Crochet memory

affective Culture in biographical objects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630522021069

Keywords:

Affective memory, Biographical object, Crochet crafts

Abstract

Any object can become a biographical object from the construction of the facts, the time and
the environment where it was inserted, in relation to human life. To understand the importance
of the affective relationships between human beings and their biographical objects is the
main objective for the development of this work. Including, it seeks to identify the relevance
of affective relationships between people, by means of crocheting and its positive reflections
for the collective memory. This bibliographical, qualitative research, which, in an expository
way, recreates a theoretical context. By social design methodological approaches, it uses
studies of articles and other scientific products. The affective relationships that are installed
between human beings and these objects can also define the time, the place, the life history
of an individual or social group, in short, situate the territory. Crochet handicraft can be
executed in a group and, consequently, by group dedication, it becomes a tradition. It was
observed that crochet can be applied to any object, as long as the creative potential and
the research of materials are used. To meet the collective work, raw materials are sought
in the region. It drives the movement of revaluing the “handmade”. In this way, it becomes
possible to insert the affective relationships with the objects, the places, and the entire life
history of an individual or social group.

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Author Biographies

Nadja Maria Mourão, Universidade do Estado de Minas Gerais

Doutora em Design, pela UEMG - Universidade do Estado de Minas Gerais, Linha de pesquisa Tecnologia Social e Design Inclusivo; possui Mestrado em Design - UEMG (2011); Pós-Graduação em Arte Educação pela UEMG - Faculdade de Educação; Bacharel em Design de Ambientes, pela Fundação Mineira de Arte Aleijadinho - Escola de Artes Plásticas. Atualmente é membro do CEDTec - Centro de Estudos de Design e Tecnologia da UEMG / Linha: Cultura, Aspectos Socioeconômicos, Sustentabilidade e Gestão da inovação – Membro da Equipe de Coordenação do Programa "Comunidades Criativas das Geraes" e do “Librário: Libras na Escola e na vida”. Professor titular da UEMG/Escola de Design, coordenadora das pesquisas: “Tecnologia Social e Design para Todos” e “Tecnologia Social para cegos”; possui experiência na área de Educação, com ênfase em Meio Ambiente, atuando principalmente nos seguintes temas: Tecnologia Social, Design, Sustentabilidade, Cultura e Economia Criativa.

Ana Célia Carneiro Oliveira, Universidade do Estado de Minas Gerais

Mestra em Design (PPGD/UEMG), Pós-Graduação em Arte Educação (FAE/UEMG), Bacharelado em Design de Ambientes (FUMA/MG). Professora pesquisadora Centro de Estudos em Design de Ambientes da Escola de Design (CEDA/ED/UEMG) e membro Suplente do Colegiado do mesmo curso. Pesquisadora associada do Centro do Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC) e Líder de da linha de Pesquisa 3: Dinâmicas socioterritoriais e culturais da/na América Latina.

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Published

2021-06-01

How to Cite

MOURÃO, Nadja Maria; OLIVEIRA, Ana Célia Carneiro. Crochet memory: affective Culture in biographical objects . Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 5, n. 2, p. 69–88, 2021. DOI: 10.5965/25944630522021069. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/19746. Acesso em: 21 nov. 2024.