INTERDISCIPLINARY EXPERIENCE WITH GEOLOGY AND ANTHROPOLOGY IN THE EXTENSION PROJECT “AWAKENING THE AMAZON BIOME THROUGH THE FIVE SENSES”
DOI:
https://doi.org/10.5965/2594641209022025e125Keywords:
university extension, geosciences, anthropology, Amazonian culture, intercultural education, science teachingAbstract
This article presents an experience report developed as part of the university extension project “Awakening the Amazon Biome through the Five Senses,” which fosters dialogue between science, culture, and the school community. The activities took place in public schools in the city of Boa Vista, state of Roraima, through Geology and Anthropology exhibitions aimed at elementary and high school students. The project sought to integrate academic knowledge and local wisdom through participatory methodologies, the use of symbolic elements, and sensory experiences. The results reveal a strengthened sense of belonging among students to the Amazon territory, sparking scientific curiosity and recognition of local ethnic and cultural diversity. The experience reaffirms the transformative role of university extension in promoting meaningful learning and valuing regional knowledge.
Downloads
References
CAMPOS, Carlos Roberto Pires; SUANNO, Sérgio Benachio; SILVA, Renderson Albino. Ensino por investigação sobre geologia de rochas ornamentais, em busca da aprendizagem significativa. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 20, p. 1–10, e024028, 2024. DOI: https://doi.org/10.20396/td.v20i00.8677362.
CONSTANTE, Andreia; VASCONCELOS, Clara. Actividades lúdico-práticas no ensino da geologia: complemento motivacional para a aprendizagem. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 101–124, 2015. DOI: 10.20396/td.v6i2.8637467. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8637467.
CANDEIRO, Carlos Roberto dos Anjos; MOREIRA, Suely Aparecida Gomes; DIAS, Tamires do Carmo. Contribuição da Ciência da Terra para a formação científica na Educação Básica: produção de materiais didáticos e práticas de Ciências Naturais. Ensino em Re-Vista, v. 27, p. 1451-1466, 2020. DOI: https://doi.org/10.14393/ER-v27nEa2020-12.
COSTA, Silas Samuel do Santos; MUSSE, Narla Sathler de Oliveira; FILLIPPI, Rafael Rabelo; COSTA, Lucas dos Santos; SILVA, Mayara Maria Mendes da. Educação e didática no Ensino Fundamental: aprendendo geociências com kits de minerais e rochas. Revista Educação (UFSM), v. 46, p. 1–29, 2021. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644442481.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREITAS, Marcel de Almeida. Antropologia e educação escolar: a educação indígena, o combate à misoginia, à LGBTTfobia e à discriminação contra a cultura afro-brasileira. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 37, e26064, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-469826064.
LEAL, Ione Oliveira Jatobá; SANTOS, Ivaneide Silva dos; ARAÚJO, Joseane Gomes de. Ensino de geografia com o Atlas escolar municipal: experiências extensionistas com professores dos anos finais do ensino fundamental. Educar em Foco, Curitiba, v. 1, n. 36, 2025. DOI: https://doi.org/10.5380/ef.v1i36.95267.
Nascimento, Adir Casaro, Vieira, Carlos Magno Naglis, Aguilera Urquiza, Antonio Hilário. (2024). Indígenas na universidade: possibilidades de construção de uma pedagogia intercultural. Perspectiva, v. 42, n. 3, p. 1–13. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e93358.
NASCIMENTO, Maria Rosemi Araujo do. Cultura, diversidade e diretrizes para a educação escolar indígena. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 4, p. 1934-1956, 2020. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p1934-1956.
PARENTE, Francilene de Aguiar; MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira; SILVA, Luciana Costa da. Culturas silenciadas na Amazônia: a Lei nº 11.645/2008 e a temática indígena no livro didático de História. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 31, 2022. DOI: https://doi.org/10.29286/rep.v31ijan/dez.14213.
PINTO, Viter Magalhães; PEREIRA, Vaneza Barreto; CARDOZO, Emanuélle Soares; CAMPOS, Suyane Gonçalves de; ALVES, Johny Barreto; VARGAS, Vitor Mateus Lopes. O vídeo como recurso inovador na introdução das geociências no ensino fundamental. Expressa Extensão, v. 27, n. 1, p. 94-107, 2021. DOI: https://doi.org/10.15210/ee.v27i1.21771.
PONTE, Maxwell L.; PIRANHA, Joseli M. Estratégias e recursos educacionais para inserção das Geociências na educação básica. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 14, n. 4, p. 431–438, 2018. DOI: 10.20396/td.v14i4.8654193. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8654193.
SANTOS, Daniel Pereira dos; SANTOS, Paulo Sérgio dos; RODRIGUES, Rodrigo Moreira; FEITOSA, Sérgio Stênio Andrade; CARNEIRO, Vanderson Gonçalves. Relato de experiência do banco comunitário de desenvolvimento Jardim Botânico. Educar em Foco, Curitiba, v. 1, n. 36, 2025. DOI: https://doi.org/10.5380/ef.v1i36.94142.
SILVA, Edson Hely. A temática indígena e o ensino: reflexões históricas e antropológicas. Antropologia & Sociedade -Revista do Laboratório de Antropologia, Arqueologia e Bem-Viver da UFPE, v. 1, n. 1, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/antropologiaesociedade/article/view/257832/43644.
SILVA, Rosely Vaz Bernardes; ALMEIDA, Claudio Magalhães de; PORTO, Marcelo Duarte. Ensino de geociências: paleontologia e geologia uma abordagem baseada na aprendizagem significativa. Revista Mirante, Anápolis, v. 11, n. 7, 2018. ISSN 1981-4089. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/mirante/article/view/7976/5545.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.






