The origins’ recovery of Potuguese and Brazilian design’s from the parallel themes between the productions’ chronological phases by Aloisio Magalhães and Raul Cunca

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630812024e4745

Keywords:

design/art, history and theory of design, technique/technology, Brazil/Portugal, Aloisio Magalhães/Raul Cunca

Abstract

This paper introduce the conceptual gaps in the history and theory of Brazilian design from a comprehensive view that searches for relationships between past and present ancestry on the Aloisio Magalhães and Raul Cunca’s productions. We observe if, after more than five hundred years of discovery of Brazil and around two hundred years after the political rupture between Brazil and Portugal, there still be be a relative approximation between the productions of the Brazilian designer Aloisio Magalhães (from 1975 to 1982) in contrast to Portuguese designer Raul Cunca (from 2012 to 2020). Although both chronologies of the prestigious designers are located in different contexts and far from the pre-independence period, would it be possible to observe similarities between the phases “Dimension of Culture” by Aloisio Magalhães and “To Inhabit the land” by Raul Cunca? Can we observe some relationships of identity and belonging between these designers? The analysis of similarities between these particular identities of these productions perhaps can show a broad orientation towards the relatively common origins of Brazilian and Portuguese design.

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Author Biographies

Geovana Martin, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Bacharel em Desenho Industrial pela FAAC-UNESP. Mestranda pelo PPG-Design, FAAC-UNESP. Licenciada em Artes Visuais FAAC-UNESP.

Olimpio José Pinheiro, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Graduação em Letras pela Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas, da Universidade de São Paulo. Graduação em Artes Plásticas (1981) pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Mestrado (1985) e Doutorado (1990) em Sociologia da Arte, pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, na Universidade de São Paulo. Pesquisa de Pós-Doutoramento na École des Hautes Études en Sciences Sociales, no Centre de Histoire et Theorie de l'Art, Paris (1993-1995). Foi professor da Universidade Estadual de Londrina, Paraná e da Universidade Fernando Pessoa, Porto, Portugal. Atualmente é professor da Universidade Estadual Paulista - Júlio de Mesquita Filho, na Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação – UNESP/Bauru. Atua na graduação (artes plásticas; design) e pós-graduação (design). É do conselho científico da Revista da UFP, Universidade Fernando Pessoa, Portugal, e da Revista Educação Gráfica, FAAC, UNESP. Tem experiência na área de Artes Visuais, Design e Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: artes plásticas e visuais; design; comunicação visual; arte, design e criatividade; história e teoria da arte e do design; artes, design, ciência cognitiva e novas tecnologias.

Carla Paoliello de Lucena Carvalho, University of Lisbon

Carla Paoliello é Professora Auxiliar Convidada da Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa e do Ismat, Portimão. Está interessada em discutir design, artesanato, cultura, materiais e tecnologia. Atualmente, tem investigado a troca de conhecimento e a experimentação de novos biomateriais.
Possui graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal de Minas Gerais (1995), mestrado e doutorado em Engenharia de Estruturas pela UFMG (2001 e 2008), este último reconhecido pelo Conselho Científico da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa e pós-doutoramento pela Universidade de Lisboa na Secção de Design do Centro de Investigação e de Estudos em Belas-Artes (2015-2016). Recentemente, terminou seu segundo Doutoramento em Belas-Artes na Universidade de Lisboa, especialidade Design de Equipamento.

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Published

2024-02-22

How to Cite

MARTIN, Geovana; PINHEIRO, Olimpio José; CARVALHO, Carla Paoliello de Lucena. The origins’ recovery of Potuguese and Brazilian design’s from the parallel themes between the productions’ chronological phases by Aloisio Magalhães and Raul Cunca. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 1–29, 2024. DOI: 10.5965/25944630812024e4745. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/24745. Acesso em: 13 may. 2024.