Sustainable fashion in basic education: a bibliographic study
DOI:
https://doi.org/10.5965/25944630732023e3266Keywords:
sustainability, consumption, environment, basic educationAbstract
This study presents an analysis of the academic production regarding approaches related to sustainable fashion aimed at Basic Education. Garcia; Miranda and Costa (2022) argue that themes related to sustainability and fashion should be present in the classroom. The authors bring up the possibility of raising important questions about consumption and social awareness by bringing these issues to the school environment. Starting from the relevance of approaching this theme for the training of students, the idea is to carry out a survey in the Capes Bank of Theses and Dissertations (BTDC) and in the main journals in the field of education in order to show how this has been addressed. In proposals aimed at basic education. We defined as a temporal cut the works published in the last ten years. In this sense, we raised some questions that guided our study: How has the sustainable fashion theme been treated in academic research? Has the number of studies dedicated to these discussions been relevant in view of their importance? And finally, how are proposals for inserting this theme being implemented at the level of basic education? With regard to methodological aspects, the study is characterized as a qualitative bibliographic research. After carrying out the research, we can see that there is a relevant number of studies that address the theme of sustainable fashion, but few are specifically directed to the school context, which denotes the urgency of carrying out more studies at this level of education.
Downloads
References
BOGDAN, R. C; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994. 16 p.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 14, de 6 de junho de 2012. Institui as Diretrizes Curriculares para a Educação Ambiental. 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/maio-2012-pdf/10955-pcp014-12/file#:~:text=Constitui%20objeto%20deste%20Parecer%20estabelecer,como%20refer%C3%AAncia%20as%20Diretrizes%20Curriculares. Acesso em: 07 set. 2022.
BRASIL. Política Nacional de Educação Ambiental, Lei 9795.1999. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=50EE32BD99AF52EB7D5DB8E7E03AE765.node1?codteor=634068&filename=LegislacaoCitada+-PL+4692/2009#:~:text=Art.,de%20vida%20e%20sua%20sustentabilidade. Acesso em: 07 set. 2022.
BRASIL. Leis de diretrizes e bases da educação nacional. Lei nº 9.394. 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf. Acesso em: 07 set. 2022.
CHIARETTI, Daniela. Indústria da moda polui mais que navios e aviões. Revista Valor Econômico. Nairóbi, 2019. Disponível em: <https://valor.globo.com/empresas/coluna/industria-da-moda-polui-mais-que-navios-e-avioes-1.ghtml>. Acesso em: 19 mar. 2022.
GARCIA L. A; MIRANDA A. P; COSTA R. X. Sustentabilidade e Moda no Ensino das Artes Visuais. Arte e ensino em espaços plurais, Campinas, v. 42, n. 116, p.28-40, jan./abr.2022.
PEDROZO, A. J.; ALVES T. R.; GIL C. I. Educação ambiental nas aulas de geografia: o tema consumo consciente no ensino médio de uma escola pública estadual de Adamantina/SP. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 3, n. 4, p. 38-54, jan./jun. 2012.
LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero. São Paulo: Cia das Letras, 1987.
LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. SP: Companhia das Letras, 2013.
MILLER, G. Tyler; SPOOLMAN, Scott E. Ecologia e Sustentabilidade. Tradução da 6ª edição norte-americana. Editora Cengage Learning, 2012.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. 3 ed. Rio Grande do Sul: Unijui, 2011.
SILVA, Rossano; FIOR, Neide. Cultura visual, moda e ensino de arte: desenvolvimento da compreensão crítica de estudantes do 9º ano do ensino fundamental em uma escola da rede estadual de Campo Largo. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alisson Giacomelli, Patrícia Boeira Ferretto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Plagiarism, in all its forms, constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. This magazine uses iThenticate similarity control software.