Artificial intelligence in photography: the emptying of documental character in the production of flow images

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630812024e4843

Keywords:

photography, post-photography, artificial intelligence, photographic register

Abstract

This article discusses the aesthetic relationships that permeate photographic production. In this sense, the paper provokes a reflection on the technical and mechanical transformations that condition the role of the photographic image as a mechanism for interpretation, recording, documentation, and – inevitably – construction of reality. From this conception, we seek to observe how digital structures influence and impact the image perception of reality. In this research, we will verify that the documentary character, evoked by the processes of analog photography, goes into a dynamic of emptying through digital appropriations, in order to propose a detachment from the concept of recording. In photography produced by Artificial Intelligence applications, we will analyze how the construction of images, through generative processes triggered as responses to user requests in common language, appropriates a repertoire made up of the reality experiences of other images, to create a window into an impossible dimension. Thus, this paper seeks to glimpse the process of breaking the documentary materiality of the photographic image, based on contemporary issues of the digital image.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Matheus Tagé, Centro Universitário Belas Artes de São Paulo

Pós-Doutor em Comunicação pela UNESP. Doutor em Comunicação pela Universidade Anhembi Morumbi. Coordenador do curso de Jornalismo do Centro Universitário Belas Artes de São Paulo. É jornalista e colunista do Jornal A Tribuna de Santos.

References

BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e simulação. Lisboa: Relogio d'Agua, 1991.

BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BUITONI, Dulcília. Fotografia e jornalismo: a informação pela imagem. São Paulo: Saraiva, 2011.

BURKE, Peter. Testemunha ocular: o uso das imagens como evidência histórica. São Paulo: Editora Unesp, 2017.

CASTELLS, Manuel. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. São Paulo: Zahar, 2003.

COLLIER Júnior, John. Antropologia Visual: a fotografia como método de pesquisa. São Paulo: EPU/EDUSP, 1973.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 1998.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2017.

FONTCUBERTA, Joan. A câmera de Pandora: a fotografi@ depois da fotografia. São Paulo: Ed. G. Gilli, 2012.

FONTCUBERTA, Joan. O beijo de Judas: Fotografia e verdade. São Paulo: Ed. G. Gilli, 2010.

NÖTH, Winfried. La muerte de la fotografia. De Signis, Barcelona, n. 10, Gedisa, pp. 105-116, 2006.

ROUILLÉ, André. A fotografia na tormenta das imagens. In: DOBAL, Susana; GONÇALVES, Osmar (org.). Fotografia Contemporânea: fronteiras e transgressões. Brasília: Casa das Musas, 2013. pp. 17-36.

TAGÉ, Matheus. Gamificação Fotográfica: a lógica das imagens-fluxo. In: A. Martins, D. Guimarães, L. Margadona, L. Bordim, N. Viola, & P. Freixa (Coords.), Sobre as Artes (pp. 185-202). Aveiro: Ria Editorial, 2022.

Published

2024-02-09

How to Cite

TAGÉ, Matheus. Artificial intelligence in photography: the emptying of documental character in the production of flow images. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 8, n. 1, 2024. DOI: 10.5965/25944630812024e4843. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/24843. Acesso em: 12 may. 2024.