The creative Labor of Augusto Rodrigues in the Creation of the Little Art Schools of Brazil and the Art & Education Newspaper

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431781822022128

Keywords:

Little Art School, Augusto Rodrigues, Art and Education

Abstract

The first Escolinha de Arte do Brasil – EAB (Little Art School of Brazil) and the newspaper Arte & Educação (Art & Education) represent the “creative labor” of Augusto Rodrigues, scholars, artists and teachers. All of whom transformed the school and the newspaper in a space of information and development in the field of education through art during the second half of the 20th century. The objective is to understand this developmental and “creative labor”, as well as the artistic, educational and cultural legacy of this period. The methodology consisted of bibliographic investigation, in line with Gil (2002), in addition to a source of periodical catalogs around the work of Jucá (2003). The theoretical framework of this analysis is supported by the following authors: Herbert Read (1986, 2007); Dewey (2010); Barbosa (2015); Bachelard (2003); Britto and Palma (2019); Miranda (2009), among others. The research reached the following conclusions: Augusto Rodrigues has influenced a whole generation of art educators in Brazil and other countries that have had knowledge of his life, opus and labor. The Art & Education was one of the first periodicals to spread ideas not only of education through art but also of other developmental and expressive contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Regiane Rodrigues Araújo, Federal University of Ceará

Graduada em Filosofia e Pedagogia. Especialista em Formação de Professores para o Ensino Superior e Educação Continuada. Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará - UECE. Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará- UFC. Docente no Curso de Pedagogia do Centro Universitário Christus – Unichristus. Integrante da Linha de Pesquisa História e Educação Comparada -LHEC/UFC.

Patrícia Helena Carvalho Holanda, Federal University of Ceará

É psicóloga, mestra, doutora em Educação pela UFC. Pós-doutora pelo Programa de PósGraduação em Educação da UNB. Cursou o estágio sênior, bolsista-CAPES, na Universidade de Lisboa. Professora Titular do Departamento de Fundamentos da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC, vinculada a linha de pesquisas História e Educação Comparada, sob sua coordenação. É cadastrada no grupo de pesquisa do CNPq, Avaliação Curricular certificado pela UFC.

References

ARAÚJO, Regiane Rodrigues et al. Contribuições do patrimônio cultural da arte cearense para a formação de professores na dimensão estética da docência. Humanidades e Inovação, Palmas, v. 7, n. 13, p. 72-85, mai. 2020 (Dossiê – Educação, Patrimônio e Paisagens Culturais). Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/3453. Acesso em: 10 jul. 2021.

BACHELARD, Gaston. A Poética do Espaço. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BARBOSA, Ana Mae. John Dewey e o ensino de arte no Brasil. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2015.

BARTHES, Roland. Elementos de Semiologia. 19. ed. São Paulo: Cultrix, 2012.

BRASIL, Instituto Nacional de Pesquisas Educacionais. Escolinha de Arte do Brasil. Brasília, 1980. (Estudos e Pesquisas). Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me002413.pdf. Acesso em: 5 set. 2020.

BRITTO, Jader de Medeiros; PALMA, Alexandre (org). Escolinha de Arte do Brasil: memória e legado. Rio de Janeiro: UFRJ, 2019.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia? São Paulo: Editora 34, 2010.

DEWEY, John. A arte como experiência. Tradução de Vera Ribeiro. São Paulo: Editora Martins, 2010.

DUARTE JÚNIOR, João Francisco. Fundamentos Estéticos da educação. 10. ed. Campinas: Papirus, 2008.

FERRAZ, Maria Heloísa Corrêa de Toledo; FUSARI, Maria Felisminda de Rezende e. Metodologia do ensino de arte: fundamentos e proposições. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

GIL. Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

JUCÁ, Gisafran Nazareno Mota. A Oralidade dos Velhos na Polifonia Urbana. Fortaleza: Imprensa Universitária, 2003.

MIRANDA, Orlando (org). Coletânea do Jornal de Arte e Educação. (Ilustração de Ziraldo). Rio de Janeiro: Teatral, 2009.

NEVES, Libéria Rodrigues. Arte e conhecimento: uma abordagem para o teatro na educação. Revista Educação, Artes e Inclusão, Santa Catarina, V. 15, n. 2, p. 78-98, Abril/Junho. 2019. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/13175. Acesso em: 12 jul. 2021.

READ, Herbert. A redenção do robô: meu encontro com a educação através da arte. Tradução de Fernando Nuno. São Paulo: Summus, 1986.

READ, Herbert. Educação pela Arte. Tradução de Ana Maria Rabaça e Luís Filipe Silva Teixeira. Lisboa/Portugal: Edições 70, 2007.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Psicologia da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

ZOLADZ, Rosza W. Vel. Augusto Rodrigues: O Artista e a Arte, poeticamente. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1990.

Published

2022-12-30

How to Cite

ARAÚJO, Regiane Rodrigues; HOLANDA, Patrícia Helena Carvalho. The creative Labor of Augusto Rodrigues in the Creation of the Little Art Schools of Brazil and the Art & Education Newspaper. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 18, n. 2, p. 128–151, 2022. DOI: 10.5965/198431781822022128. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/21844. Acesso em: 21 nov. 2024.