Arte e Cegueira

reflexões sobre acessibilidade multissensorial de obras de arte bidimensionais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431781820231e0058

Keywords:

Deficiência Visual, Arte, Acessibilidade, Audiodescrição Poética, Mediação

Abstract

This article aims to present a contribution to the teaching of art to blind students enrolled in basic education. It is the result of a research with a qualitative approach, of the case study type with participant observation. This paper focuses on the development of the autonomy of blind students when in a situation of aesthetic enjoyment of two-dimensional visual works of art, as well as on increasing their creative, cognitive, sensitive and imaginative potential. It proposes reflections on the promotion of artistic experiences for blind students, in order to assist the art teacher in offering accessibility and aesthetic enjoyment for people with visual impairments. In this way, visually impaired students, enrolled in the regular education network will be able to experience the reading and contextualization of a two-dimensional work of art together with the other students in an art education class without the barriers imposed by an artistic education that prioritize vision.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Camila. E se experimentássemos mais? Um manual não técnico de acessibilidade em espaços culturais. Rio de Janeiro: UFF, Instituto de Psicologia, 2016. Disponível em: https://app.uff.br/slab/uploads/2016_d_Camila.pdf. Acesso em 17 Jan 2023

ALVES, Camila Araujo. MORAES, Márcia. Entre histórias e Mediações: um caminho para acessibilidade estética em espaços culturais. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 38, nº 3, p. 584 – 594, Jul/Set 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/kySF7BcdkSQ4dMpNV7cw6Hb/?lang=pt. Acesso em: 25 Jan 2023.

ALVES, Camila Araujo. MORAES, Márcia. Proposições não técnicas para uma acessibilidade estética em museus: Uma prática de acolhimento e cuidado. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 19, nº 2, p. 484 – 502, Mai/Ago 2019. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revispsi/article/view/44287. Acesso em: 25 Jan 2023.

ANDRADE, Arheta Ferreira de. GOMES, Marcia de Oliveira. Minicurso Audiodescrição Poética. I CONGRESSO INTERNACIONAL DO INSTITUTO BENJAMIN CONSTANT, 1, Relato oral, Rio de Janeiro, 2022. Rio de Janeiro: I CONIN – IBC, 2022.

ARNHEIM, Rudolf. Perceptual Aspects of Art for the Blind. Journal of Aesthetic Education, v. 24, n. 3, 1990, p. 57 - 65. JSTOR. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/3332799?read-now=1&refreqid=excelsior%3A8762914d5d4f8132902b64f95c943113&seq=9#references_tab_contents. Acesso em: 28 Ago 2022.

BELARMINO, Joana. A cegueira é um lugar de onde se pode olhar o mundo. In: KASTRUP, Virgínia. POZZANA, Laura. Histórias de cegueiras. Curitiba: CRV, 2016.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DINIZ, Debora. O que é deficiência. São Paulo: Brasiliense, 2007.

FERRAZ, Maria Heloísa Corrêa de Toledo. FUSARI, Maria Felisminda de Rezende e. Arte na educação escolar. São Paulo: Cortez, 1993.

FRANCO, E. P. C.; SILVA, M. C. C. C. Audiodescrição: breve passeio histórico. In: MOTTA, L. M. V. M.; ROMEU-FILHO, P. (org.). Audiodescrição: transformando imagens em palavras. São Paulo: Secretaria dos Direitos da Pessoa com Deficiência do Estado de São Paulo, 2010. Disponível em: https://www.prefeitura.sp.gov.br/cidade/secretarias/upload/planejamento/prodam/arquivos/Livro_Audiodescricao.pdf. Acesso em: 28 Fev. 2022

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GOMBRICH, E. H. A história da Arte. RJ: TLC, 1999.

GOMES, Marcia de Oliveira. Como fazer sentido(s): uma análise da audiodescrição da adaptação fílmica de "Entrevista", de Rubem Fonseca. Benjamin Constant, v. 2, n. 60, 2019. Disponível em: http://revista.ibc.gov.br/index.php/BC/article/view/715. Acesso em: 14 Out 2022.

GOMES, Marcia de Oliveira. Das possibilidades de se ouvir um quadrado: a audiodescrição nos poemas visuais. SIMPÓSIO MUNDIAL DE ESTUDOS DE LÍNGUA PORTUGUESA, AT094, 2019, Porto de Galinhas, Anais [...]. Pernambuco: 2019. p. 3835 - 3842. Disponível em: http://sites-mitte.com.br/anais/simelp/resumos/PDF-trab-4181-1.pdf. Acesso em: 14 Out 2022.

GOMES, Marcia Oliveira. Fazer sem ti não faz sentir: a audiodescrição na poesia visual. In: BRAGA, Luiz Paulo da Silva. (org.). Ciência em foco: o centro de estudos e pesquisas do Instituto Benjamin Constant. 1 ed. Rio de Janeiro: Instituto Benjamin Constant, 2021, p. 15 – 39. Disponível em: http://antigo.ibc.gov.br/images/conteudo/livros/miolos_livros/Cincia_em_Foco_rev2021_OL.pdf. Acesso em 01 Set 2022.

KASTRUP, Virgínia. Atualizando virtualidades: construindo a articulação entre arte e deficiência visual. In: MORAES, Marcia. KASTRUP, Virgínia. Exercícios de ver e não ver: arte e pesquisa com pessoas com deficiência visual. Rio de Janeiro: Nau, 2010

KASTRUP, Virgínia. VERGARA, Luiz Guilherme. A potência do experimental nos programas de acessibilidade: Encontros Multissensoriais no MAM Rio. Revista Cadernos de Subjetividade, PUC-SP, n. 14, p. 62 – 77, 2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/cadernossubjetividade/article/view/38492. Acesso em: 27 Fev 2023.

MARTINS, Mirian Celeste. Teoria e prática do ensino da arte: a língua do mundo. São Paulo: FTD, 2009.

MORAIS, Diele Fernanda Pedrozo de. Artes visuais para deficientes visuais: o papel do professor no ensino de desenho para cegos. Revista Brasileira de Tradução Visual, v. 2, n. 2, 2010. Disponível em: https://adww.online/artes-visuais-para-deficientes-visuais-o-papel-professor-no-ensino-de-desenho-para-cegos/. Acesso em 22 Fev. 2022.

RIZZI, Maria Christina de Souza. Caminhos Metodológicos. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2002.

OSTROWER, Fayga. A Arte e o Espectador, aula de encerramento do curso de composição e análise crítica. Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna, 1959. Disponível em: https://faygaostrower.org.br/images/downloads/1959_fayga_arte_e_espectador.pdf. Acesso em: 20 Jan 2023.

OSTROWER, Fayga. A criatividade na educação. In: PEREIRA, Maria de Lourdes Mäder. A Arte como Processo na Educação. Rio de Janeiro: FUNARTE, 1981. Disponível em: https://faygaostrower.org.br/images/downloads/1981_fayga_a_criatividade_na_educa%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 20 Jan 2023.

Published

2024-06-06

How to Cite

GUIMARÃES, Viviane Alves; ANDRADE, Arheta Ferreira de. Arte e Cegueira: reflexões sobre acessibilidade multissensorial de obras de arte bidimensionais. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 20, n. 1, p. e0058, 2024. DOI: 10.5965/198431781820231e0058. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/23934. Acesso em: 21 dec. 2024.