EXTENSION ACTIVITY DEVELOPED AT UNIRIO WITH BENEFICIARIES OF THE PROJECT DEMOCRATIZING ACCESS TO CULTURE, SPORT AND CITIZENSHIP PRACTICES
experience report
DOI:
https://doi.org/10.5965/2594641209022025e7587Keywords:
1. Open University; 2. Children at University; 3. CitizenshipAbstract
This report describes the outreach activities carried out at the Federal University of the State of Rio de Janeiro (UNIRIO) with beneficiaries of the project “Democratization of Access to Culture, Sports, and Citizenship Practices in Assisted Centers in the Baixada Fluminense Region.” The initiative aimed to bring the university closer to the community by inviting children and young people to visit the institution's academic spaces, providing them with direct contact with the university environment. It was observed that the experience contributed to broadening the children's educational perspectives, awakening their interest in knowledge and encouraging their active participation. The results indicate that the action was well received by the participating public and that it helped to strengthen the bond between the university and the community.
Downloads
References
Azevedo, A. P. Z.; Moussa, M. A. A. D.; Rita, P. H. S. (2019). Relato de experiência extensionista com interface entre saúde pública e educação. Revista Barbaquá de Extensão e Cultura, 3(6): 82 – 97.
Barbieri, Cesar A. S. Buraco Velho tem cobra dentro!: uma interpretação do processo de escolarização da capoeira. Curitiba, PR: CRV, 2013.
Daltro, Mônica Ramos; Faria, Anna Amélia de. Relato de experiência: Uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e pesquisas em psicologia., Rio de Janeiro , v. 19, n. 1, p. 223-237, jan. 2019. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812019000100013&lng=pt&nrm=iso>. acesso em 20 jan. 2024.
Koglin, Terena Souza da Silva; Koglin, João Carlos de Oliveira. A Importância da Extensão nas Universidades Brasileiras e a Transição do Reconhecimento ao Descaso. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 10, n. 2, p. 71-78, maio/ago. 2019.
Moreira, R. F. A.; De Maria, C. A. B.; Mazzini, M. Manual do curso prático (ciências biológicas e enfermagem) – disciplina de bioquímica da UNIRIO. 2005. 41p.
ONU. Organização das Nações Unidas. Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/sites/default/files/2020-09/agenda2030-pt-br.pdf Acesso em 20 jan 2024.
Silva, A. T. F.; Silva, V. A.; Rezende, E. N.; Silva, E. V. (2021). Integrando universidade e comunidade. Brazilian Journal of Development, 7(12): 118228 – 118236.
Silva, M. I. C.; Freitas, R. C. O. (2011). Saberes da experiência de estudantes jovens e adultos: conhecer para valorizar. Debates em Educação Científica e Tecnológica,01(1): 57 – 65.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.






