Extencionist actions in pandemic times: preparation of materials for the teaching languages (Portuguese/Libras) to deaf students in elementary school II
DOI:
https://doi.org/10.5965/cidea.v6i2.22223Keywords:
ações extensionistas, ensino de portugês para surdos, adaptação de atividades, ensinoAbstract
The purpose of this article is to present how the activities of a university extension project, whose main objective is to produce resources and teaching materials for teaching Portuguese as a L2 language to deaf students, were adapted during the two years of the Covid-19 pandemic, a health situation that devastated social relations and, consequently, academic activities in Brazil and in the world. All project activities, previously planned for the face-to-face model, had to go through a reconfiguration process that would meet both the project's demands and the technological possibilities available at that time. Positive and negative points were observed in the necessary adaptations. Finally, it was found that some adapted activities proved to be quite productive, and they can be maintained in the future planning of the project's extension actions.
Downloads
References
BRITO, L. F. Por uma gramática de línguas de sinais. Rio de Janeiro: TB - Edições Tempo Brasileiro, 1995.
CASTRO, N. P. A tradução de fábulas seguindo aspectos imagéticos da linguagem cinematográfica e da língua de sinais. 2012. 165 f Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis SC: 2012.
LEBEDEFF, T. B. Vídeos como objetos de aprendizagem para o ensino de línguas: uma dis-cussão na perspectiva de aprendiz de Língua de Sinais Britânica. Veredas - Revista de Estudos Linguísticos, v. 21, p. 129-143, 2017.
LEBEDEFF, T. B. et al. Produção de vídeos para o ensino de Libras: Projeto Obalibras. In: VIERA-MACHADO, L. M. C. et al. (Org.). Pesquisas em educação de surdos, tradução, interpretação e linguística de línguas de sinais: tecendo redes de amizade e problematizando as questões do nosso tempo. Campos dos Goytacazes: Brasil Multicultural, 2018, p. 189-197.
ZANELLATO, D.; SILVA, E. C. P. O uso de recursos visuais na educação de surdos. In: Proocedings - I Encontro do Centro de ensino, pesquisa e extensão sobre educação de surdos e Libras -Ceslibras - e V Encontro - Serviço de apoio pedagógico: contribuições para a educação inclusiva - Sape, 2015. Acesso em 25 de junho de 2021. Disponível em http://www3.fe.usp.br/secoes/inst/novo/agenda_eventos/inscricoes/PDF_SWF/43587.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.