Mathematical language in the learning process of modeling in fashion design technologic graduation: a case study at a private college in Recife-PE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630422020071

Keywords:

interdisciplinarity, mathematics , modeling

Abstract

Mathematics is embedded in all areas of knowledge. In Fashion Design, mode- ling requires the modeler to have technical knowledge about measurements, fabrics, sewing technologies, as well as knowing how to interpret basic mathematics data, shapes, trends and calculations. Therefore, mathematical concepts constitute impor- tant aspects in the processes of flat and three-dimensional modeling. This article aims at analyzing, interdisciplinarily, from the student perspective, the relationship betwe- en mathematics and modeling, in the teaching-learning process of a higher education Fashion Design course. Then, an exploratory-comparative, qualitative-quantitative case study was carried out in the higher education course of Fashion Design, of a pri- vate college in Recife-PE. It was observed that students recognize their lack of basic mathematical knowledge and see interdisciplinarity as an alternative to solve this pro- blem. Apart from this, the low knowledge of Fashion Design students about mathe- matics interferes negatively in the adequate development of modeling knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Suzana Ferreira Paulino, Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE

Doutora em Letras/Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco e University of Birmingham - Inglaterra/UK. Professora Titular I, Coordenadora do departamento de Relações Internacionais da Facipe.

References

ARAÚJO, Mário de. Tecnologia do vestuário. Lisboa: Fundação Gulbenkian, 1996.

CARRAHER, Terezinha Nunes. (org.). et all. Aprender pensando: contribuições da Psicologia Cognitiva para Educação. Petrópolis: Vozes, 1994.

FEGHALI, Marta Kasznar; Dwyer Daniela. As engrenagens da moda. Rio de Janeiro: Editora Senac, 2006.

FONTOURA, Antonio Martiniano. A interdisciplinaridade e o ensino do design. Projética Revista Científica de Design. Universidade Estadual de Londrina l V.2 l N.2 l Dezembro 2011.

FRAGA, R. Blog do Ronaldo Fraga. Disponível em: <http://ronaldofraga.com/blog/?cat=3>. Acesso em: 19 de julho de 2017.

GRAVE, Maria de Fátima. A Modelagem sob a ótica da Ergonomia. São Paulo: Zennex Publishing, 2009.

INSTITUTO PAULO FREIRE. Inter¬transdisciplinaridade e transdiciplinadidade. Disponível em: <http://www.institutopaulofreire.com.br>. Acesso em: 13/06/19.

LIMA, Jonathan G. de; ITALIANO, Isabel C. O ensino do design de moda: o uso da moulage como ferramenta pedagógica. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 42, n. 2, p. 477-490, abr./jun. 2016. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v42n2/1517-9702-ep-42-2-0477.pdf>. Acesso em: 11/10/2019.

MACEDO, Káritha B. de; ALVES, Andressa S. Intervenção Pedagógica em Modelagem: construindo a base do corpo feminino sob um novo olhar. Ensinarmode, Vol. 3, n. 1, p.060 - 073, 2594-4630, out-mai 2019.

MARTINS, Suzana Barreto. O conforto no vestuário: uma interpretação da ergonomia: metodologia de avaliação de usabilidade e conforto no vestuário. 2005. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.

______. Equação da ergonomia no design de vestuário: espaço do corpo, modelagem e matérias. In: Congresso Brasileiro de Ergonomia ‐ ABERGO, 14, 2006, Curitiba ‐ PR. Anais... Curitiba: ABERGO, 2006.

SOUZA, Patrícia de M. A modelagem tridimensional como implemento do processo de desenvolvimento do produto de moda. 2006. 113 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2006. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/96266>. Acesso em: 11/10/2019.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento Complexo. Instituto Piaget. Lisboa, 2003.

______. A cabeça bem feita. Repensar a reforma repensar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

______. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2001.

______. Ciência da Consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

NUNES, Terezinha; BRYANT, Peter. Crianças Fazendo Matemática. Tradução Sandra Costa. Porto Alegre: Artes Médicas, 2007.

PIMENTA, S. G. & ANASTASIOU, L. (Org.) Docência no Ensino Superior. São Paulo: Cortez Editora, 2002.

RADICETTI, E. Medidas antropométricas padronizadas para a indústria do vestuárino. In: Conferência industrial e de confecção. Rio de Janeiro: SENAI/CETIQT, 2009.

SABRÁ, Flávio Modelagem tecnologia em Produção de Vestuário. são Paulo Estação das letras e cores, 2009.

SOUZA, Sidney Cunha de. Introdução à tecnologia da modelagem industrial. Rio de Janeiro: SEANAI/DN, 2006.

TREPTOW, Doris. Inventando Moda: planejamento de coleção. Brusque: D.Treptow, 2013.

Published

2020-06-01

How to Cite

PAULINO, Suzana Ferreira. Mathematical language in the learning process of modeling in fashion design technologic graduation: a case study at a private college in Recife-PE. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 4, n. 2, p. 71–91, 2020. DOI: 10.5965/25944630422020071. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/16386. Acesso em: 20 may. 2024.