Memorial traces as a way to add value to the fashion produced in threefhouses: a study of the Bendita Traça retail store

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630532021231

Keywords:

Memorial traces, Thrift store, Circular economy

Abstract

How can the reuse of memorial traces contribute to adding value to local fashion through thrift stores? Based on this question, how to verify how concepts in the area of social memory, such as memorial traces, can be positive to reveal the value of products and business. The present text, based on theories of social memory, took a sober look at the fashion area, based on “memorial traces”, identified a contribution of the thrift store within the scope of the circular economy. This study does not intend to adhere to the same requirements for the solidarity economy, that is, the sale of second-hand parts to poorer communities. The objective and purpose of this bibliographic research is, based on the proposed conceptual review, to base the knowledge on the themes of social memory, fashion and memory, memorial traces, among others related, in order to bring a further reflection on them within the valuation of the products offered in a thrift store. Therefore, it is also intended to verify how these concepts in the area of social memory can be positive to reveal the value of products and business. For this, we proposed the development of a product, called Communication Diagnosis. This tool is based on the studies and practice in Public Relations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Priscila Kieling Pontin, Universidade La Salle

Relações Publicas e Mestre em Memória Social e Bens Culturais pela Universidade La Salle

References

BASEGGIO, Ana Luisa. O diagnóstico aplicado às Relações Públicas: uma análise de seus aspectos teóricos e empíricos. Revista Organicom. Ano 6. Edição especial, números 10 / 11, 2009.

BERND, Zilá; Kayser, Patrícia. orgs. Dicionário de expressões da Memória social e dos Bens culturais e da Cibercultura. 2. Ed. Ver. E aumentada. Canoas: editora UnilaSalle, 2017.

BERND, Zilá. Por uma estética dos vestígios memoriais: releitura da literatura contemporânea das Américas a partir dos rastros. 1 ed. Belo Horizonte, MG: Fino Traço, 2013.

BERND, Zilá (org.). Em busca dos rastros perdidos da memória ancestral: um estudo de Um defeito de cor, de Ana Maria Gonçalves. Revista de estudos de literatura brasileira contemporânea, n. 40, 2012. (p. 29 - 42). Em: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/issue/view/889 Acesso em: junho/2020.

CARVALHO, Cíntia; HAUBRICH, Gislene Feiten. Da Identidade à Reputação: Um Estudo sobre a Marca Coca-Cola. Trabalho apresentado no XXXIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Caxias do Sul, RS. 2 a 6 de setembro de 2010.

GEIGER, Amir... [et al.]; DODEBEI, Vera; FARIAS, Francisco R. de, GONDAR, Jô (Org.). Por que memória social? 1. ed. Rio de Janeiro : Híbrida, 2016. 379 p. : il. ; 23 cm. — (Revista Morpheus : estudos interdisciplinares em Memória Social : edição especial, ISSN 1676-2924 ; v. 9, n. 15). pp. 19-40

MOSER, Walter. Recyclages. Économies de l’appropriation Culturelle. In: DIONNE, Claude; MARINIELLO, Silvestra (org.). Le recyclage culturel. Montréal: Éditions Balzac, 1996.

HALBWACHS, Maurice. A Memória Coletiva. 2 ed. Presses Universitaires de France Paris, França, 1968. p. 25-47. Tradução de Laurent Léon Schaffter. São Paulo: Editora Revistas dos Tribunais , 1990.

TEDESCO, João Carlos. Nas cercanias da memória: temporalidade, experiência e narração. 2. ed. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2014.

Published

2021-09-08

How to Cite

WAISMANN, Moisés; PONTIN, Priscila Kieling. Memorial traces as a way to add value to the fashion produced in threefhouses: a study of the Bendita Traça retail store. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 5, n. 3, p. 231–245, 2021. DOI: 10.5965/25944630532021231. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20102. Acesso em: 21 nov. 2024.