Dois estudos de caso sobre o processo criativo na aula de artes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431782122025

Keywords:

Art; Education; Creative process; Feminine and Masculine

Abstract

The present work presents two case studies of students from formal public education who undertook creative processes during Arts classes. It interests to observe in these cases the relationship of the subjects with their creative processes, with the discipline of Arts and their teacher who, and, in a striking way, also the relationship with the School itself. Psychoanalysis is the theoretical framework of this research because it allows a subjective analysis of the relationship of these subjects with the elements of interest. Finally, it was observed that the creative process in the classroom enables learning beyond objectivist goals, involving the subject and his uniqueness at the heart of the activity.

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Author Biographies

Clarissa Pimentel Portugal

Mestra em Educação pela Universidade de Brasília. Licenciada e Bacharela em Artes Cênicas pela Universidade de Brasília.

Inês Maria Marques Zanforlin Pires de Almeida., Universidade de Brasília

Doutora em Psicologia pela Universidade de Brasília; Pesquisadora –colaboradora do PPGE/FE na linha de pesquisa Escola, Aprendizagem, Ação Pedagógica e Subjetividade na Educação (EAPS) eixo Educação e Subjetividade na Abordagem Transdisciplinar Psicanalítica. Coordenadora do NEAL/CFORM/CEAM –UnB.

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Published

2025-12-18

How to Cite

PORTUGAL, Clarissa Pimentel; MARQUES ZANFORLIN PIRES DE ALMEIDA., Inês Maria. Dois estudos de caso sobre o processo criativo na aula de artes. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 21, n. 2, p. 164–188, 2025. DOI: 10.5965/198431782122025. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/22823. Acesso em: 19 dec. 2025.