NEABIAN EXPERIENCES IN THE RONDON EXTENSION CENTER

CONTRIBUTIONS OF THE CENTER FOR AFRO-BRAZILIAN STUDIES NEAB/UDESC

Authors

  • Karla Leandro Rascke Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA)
  • Graziela dos Santos Lima Unesp
  • Janine Soares R. Moraes Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Ana Lopes Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5965/2594641205012021082

Keywords:

University extension, NEAB

Abstract

ABSTRACT

This paper intends to present the experiences of former and current scholarship recipients of the Center for Afro-Brazilian Studies – NEAB/UDESC in different university extension operations at the Rondon Extension Center (NER/UDESC) in 2011, 2013, 2018, and 2019. We aim to reflect on our perception of the extension actions in which we participate within the scope of the university and to relate them to the workshops held at NER/UDESC. This way, we reflect on NEABian actions related to work that concerns racial equity and visibility of African and Afro-Brazilian cultures, under Federal Law 10.639/03 and in accordance with the National Curriculum Guidelines for Race and Ethnic Relations Education and for the Instruction of Afro-Brazilian and African History and Culture (2004), by emphasizing the importance of these actions in the region where Operation NER/UDESC is carried out. Our methodology in this paper is based on a critical reflection of the experiences lived by the participants in the indicated operations. The main results and conclusions point to the understanding that university extension is a powerful way to build and consolidate public policies for the democratization of knowledge in Brazilian higher education institutions and to promote racial equality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avaliação da Extensão Universitária. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/Avaliacao-Extensao.pdf Acesso em: 09/06/2018.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Disponível em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/2003/L10.639.htm Acesso em: 14/06/2018

BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2008/lei-11645-10-marco-2008-572787-publicacaooriginal-96087-pl.html Acesso em: 14/05/2018

CARDOSO, Paulino de Jesus Francisco; LIMA, Graziela dos Santos; PACHECO, Ana Júlia. O Núcleo de Estudos Afro-brasileiros (NEAB/UDESC): 10 anos de história. In: SANTANA, Moisés; COELHO, Wilma de Nazaré Baía; CARDOSO, Paulino de Jesus Francisco (Orgs.). O enfrentamento do racismo e preconceito no Brasil: a experiência dos NEABs. Itajaí (SC): Casa Aberta, 2014.

______. RASCKE, Karla Leandro. Formação de Professores: produção e difusão de conteúdos sobre a história e cultura afro-brasileira e africana. Florianópolis: DIOESC, 2014.

GONÇALVES, Ana Maria. Um defeito de cor. Rio de Janeiro: Record, 2009. 952 p.

LIMA, Paulo Gomes. Uma leitura sobre Paulo Freire em três eixos articulados: o homem, a educação e uma janela para o mundo. Pro-Posições, [S.L.], v. 25, n. 3, p. 63-81, dez. 2014. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/0103-7307201407504.

LIMA, Graziela dos Santos. Cabeçalho de Assuntos de Estudos Africanos e Afro-Brasileiros. 2016. 111 p. Dissertação (Mestrado em Gestão da Informação) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.

MATOS, Gislayne Avelar e SORSY, Inno. O Ofício Do Contador De Histórias. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2005

NER/UDESC-NÚCLEO EXTENSIONISTA RONDON. Histórico de Operações. Disponível em: https://www.udesc.br/nucleorondon/opera%C3%A7%C3%B5es Acesso em: 20 jan. 2021

POLÍTICA NACIONAL DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA. Fórum de Pró-Reitores de Extensão da Instituições de Educação Superior Públicas Brasileiras. Disponível em: https://www.moodle.udesc.br/pluginfile.php/279222/mod_resource/content/1/Politica%20Nacional%20de%20Extensao%20Universitaria%20maio2012.pdf Acesso em 08/06/2018

Plano Nacional de Extensão Universitária. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/Plano-nacional-de-extensao-universitaria-editado.pdf Acesso em: 10/06/2018

RASCKE, Karla Leandro; CARDOSO, Paulino de Jesus Francisco; CARVALHO, C. A confecção de abayomis para abordagem de História e Cultura Afro-Brasileira: uma experiência do NEAB-UDESC (2013-2014). Revista Extensão. Vol. 8, n. 1, 2015. Cruz das Almas, BA: Universidade Federal do Recôncavo da Bahia.

RENEX Rede Nacional de Extensão. Áreas Temáticas. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/?option=com_content&view=article&id=2&Itemid=3 Acesso em: 10/06/2018

SANTOS, Alfredo Balduíno. Extensão Universitária como viabilizadora de políticas públicas: a visão de acadêmicos da UDESC. 2012. 98 f. Dissertação de Mestrado Profissional em Gestão de Políticas Públicas - Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI, 2012.

SOUZA, Flavia de Assis. O saber-corpo e a busca pela descolonização da saúde coletiva. Saúde em Debate, [S.L.], v. 43, n. 8, p. 189-202, 2019. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/0103-11042019s814.

Published

2023-06-19

How to Cite

RASCKE, Karla Leandro; LIMA, Graziela dos Santos; MORAES, Janine Soares R.; LOPES, Ana. NEABIAN EXPERIENCES IN THE RONDON EXTENSION CENTER: CONTRIBUTIONS OF THE CENTER FOR AFRO-BRAZILIAN STUDIES NEAB/UDESC. Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine, Florianópolis, v. 5, n. 1, p. 82–100, 2023. DOI: 10.5965/2594641205012021082. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/19969. Acesso em: 21 nov. 2024.