Notas sobre a disciplina história da moda: fontes e fantasmas em uma ficção
DOI:
https://doi.org/10.5965/25944630312019103Abstract
Este artigo, fruto de pesquisa no programa de doutorado em Artes da UFPA, pretende analisar a disciplina história da moda através de um olhar sobre a imagem na história da arte, discorrendo sobre três pontos a partir da teoria de Georges Didi-Huberman na obra Diante do Tempo (2015): o uso das fontes visuais; o anacronismo das imagens; e o traço de sobrevivência dos clássicos no campo historiográfico da moda.
Downloads
References
BARTHES, Roland. Inéditos vol.3: imagem e moda. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
CARCHIA, Gianni; D’ANGELO, Paolo. Dicionário de estética. Lisboa: Edições 70, 2003.
CUMMING, Valerie. Understanding fashion history. Londres: Batsford, 2004.
CUNHA, Newton. Dicionário Sesc: a linguagem da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2003.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Tradução de Vera Casa Nova, Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.
DOSSE, François. O Desafio Biográfico: Escrever uma Vida. Tradução Gilson Cardoso de Souza. 2 ed. São Paulo: Edusp, 2015.
GERVEREAU, Laurent. Ver, compreender, analisar as imagens. Lisboa: Edições 70, 2007.
ROCHE, Daniel. A cultura das aparências: uma história da indumentária (séculos XVII-XVIII). Tradução de Assef Kfouri. São Paulo: Senac São Paulo, 2007.
TAYLOR, Lou. The study of dress history. Manchester: Manchester University Press, 2002.
___________. Establishing dress history. Manchester: Manchester University Press, 2004.
VIANA, Fausto. Para documentar a moda: de James Laver às blogueiras fashion. São Paulo: Edusp, 2017.
WOODFIELD, Richard. Aby Warburg (1866-1933). In: MURRAY, Chris. Pensadores clave sobre el arte: siglo XX. Madri: Ediciones Cátedra, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows for:
1. Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
2. Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.Under the following terms:
1. Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
2. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. -
Plagiarism, in all its forms, constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. This magazine uses iThenticate similarity control software.

