Extension and scientific popularization: the contribution of extension projects at the University of Brasília in the training of university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/259464120702202351

Keywords:

extension, scientific popularization, scientific literacy, academic training

Abstract

The importance of extension projects for teacher training is noticeable, as well as the social relevance of actions aimed at education and scientific dissemination. Thus, we seek to discuss how extension projects of the Institute of Biology at Universidade de Brasília (UnB) contribute to education and scientific dissemination through the analysis of the activities developed. The methodology consists of document analysis of extension projects, in addition to questionnaires aimed at coordinators and extension workers. The found results demonstrate how the curricularization of extension actions is seen as an opportunity to increase participation at UnB, but it requires incentives, bureaucratic improvements, financial support, greater faculty involvement, and the need for guidance in student education. Furthermore, it emphasizes the importance of creating and maintaining extension initiatives focused on scientific dissemination, with methods of analysis and evaluation to enhance these actions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Caroline Figueiredo Belo. Avaliação da extensão universitária: reflexões sobre o fazer extensionista na Universidade de Brasília. 2020. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2020. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UNB_5466e173778dd89e200b3844a4c9d2e5. Acesso em: 16 out. 2023.

ALBAGLI, Sarita. Divulgação Científica: informação científica para a cidadania. Ciência da Informação, [S. l.], v. 25, n. 3, p. 396-404, set./dez. 1996. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/639. Acesso em : 16 out. 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução: Luís Antero Reta e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BIONDI, Daniela; ALVES, Gabriela Cardozo. A extensão universitária na formação de estudantes do curso de Engenharia Florestal – UFPR. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 26, 2013. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/3357. Acesso em: Acesso em : 16 out. 2023.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Presidência da República [2022?]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 04 jul. 2022.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Presidência da República, [2022?]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 12 jun. de 2022.

BRASIL. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei no 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional da Educação -PNE 2014-2024 e dá outras providências. Conselho Nacional da Educação - CNE, [2018?]. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECESN72018.pdf?query=revogacao. Acesso em: 12 jun. de 2022.

BUENO, Wilson da Costa. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, [S. l.], v. 15, n. 1esp, p. 1-12, 2010. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6585. Acesso em: 16 out. 2023.

BUENO, Wilson da Costa. Jornalismo científico no Brasil: compromissos de uma prática dependente. Tese (Doutorado em Ciência da Comunicação) - Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes, 1984.

BUENO, Wilson da Costa. Jornalismo científico: revisitando o conceito. In: VICTOR, C.; CALDAS, G.; BORTOLIERO, S. (org.). Jornalismo científico e desenvolvimento sustentável. São Paulo: All Print, 2009. p. 157-78.

CARIBÉ, Rita de Cássia do Vale. Comunicação científica: reflexões sobre o conceito. Informação & Sociedade: Estudos, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 89-104, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/23109. Acesso em: 16 out. 2023.

DIEMER, Merlin Janina. A extensão universitária como possibilidade de formação integral: evolução, sujeitos envolvidos, aprendizagem e inserção curricular. In: CERETTA, Luciane Bisognin; VIEIRA, Reginaldo de Souza. Inserção curricular da extensão: aproximações teóricas e experiências: volume VI. Criciúma: UNESC, 2019. p. 29-54.

DANTAS, Luiz Felipe Santoro; DECCACHE-MAIA, Eline. Scientific Dissemination in the fight against Fake News in the Covid-19 times. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 7, p. e797974776, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4776. Acesso em: 16 out. 2023.

FUNDAÇÃO UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. Estatuto e Regimento Geral. Brasília, DF: Editora UnB, 2011. Disponível em: https://www.unb.br/images/Noticias/2016/Documentos/regimento_estatuto_unb.pdf. Acesso em: 13 ago. 2022.

FUNDAÇÃO UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. Resolução CEPE nº 60/2015. Disponível em: https://www.dex.unb.br/sobre-camara/category/13-resolucoes-da-?start=20. Acesso em: 05 jul. 2022.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOULART, Audemaro Taranto. A importância da pesquisa e da extensão na formação do estudante universitário e no desenvolvimento de sua visão crítica. Horizonte – Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 60-73, 2004.

