University Extension In The Context Of The Conexões – Gestão Ambiental Group Pet
DOI:
https://doi.org/10.5965/259464120802e3755Keywords:
tutorial education, federal institutes, teachingAbstract
In line with the Extension Policy of the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), the group PET Conexões – Gestão Ambiental develops, since 2010, extension actions based on dialogic interaction, which aim to impact on student education and social transformation. Using environmental education as the main strategy, the group has been seeking to contribute to the construction of a more sustainable society, involving schools, vulnerable communities and the general public in its activities. The objective of this work is to register the actions carried out by the PET group in the year 2022, the first one after the pandemic period of COVID-19, in which the activities were again presential, although only partially. We report four actions related to the socio-environmental theme, which aimed at scientific dissemination and discussion. In the first of them, we sought to promote, within educational spaces, the discussion of the Climate Emergency theme. This was a face-to-face action that covered four educational institutions. The second action refers to the creation of a podcast for discussion of socio-environmental themes - the Balbúrdia Ambiental. In a similar way, an electronic magazine - PETNEWS - was created with the objective of divulging the Group's actions internally and externally. Finally, the second edition of the Cycle of Socio environmental Debates was held, an event that approached the theme “food production in the context of urban space”. All actions were successful, reaching the expected amount of public and generating discussions that pointed to the prospect of continuing the projects, as well as to the promotion of other actions aimed at building environmental citizenship.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a rede federal de educação profissional, científica e tecnológica, cria os institutos federais de educação, ciência e tecnologia e dá outras providências. Brasília, DF: Casa Civil, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 30 mar. 2023.
DURANTE, L. S.; ESPINDOLA, W. A; SILVA, C. R. S.; VIDAL, B. P. A contribuição da revista digital PET News para a divulgação do PET Conexões - Gestão Ambiental. In: SEMINÁRIO DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA, 29.; SALÃO DE PESQUISA, EXTENSÃO E ENSINO, 7., 2022, Bento Gonçalves. Anais [...]. Bento Gonçalves: SEMEPT, 2022.
IFRS. Resolução CONSUP nº 058/2017 - Política de Extensão do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, 2017a. Disponível em: https://ifrs.edu.br/wp-content/uploads/2017/08/Resolucao_058_17_Completa.pdf
IFRS. INSTRUÇÃO NORMATIVA PROEX/IFRS Nº 06/2017. Sugestões de subáreas para cada área temática e linhas de extensão adotadas no IFRS, bem como suas formas de operacionalização mais frequentes, 2017b. Disponível em: https://ifrs.edu.br/wp-content/uploads/2017/12/IN-06-2017-%C3%81reas-tem%C3%A1ticas-e-linhas-de-extens%C3%A3o.pdf.
IPCC. The Intergovernmental Panel on Climate Change. Summary for policymakers - Climate Change 2021: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Cambridge University Press. p. 3–32, 2021. Disponível em: https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/.
MEC. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Programa de Educação Tutorial - PET. Manual de orientações básicas. Brasília, MEC, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/PET/pet_manual_basico.pdf.
MORAIS, E. D.; ESPINDOLA, W. A; SILVA, C. R. S.; DURANTE, L. S. Criação do podcast Balbúrdia Ambiental para debater questões sobre o meio ambiente. In: SEMINÁRIO DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA, 29.; SALÃO DE PESQUISA, EXTENSÃO E ENSINO, 7., 2022, Bento Gonçalves. Anais [...]. Bento Gonçalves: SEMEPT, 2022.
OLIVEIRA, A. F.; SILVA, C. R. S.; ABREU, L. M.; VIDAL, B. P. Podcast Balbúrdia Ambiental, episódio quatro: a problemática dos microplásticos. In: SEMINÁRIO DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA, 29.; SALÃO DE PESQUISA, EXTENSÃO E ENSINO, 7., 2022, Bento Gonçalves. Anais [...]. Bento Gonçalves: SEMEPT, 2022.
UNEP. Por dentro da corrida de dez anos para salvar o planeta. 2021. Disponível em: http://www.unep.org/pt-br/noticias-e-reportagens/reportagem/por-dentro-da-corrida-de-dez-anos-para-salvar-o-planeta.
VIDAL, B. P.; ESPINDOLA, W. A.; BIELEWSKI, A. P.; GASPAR, M. V.; MORAIS, E. D.; DURANTE, L. S.; ABREU, L. M.; THUME, V. M.; OLIVEIRA, A. F. Emergência climática: quanto tempo nós temos? Porto Alegre: Plataforma EduCAPES, 2022. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/716137.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.