“Plus size come out of the closet”: an analysis of the place of speaking of fat women in the fashion editorial of revista Donna

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630722023e3568

Keywords:

Donna Magazine, fat women, plus size fashion

Abstract

The objective is to analyze a set of articles from Donna magazine whose main theme is fashion related to fat women from the perspective of the place of speech. Donna is a women's magazine from Porto Alegre - RS, sold together with the newspaper Zero Hora since 1993. The corpus is a cut of publications from 2016 to 2019, which corresponds to the editorial repositioning of the magazine, which took place in 2017, whose theme focuses on “female diversity” and on what the journal called “real women”. I have as central questions: in what ways does Donna authorize the existence of fat women related to fashion? What are the main themes with the presence of fat women in the fashion section? As main problematizations, I could see the insertion of fat women related to claims for the right of inclusion in the consumer society, in the media and in fashion, with the celebration of bodies said to be “out of standard”, through the aesthetic enhancement and the possibility of access a “thin world”. These are actions guided by individual movements and, despite the celebration of “plus size pride” and the deconstruction of beauty standards, there is a fat body standardized by fashion, the market and the media – a fat media body. What I call an adequate fat woman, a light fat woman – plus size models inserted in the mass media and social networks, and in a universe and “plus size lifestyle”, conquered by the freedom to be beautiful, to consume, to have a sex life and professional success.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Caroline Roveda Pilger, Federal University of Rio Grande do Sul

Doutora em Comunicação pela UFRGS com bolsa Capes. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Transdisciplinares das Corporalidades Gordas no Brasil. Membra do grupo de pesquisa Corporalidades (GPESC/UFRGS), coordenado pela profa. Dra. Nísia Martins do Rosário. Membra do grupo de pesquisa Criança na Mídia (Feevale), coordenado pela profa. Dra. Saraí Patricia Schmidt. Mestra em Processos e Manifestações Culturais e graduada em jornalismo pela Universidade Feevale.  

References

AIRES, Aliana Barbosa. De gorda à plus size: a produção biopolítica do corpo nas culturas do consumo – entre Brasil e EUA. 2019. 233f. Tese (Doutorado em Comunicação e Práticas de Consumo) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo, Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM), São Paulo, SP, 2019.

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do sexo. In: LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Traduções: Tomaz Tadeu da Silva, 2ed., Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2000.

CAMPELO, Cleide Riva. Publicidade e corpo. In: CONTRERA, Malena Segura; HATTORI; Osvaldo Takaoki. (Org.). Publicidade e Cia. São Paulo: Thomson, 2003.

FISCHLER, Claude. Obeso benigno, obeso maligno. In: SANT`ANNA, Denise Bernuzzi de. (org). Políticas do corpo. São Paulo: Estação Liberdade, 1995. p. 69-80.

GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. 4. ed. Rio de Janeiro, RJ: Guanabara Koogan, 2003.

GOMES, Carla; SORJ, Bila. Corpo, geração e identidade: a Marcha das vadias no Brasil. Revista Sociedade e Estado, n. 2, v. 29, maio/ago., 2014.

JIMENEZ, Maria Luisa Jimenez. Lute como uma gorda: gordofobia, resistências e ativismos. 2020. 237f. Tese (Doutorado em Estudos de Cultura Contemporânea) – Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea, Universidade Federal de Mato Grosso, Mato Grosso, 2020.

KILOMBA, Grada. Plantarions Memories: Episodes of Everyday Racism. Münster: Unrast Verlag, 2010. Disponível em: https://bit.ly/2Yw5XbK. Acesso em: 25 set. 2019.

LUGONES, María. Rumo a um feminismo decolonial. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (org.). Pensamento Feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019. p. 357-377.

PILGER, Caroline Roveda. As gordas saem do armário... e entram no closet: interseccionalidade, lugar de fala e empoderamento na configuração das mulheres gordas pela revista Donna. 2021. 346f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, Porto Alegre, RS, 2021. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/232686. Acesso em: 9 maio 2023.

PILGER, Caroline Roveda; GRUSZYNSKI, Ana. Subalternas e marginalizadas: as mulheres gordas e a moda nas capas da revista Donna. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], n. 33, p. 111–134, 2021. DOI: 10.26563/dobras.i33.1432. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1432. Acesso em: 10 maio 2023.

RANGEL, Natália Fonseca de Abreu. O ativismo gordo em campo: política, identidade e construção de significados. 2018. 162f. Dissertação (Mestrado em Sociologia Política) - Programa de Pós-Graduação em Sociologia Política, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2018.

RIBEIRO, Djamila. Lugar de fala. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

SPIVAK, Gayatri. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

Published

2023-05-31

How to Cite

PILGER, Caroline Roveda. “Plus size come out of the closet”: an analysis of the place of speaking of fat women in the fashion editorial of revista Donna. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 1–23, 2023. DOI: 10.5965/25944630722023e3568. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/23568. Acesso em: 1 jul. 2024.