INSTITUTO BRASILEIRO DE LETRAMENTO CIENTÍFICO; FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. ILC - Indicador de Letramento Científico: Sumário executivo de resultados. [2014?]. Disponível em: http://iblc.org.br/wp-content/uploads/2018/01/1-relatorio-executivo-ilc-fcc.pdf. Acesso em: 04 jul. 2022.

LORENZETTI, Cristina Spolti; RAICIK, Anabel Cardoso; DAMASIO, Felipe. Divulgação Científica: Para quê? Para quem? — Pensando sobre a História, Filosofia e Natureza da Ciência em uma Revisão na Área de Educação Científica no Brasil. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], p. e29395, 1–27, dez. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/29395. Acesso em: 07 ago. 2022.

MAGALHÃES, Cíntia Emanuelly Ramos; SILVA, Evanilda Figueiredo Gonçalves da; GONÇALVES, Carolina Brandão. A interface entre alfabetização científica e divulgação científica. Areté, Manaus, v. 5, n. 9, p. 14-28, ago./dez., 2012. Disponível em: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/handle/riuea/3090. Acesso em: 16 out. 2023.

MARTINS, Eliecília de Fátima. Extensão como componente curricular: oportunidade de formação integral e de solidariedade. Ciências & Cognição, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 201-209, jul. 2008.

MENEZES, João Paulo Cunha. Contribuição da extensão universitária na formação inicial docente em Ciências Biológicas. Interfaces, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 74-85, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/19548. Acesso em: 16 out. 2023.

NORRIS, Stephen P.; PHILLIPS, Linda M. How literacy in its fundamental sense is central to scientific literacy. Science Education, [S. l.], v. 87, n. 2, p. 224-240, 2003. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/sce.10066. Acesso em: 16 out. 2023.

NUNES, Ana Lucia de Paula Ferreira; DA CRUZ SILVA, Maria Batista. A extensão universitária no ensino superior e a sociedade. Mal-estar e Sociedade, [S. l.], v. 4, n. 7, p. 119-133, 2011. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/gtic-malestar/article/view/60. Acesso em: 16 out. 2023.

RESENDE, Juliana Cavalcanti et al. Importância da iniciação científica e projetos de extensão para graduação em medicina. Revista brasileira de ciências da saúde, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 11-18, 2013.

SANTOS, João Henrique de Sousa; ROCHA, Bianca Ferreira; PASSAGLIO, Kátia Tomagnini. Extensão Universitária e formação no Ensino Superior. Revista Brasileira de Extensão Universitária, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 23-28, 2016. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/3087. Acesso em: 16 out. 2023.

SOUSA, Taciana Alves; ALMEIDA, Diélen dos Reis Borges. Divulgação científica na UFU: as ações que levam as pesquisas para fora da universidade. Revista do EDICC, v. 6, p. 223-234, jun. 2020. Disponível em: https://revistas.iel.unicamp.br/index.php/edicc/article/view/6439. Acesso em: 16 out. 2023.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. Tire suas dúvidas sobre o SIGAA. 2020. Disponível em: https://noticias.unb.br/67-ensino/4317-tire-suas-duvidas-sobre-o-sigaa. Acesso em: 13 ago. 2022.

VICENTE, Natalí Ilza; CORRÊA, Elisa Cristina Delfini; SENA, Tito. A divulgação científica em redes sociais na internet: proposta de metodologia de análise netnográfica. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 16., João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: ANCIB, 2015. p. 1-20.

Published

2024-02-19

How to Cite

ALVES, Bruna; OLIVEIRA , Marília de; SCHNORR, Samuel Molina. Extension and scientific popularization: the contribution of extension projects at the University of Brasília in the training of university students. Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine, Florianópolis, v. 7, n. 2, 2024. DOI: 10.5965/259464120702202351. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/24249. Acesso em: 17 jul. 2024.