The paths of Inclusive Education

a conceptual journey in the light of disability models

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431782122025143

Keywords:

inclusive school, disability models, disabled people

Abstract

This article presents a narrative literature review aimed at analyzing the theoretical paradigms that have influenced educational inclusion practices for people with disabilities. Using the Disability Models as conceptual frameworks for the theoretical foundation of the theme, a historical analysis was carried out covering the period from pre-modern times to the present day. The study highlights the educational implications associated with each model, systematizing their main characteristics and repercussions. In the prescindence model, segregation and marginalization prevailed, with no consistent records of educational practices, except for occasional initiatives of an assistentialist nature. The medical model, in turn, was marked by the logic of integration, in which students with disabilities, once admitted to school, were expected to adapt to existing methodologies, without significant structural or pedagogical transformations. The social model introduced an innovative conception by understanding disability as a result of barriers imposed by society, shifting the focus from individual limitation to social and pedagogical contexts. In conclusion, it is observed that the three models analyzed not only reflect changes in perspective within the educational field but also influence the formulation of legal frameworks and public policies that consolidate inclusion as a structuring principle of contemporary schooling.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AINSCOW, M. Editorial: the Salamanca Statement: 25 years on. International Journal of Inclusive Education. International Journal of Inclusive Education, 23: (7/8), 2019.

AINSCOW, M. Promoting inclusion and equity in education: lessons from international experiences. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 6:1, 7-16, 2020.

AINSCOW, M.; BOOTH, T.; DYSON, A. (with Farrell, P., Frankham, J., Gallannaugh, F., Howes, A., & Smith, R.). Improving schools, developing inclusion. London: Routledge, 2006.

BOOTH, T.; AINSCOW, M. Index for inclusion – Developing learning and participation in schools. Bristol: CSIE, 2012.

CANGUILHEM, Georges. O normal e o patológico. Trad. Maria Thereza R. C. Barrocas. 6. ed. rev. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

DINIZ, Débora. O que é deficiência. São Paulo: Brasiliense, 2007.

FRANCO, Jr.; DIAS T.R.S.. A pessoa cega no processo histórico: Um breve percurso. Revista Benjamin Constant. 30: 1-9, 2005.

GAUDENZI, Paula; ORTEGA, Francisco. Problematizando o conceito de deficiência a partir das noções de autonomia e normalidade. Ciência & Saúde Coletiva. Rio de Janeiro 2016, v. 21, n. 10, p. 3061-3070, 2016.

HENDERSON, G.; BRYAN, W. Aspectos psicossociais da deficiência. Charles C. Thomas, Springfield, IL, 2011.

MADRUGA, Sidney. Pessoas com Deficiência e Direitos Humanos. 2ª edição. São Paulo: Saraiva, p. 34, 2016.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer? 2. ed. São Paulo: Moderna, 2015.

MAZZOTTA, Marcos José Silveira. Educação especial no Brasil: história e políticas públicas. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

NIEMANN, S. Persons with Disabilities, em M. Burke, J. Chauvin & J. Miranti (eds.), Religious and Spiritual Issues in Counseling: Applications Across Diverse Populations. pp. 105–134, Brunner-Routledge, New York, 2005.

OLIVER, M. Understanding Disability: From Theory to Practice. 2nd edn. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2009.

ONU. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência, 2006. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/convencao-sobre-os-direitos-das-pessoas-com-deficiencia/.

PALACIOS, Agustina. El modelo social de discapacidad: orígenes, caracterización y plasmación en la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. CERMI. Madrid: Ediciones Cinca, 2008.

RODRIGUES, D. A Inclusão como Direito Humano Emergente. In: educação nas escolas. Revista da Pró-Inclusão: Associação Nacional de Docentes de Educação Especial Vol. 5, n.º 1, 2014.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Capacitismo, incapacitismo e deficientismo na contramão da inclusão. Revista Reação, ano XVII, n. 96, 2020.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Causa, impedimento, deficiência e incapacidade, segundo a inclusão. Revista Reação, São Paulo, ano XIV, n. 87, p. 14-16, 2012.

SHAKESPEARE, T. Disability Rights and Wrongs. Abingdon: Routledge, 2009.

UNESCO. Conferência Mundial sobre Educação para Todos - Nova Dheli, 1990. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139393

UNESCO. Conferência Mundial sobre Necessidades Educativas Especiais: Acesso e Qualidade. 1994. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/search/597b70d7-2643-497e-a02b-841e97a9bd96

UNESCO. Declaração de Salamanca e o Enquadramento da Acção – Necessidades Educativas Especiais. Espanha, 1994.

UNESCO. Fórum Mundial de Educação – O compromisso de Dakar, 2000. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/search/639a15f6-bfb8-4798-b701-f0a1f92297f6

Published

2025-12-18

How to Cite

NASCIMENTO, Ana Carolina Rabello. The paths of Inclusive Education: a conceptual journey in the light of disability models. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 21, n. 2, p. 143–163, 2025. DOI: 10.5965/198431782122025143. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/22366. Acesso em: 19 dec. 2025.