Profile of science outreach actions at the University for International Integration Of The Afro-Brazilian Lusophony (UNILAB) between 2014 and 2022

Authors

  • Eduardo Gomes Machado University for International Integration of the Afro-Brazilian Lusophony image/svg+xml
  • Ricardo César Carvalho Nascimento University for International Integration of the Afro-Brazilian Lusophony image/svg+xml
  • Maria Valdelia Carlos Chagas de Freitas University for International Integration of the Afro-Brazilian Lusophony image/svg+xml
  • Geyse Anne Souza da Silva University for International Integration of the Afro-Brazilian Lusophony image/svg+xml
  • Moisés Tavares Cá University for International Integration of the Afro-Brazilian Lusophony image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/2594641208012024e0324

Keywords:

science outreach, university, higher education

Abstract

We present, in this paper, the profile of science outreach action developed at the University for International Integration of the Afro-Brazilian Lusophony (UNILAB). We analyzed qualitative and quantitative data provided by the institution’s Science Outreach, Arts and Culture Dean’s Office (PROEX), via two documents published in 2021 and 2022. Therefore, we point out the important parameters and references to science outreach in Brazil, contextualizing the analysis within a perspective of social and academic relevance, potentialities and challenges experienced by science outreach in Brazilian higher education institutions, within the current context. Next, we present and analyze the science outreach actions, taking into consideration thematic areas, registered and executed actions, relationships with academic units, with agents from civil society and politics and with the objectives of sustainable development, forms of registration and assessment and demands pointed out by the projects. Finally, we present the main synthetic-analytical results generated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 12 jan. 2023.

BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2012. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm. Acesso em: 12 jan. 2023.

BRASIL. Lei nº 13005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2014. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm.

BRASIL. Proposta de Emenda à Constituição n. 55, de 2016. Altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o Novo Regime Fiscal, e dá outras providências.

Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 2016a. Disponível em: https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/127337. Acesso em: 12 jan. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Brasília: CNE, 2018a. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/ normativa/view/CNE_RES_CNECESN72018.pdf. Acesso em: 12 jan. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira. Brasília, DF: MEC, 2018b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/13021-legislacao-basica-rede-federal. Acesso em: 12 jan. 2023.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRAS (FORPROEX). Regimento FORPROEX, aprovado em 26/11/2010. Tamanduá: UFABC, 2010. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/Regimento-Forproex-aprovado-26nov2010.pdf. Acesso em: 12 jan. 2023.

INSTITUTO FEDERAL DO CEARÁ (IFCE). A presença do IFCE no Ceará. Fortaleza: IFCE, 2022. Disponível em: https://ifce.edu.br/acesso-rapido/campi. Acesso em: 12 jan. 2023.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2002.

RENEX. Sobre o FORPROEX e a RENEX, 2016.

Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/index.php/apresentacao/forproex-e-renex Acesso em: 12 jan. 2023.

UNILAB. Cartografia da Curricularização da Extensão da UNILAB. Fortaleza: UNILAB; PROEX; CEAC, 2021b. Disponível em: https://unilab.edu.br/wp-content/uploads/2022/01/6.CARTOGRAFIA-DA-CURRICULARIZACAO-DA-EXTENSAO-NA-UNILAB-compactado.pdf. Acesso em: 23 mar. 2024.

UNILAB. Cartografia Temática da Extensão da UNILAB. Fortaleza: UNILAB; PROEX; CEAC, 2021a.

UNILAB. Relatório de acompanhamento de projetos de extensão 2021: Editais PIBEAC 2021 e Temático COVID-19. Fortaleza: UNILAB; PROEX; CEAC, 2021. Disponível em: https://unilab.edu.br/wp-content/uploads/2022/01/RELATORIO-PIBEAC-E-COVID-CEAC-PROEX-2022-revisado-final-2-1.pdf. Acesso em: 23 mar. 2024.

UNILAB. Resolução CONSEPE/UNILAB nº 81, de 20 de abril de 2021. Aprova a reedição, com alterações, da Resolução n. 8/2019/CONSEPE, de 18 de junho de 2019, que dispõe sobre as normas das Atividades de Extensão Universitária e estabelece as diretrizes gerais que norteiam as Ações de Extensão da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB). Fortaleza: UNILAB, 2021b.

Disponível em: https://proex.unilab.edu.br/wp-content/uploads/2024/02/RESOLUCAO-CONSEPE-No-81-2021.pdf. Acesso em: 12 jan. 2023.

Published

2024-10-11

How to Cite

MACHADO, Eduardo Gomes; NASCIMENTO, Ricardo César Carvalho; FREITAS, Maria Valdelia Carlos Chagas de; SILVA, Geyse Anne Souza da; CÁ, Moisés Tavares. Profile of science outreach actions at the University for International Integration Of The Afro-Brazilian Lusophony (UNILAB) between 2014 and 2022. Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine, Florianópolis, v. 8, n. 1, 2024. DOI: 10.5965/2594641208012024e0324. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/23155. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.