The practice of plagiarism in school activities: a necessary dialogue between universities and basic education schools

Authors

  • Christiane Miranda Buthers Universidade do Estado de Minas Gerais image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/2594641208012024e4963

Keywords:

plagiarism, sSchool role, reading, teaching strategies

Abstract

The purpose of this article is to discuss about the unauthorized reproduction of works and the like, called plagiarism, exposing the problem encountered when this type of action is practiced by students in the contexts of basic education (from elementary to high school) and also of higher education. The motivations are discussed, as well as the consequences that may arise from this type of practice. Another objective of this article is to present an extension project that was developed with high school classes from public schools around the region of Carangola/MG. The methodology used for the development of this work encompasses the presentation of the theme from the perspective of various scholars, as well as the exposition of the step by step followed in the development of the extension project, with the use of activities that place the student as the subject of the construction of the your knowledge. The results indicate that the study and application of research practices in basic education classrooms are increasingly necessary so that the problem is gradually minimized and does not reach higher education classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APÓS polêmica do doutorado, Decotelli é suspeito de plágio na tese de mestrado. Jornal Nacional, Rio de Janeiro, 27 jun. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/jornal-nacional/noticia/2020/06/27/apos-polemica-do-doutorado-decotelli-e-suspeito-de-plagio-na-tese-de-mestrado.ghtml. Acesso em: 10 abr. 2023.

BARBOSA, C. L. B.; MARINHO, D. M.; CARVALHO, L. S. C. O. Debate como

metodologia de ensino para a aprendizagem crítica. In: ALMEIDA, B. T.; CARVALHO, D. A. S. O. (org.). Programa de Residência Pedagógica na Licenciatura em Informática: partilhando possibilidades. Natal: Faculdade Metropolitana Norte Riograndense, 2020. p. 22-32.

BERBEL, N. A. N. A problematização e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 2, n. 2, p. 139-154, 1998.

BIANCHETTI, L.; ZUIN, A. A. S.; FERRAZ, O. Publique, apareça ou pereça: produtivismo acadêmico, pesquisa administrativa e plágio nos tempos da cultura digital. Salvador: Edufba, 2018.

BRASIL. Decreto-lei nº 4.657, de 04 de setembro de 1942. Lei de Introdução às normas do Direito Brasileiro. Brasília, DF: Presidência da república, 1942. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Decreto- Lei/Del4657compilado.htm. Acesso em: 11 abr. 2023.

BRASIL. Lei nº 9.610, de 19 de fevereiro de 1998. Altera, atualiza e consolida a legislação sobre direitos autorais e dá outras providências. Brasília. DF: Congresso Nacional, 1998. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9610.htm. Acesso em: 12 abr. 2023.

DEZ célebres casos de plágio na música. BCC News Brasil, 24 de ago. de 2014. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/noticias/2014/08/140822_dezplagios_ebc. Acesso em: 10 abr. 2023.

FERNANDES, E. M. F. Gêneros acadêmicos: práticas de interpretação e produção de textos. Revelli: Revista de Educação, Linguagem e Literatura, Inhumas, v. 8, n. 3, p. 23-38, 2016.

MORAN, J. M. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. M. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

OLIVEIRA, J. G. B. T. Autoria e plágio em trabalhos acadêmicos: políticas e ações de combate a contrafação no contexto universitário. 2016. 67f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão de Processos Institucionais) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.

RAMOS, M.; MORAIS, C. As várias faces do plágio entre estudantes do ensino superior: um estudo de caso. Educação e Pesquisa, [S. l.], v. 47, p. e231584, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147231584. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/192694.

SANTOS, C. R. S.; CONCEIÇÃO, A. R.; MOTA, M. D. A. A utilização dos mapas mentais como instrumento avaliativo no ensino. In: CASTRO, P. A. (org.).

Avaliação: Processos e Políticas. Campina Grande: Realize Eventos, 2020.

SATUR, R. V.; DIAS, G. A.; SILVA, A. M. Direito autoral, plágio e coautoria: questões acadêmicas e éticas. Brazilian Journal of Information Science: Research trends, Marília, v. 14, n. 1 jan./mar. 2020, p. 57-87.

SILVA, O. S. F. Entre o plágio e a autoria: qual o papel da universidade. Revista Brasileira de Educação, v. 13, p. 357-368, 2008.

VEIGA, L. A.; FONSECA, L. R. O júri simulado como proposta didático-pedagógica para a formação inicial do professor de geografia na perspectiva da aprendizagem baseada em problemas (PBL). Geousp – Espaço e Tempo (Online), v. 22, n. 1, p. 153- 171, 2018. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2018.125843. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/geousp/article/view/125843.

VICENTE, N. I.; CORRÊA, E. C. D.; SENA, T. A divulgação científica em redes sociais na internet: proposta de metodologia de análise netnográfica. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 16., João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: ANCIB, 2015. p. 1-20.

Published

2024-10-11

How to Cite

BUTHERS, Christiane Miranda. The practice of plagiarism in school activities: a necessary dialogue between universities and basic education schools. Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine, Florianópolis, v. 8, n. 1, 2024. DOI: 10.5965/2594641208012024e4963. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/23747. Acesso em: 21 nov. 2024.