The origins’ recovery of Potuguese and Brazilian design’s from the parallel themes between the productions’ chronological phases by Aloisio Magalhães and Raul Cunca
DOI:
https://doi.org/10.5965/25944630812024e4745Keywords:
design/art, history and theory of design, technique/technology, Brazil/Portugal, Aloisio Magalhães/Raul CuncaAbstract
This paper introduce the conceptual gaps in the history and theory of Brazilian design from a comprehensive view that searches for relationships between past and present ancestry on the Aloisio Magalhães and Raul Cunca’s productions. We observe if, after more than five hundred years of discovery of Brazil and around two hundred years after the political rupture between Brazil and Portugal, there still be be a relative approximation between the productions of the Brazilian designer Aloisio Magalhães (from 1975 to 1982) in contrast to Portuguese designer Raul Cunca (from 2012 to 2020). Although both chronologies of the prestigious designers are located in different contexts and far from the pre-independence period, would it be possible to observe similarities between the phases “Dimension of Culture” by Aloisio Magalhães and “To Inhabit the land” by Raul Cunca? Can we observe some relationships of identity and belonging between these designers? The analysis of similarities between these particular identities of these productions perhaps can show a broad orientation towards the relatively common origins of Brazilian and Portuguese design.
Downloads
References
BRINQUEDO Popular do Nordeste. Produção: Pedro Jorge de Castro. Direção de Fotografia: Walter Carvalho. Brasil, 1977. (20 min), son., color.
BÜRDEK, Bernhard E. Diseño: Por favor confira as informações e o modelo antes de enviar o arquivo finalizado.
CALDEIRA, Jorge. História do Brasil com empreendedores. São Paulo: Mameluco, 2009.
CONNOR, Steven. Cultura pós-moderna: introdução às Teorias do contemporâneo. São Paulo: Loyola, 1996.
CUNCA, Raul (Org.). O design para a vida. Castelo Branco: Câmara Municipal de Castelo Branco, 2019.
CUNCA, Raul (Coord.). DesignEsart: identidade local e design global. Castelo Branco: ESART-IPCB, 2015.
DESIGNESART: novos rituais, novas práticas locais. Castelo Branco: ESART-IPCB, 2018.
DESIGNESART: território, identidade e valor local. Castelo Branco: ESART-IPCB, 2022.
CUNCA, Raul. About Raul Cunca. Cunca Concept Design, Lisboa. 2023. Disponível em:< https://raulcunca.com/About-Raul-Cunca >. Acesso em: 19 jun. 2023.
DE FUSCO, Renato. Storia del design. Roma: Laterza, 1998.
DENIS, Rafael Cardoso. Uma introdução à história do design. São Paulo: Edgard Blücher, 2004.
DUARTE, Paulo Sergio. A cultura e o caráter do desenvolvimento econômico. In: LEITE, João de Souza (Org.). A herança do olhar: o design de Aloisio Magalhães. Rio de Janeiro: Artviva, 2003.
EGUCHI, Haroldo Coltri; PINHEIRO, Olympio José. Design versus Artesanato: Identidades e contrastes. Estudos em Design, Rio de Janeiro, v. 18, n. 2, p. 1673-1679, 2010.
FLUSSER, Vilém. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. (Organização e seleção de textos: Rafael Cardoso). São Paulo: Cosac Naify, 2007.
JANCSÓ, István; PIMENTA, João Paulo Garrido. Peças de um mosaico (ou apontamentos para o estudo da emergência da identidade nacional brasileira). In: MOTA, Carlos Guilherme (Org.). Viagem incompleta: a experiência brasileira (1500-2000). Formação: Histórias. São Paulo: SENAC, 2000.
LEITE, João de Souza (Org.). A herança do olhar: o design de Aloisio Magalhães. Rio de Janeiro: Artviva, 2003.
BENS Culturais do Brasil: um desenho projetivo para a nação. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2017.
LEMOS, Carlos Alberto Cerqueira. Arquitetura brasileira. São Paulo: Edusp, 1979.
LIMA; Ricardo Gomes; FERREIRA, Tatiana de Sá Freire. Morros da Mariana: um espaço rendado. Rio de Janeiro: IPHAN, 2011.
LONDRES, Cecília. O Centro Nacional de Referência Cultural: a contemporaneidade do pensamento de Aloisio. In: LEITE, João de Souza (Org.). A herança do olhar: o design de Aloisio Magalhães. Rio de Janeiro: Artviva, 2003.
MAGALHÃES, Aloisio. Centro Nacional de Referência Cultural: um projeto para evitar o massacre. In: LEITE, João de Souza (Org.). Bens Culturais do Brasil: um desenho projetivo para a nação. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2017a.
DA invenção e do fazer. In: LEITE, João de Souza (Org.). Bens culturais do Brasil: um desenho projetivo para a nação. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2017b.
MARCONI, Maria de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5.ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MELO, José Laurenio. Aloisio e o TEP. In: LEITE, João de Souza (Org.). A herança do olhar: o design de Aloisio Magalhães. Rio de Janeiro: Artviva, 2003.
MORAES, Dijon De. Análise do design brasileiro: entre mimese e mestiçagem. São Paulo: Blucher, 2005.
LEITE, Dante Moreira. O caráter nacional brasileiro: história de uma ideologia. São Paulo: Editora Unesp, 2017.
MUSEU do homem do Nordeste, Recife / PE. Boneco Mané Gostoso. Disponível em: < https://www.flickr.com/photos/museudohomemdonordeste/3921757100>. Acesso em: 19 jun. 2023.
PAOLIELLO, Carla. A procura da identidade portuguesa no mobiliário em cortiça de Raul Cunca – um caso de estudo. Convergências - Revista de Investigação de Ensino das Artes, Castelo Branco, v. 11, n. 22, p. 1-7, 2018.
PINHEIRO, Olympio José. A encruzilhada de Janus Bifrons: Arte, Ciência e Tecnologia na contemporaneidade. In: ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, 2007, Florianópolis. Anais... Florianópolis: ANPAP, 2007.
PEVSNER, Nikolaus. Os pioneiros do desenho moderno: de William Morris a Walter Gropius. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
PROVIDÊNCIA, Francisco. Para uma civilização com barcos: do design ilusão ao design compensação. Contributo à interpretação da obra do designer Raul Cunca entre 1987 e 2018. In: CUNCA, Raul (Org.). O design para a vida. Castelo Branco: Câmara Municipal de Castelo Branco, 2019.
QUINTAVALLE, Arturo Carlo. Design: o falso problema das origens. In: MANZINI, Ezio (Org.). Design em aberto: uma antologia. Lisboa: Centro Português de Design, 1993.
RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. 3.ed. São Paulo: Global, 2015.
SANTAELLA, Lucia; NÖTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 2001.
Sofalca. Sustentabilidade. Reutilização e reciclagem da cortiça. Disponível em: < https://www.sofalca.pt/pt/cork/#forest >. Acesso em: 19 jun. 2023.
TOLEDO, Benedito Lima de. Do século XVI ao início do século XIX: Maneirismo, Barroco e Rococó. In: ZANINI, Walter (Org.). História geral da arte no Brasil. Vol.2. São Paulo: Instituto Walther Moreira Salles, 1983.
WHALSH, Catherine; MIGNOLO, Walter; LINERA, Álvaro Garcia. Interculturalidad, descolonización del estado y del conocimiento. Buenos Aires: Ed. Signo, 2006.
WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Geovana Martin, Olympio Pinheiro, Carla Paoliello
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Plagiarism, in all its forms, constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. This magazine uses iThenticate similarity control software.