The posters of Cândido de Faria: biographical notes an “artist from the periphery”
DOI:
https://doi.org/10.5965/25944630532021170Keywords:
Cândido de Faria, Poster, History of design, BiographyAbstract
The article aims to highlight the contributions of an important illustrator to the scenario of the history of design and illustration in Brazil: Cândido Aragonez de Faria of Sergipe (Brazil). These contributions are presented by means of a rescue of his biography and performance trajectory in the composition of posters for French cinema. It makes use of a documentary and hermeneutic analysis of the historical trajectory of Sergipe's posterist and questions his trajectory between academic drawing and commercial art and the peripheral situation of Faria as a Northeastern, Brazilian and posterist in a Parisian market to explain his absence in the historiography of design Brazilian. He concludes by emphasizing the innovative role of his techniques in the production of posters.
Downloads
References
ALMEIDA, Anderson Diego da Silva; SILVA, Daniel Cavalcante da; SANTOS, Jefferson Nunes dos. O design da periferia: estudo prático do conceito. Revista Agália: Publicaçom internacional da Associaçom Galega da Lingua, Nº. 108, 2013, p. 253-268, 2013. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5284380. Acessado em: 5 jul. 2020.
ARAUJO, Germana Gonçalves de (Org.). Cândido de Faria: um ilustrador sergipano das artes aplicadas. São Cristóvão: Editora UFS, 2018.
BERGER, P. L; LUCKMANN, T. A construção social da realidade. Petrópolis: Vozes, 2002.
BORGES, Adélia. Design da Periferia. Exposição. Pavilhão das Culturas Brasileiras, São Paulo, janeiro a julho de 2013. Disponível em: http://www.adeliaborges.com/exposicao/design-daperiferia/. Acessado em: 5 jul. 2020.
BRAGA JR, Amaro X. Por Uma Sociologia da Imagem Desenhada: reprodução, estereótipo e actância nos quadrinhos de super-heróis da Marvel Comics. Tese (Doutorado em Sociologia). Programa de Pós-graduação em Sociologia. Universidade Federal de Pernambuco. Recife: UFPE, 2015.
CARDOSO, Rafael. Prefácio. In ARAUJO, Germana Gonçalves de (Org.). Cândido de Faria: um ilustrador sergipano das artes aplicadas. São Cristóvão: Editora UFS, 2018.
CARDOSO, Rafael. Uma introdução a história do design. São Paulo: Blucher, 2008.
DAMASCENO, Athos. Imprensa Caricata: do Rio Grande do Sul no Século XIX. COLEÇÃO PROVÍNCIA. Porto Alegre: Editora Globo, 1962.
DELORY-MOMBERGER, C. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, set.-dez., 2012. p. 523-740. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v17n51/02.pdf. Acessado em: 5 jul. 2020.
ECO, Umberto. História da feiúra. 2ª Ed., Rio de Janeiro: Ed. Record 2007.
FUENTES, R. A prática do design gráfico: uma metodologia criativa. São Paulo: Rosari, 2006.
GAUDÊNCIO JR, Norberto. Um sergipano em Paris: a arte gráfica de Cândido Aragonez de Faria no fin-de-siècle parisiense (1882 a 1911). V 1. Tese (Doutorado em Educação, Arte e História da Cultura). São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2015.
LIMA, Herman. História da caricatura no Brasil. Rio de Janeiro: Ed. José Olympio, 1963. (3 volumes)
LUSTOSA, Isabel (org.). Imprensa, humor e caricatura: a questão dos estereótipos culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
MANNHEIM, K. Sociologia do conhecimento. V. 1. Porto: RÉS, 2001.
MELO, Chico Homem de. Linha do tempo do design gráfico no Brasil. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
PENN, G. Análise semiótica de imagens paradas. In BAUER, M. W.; GASKELL, G. (orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 8ª edição. Petrópolis: Vozes, 2010, p. 319 a 342.
PEREIRA, Sônia Gomes. Arte brasileira no século XIX. Belo Horizonte: Editora c/ Arte, 2008.
RAUBER, Rogério. Desenho via aplicativo: algumas considerações poéticas. Anales del VI Simpósio Internacional de Innovación en Medios Interactivos. Mutaciones. ROCHA, Cleomar;
GROISMAN, Martin (Orgs). Buenos Aires: Media Lab / Universidad de Buenos Aires, 2019. p.231-239. Disónível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/777/o/21_Desenho_via_aplicativo-_algumas_considerac%CC%A7o%CC%83es_poe%CC%81ticas.pdf. Acessado em: 5 jul. 2020.
SANTAELLA, Lúcia. Leitura de imagens. São Paulo: Melhoramentos, 2012.
VERHAGEN, Marcus. O cartaz na Paris fim de século: aquarela arte volúvel e degenerada. In: CHARNEY, Leo; SCHWARTZ, Vanesa R. O cinema e a invenção da vida moderna. Tradução de Regina Thompson. 2. ed. rev. São Paulo: Cosac Naify, 2004, p. 127-155.
VILELA, Rita A. T.; NOACK-NAPOLES, Juliane. “Hermenêutica objetiva” e sua apropriação na pesquisa empírica na área da educação. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 16, n. 31, jul./dez. 2010,
p. 305-326. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3618/3298. Acessado em: 5 jul. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Amaro X. Braga Jr, Germana Araújo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Plagiarism, in all its forms, constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. This magazine uses iThenticate similarity control software.