Discourses on inclusion in scientific productions that address experimentation in the teaching of Chemistry: an analysis from ENEQ
DOI:
https://doi.org/10.5965/198431781820232187Keywords:
chemistry teachin, experimentation, diversity, inclusionAbstract
Theoretical investigation from a bibliographic and qualitative perspective, which sought to understand and problematize the discourses produced on inclusion in the context of research published in the 18th and 19th National Meeting of Teaching Chemistry (ENEQ) addressing experimental activities. In the analysis undertaken, it was possible to perceive that the dialogues between experimentation and inclusion bring ideas that cause misunderstandings, generate doubts and signal thoughts of uncertainty. However, it was also realized how much the experimental activities need to be problematized in the various contexts that go through the Teaching of Chemistry. Experimental practices need to be reframed, to break barriers on the beliefs that solidify the discourse of the experiment that foresees results that have not even been built yet. It is understood that the experimental activities need to be interpreted as didactic actions that contribute to the construction of chemical knowledge of social and cultural relevance for the coexistence of male and female students in our schools, considering that this can be a connection between understanding the inclusion and Chemistry Teaching.
Downloads
References
CARDOSO, L. R.; PARAÍSO, M. A. Álbum fotográfico: um mapa de cenários discursivos na produção acadêmica brasileira sobre aulas experimentais de ciências. Ciênc. Educ., Bauru, v. 20, n. 1, p. 83-115, 2014.
FERRARO, J. L. S. Currículo, experimento e experiência: contribuições da Educação em Ciências. Educação (Porto Alegre), v. 40, n. 1, p. 106-114, jan.-abr, 2017.
GIL-PÉREZ, D. et al.. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, v.7, n.2, p.125-153, 2001.
GONÇALVES, F. P. O Texto de Experimentação na Educação em Química: Discursos Pedagógicos e Epistemológicos. Florianópolis, SC, 2005.168f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, 2005.
LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, v. 19, n. 1, 2002.
LOPES, M. C. In/exclusão escolar: a invenção de tipos específicos de alunos. Revista Colombiana de Educación, n. 54, p. 96-119, jan./jun., 2008.
LOPES, M. C.; FABRIS, E. T. H. Inclusão & Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora/ Edição do Kindle, 2013.
LOPES, M. C; RECH, T. L. Inclusão, biopolítica e educação. Educação (Porto Alegre, impresso), v. 36, n. 2, p. 210-219, maio/ago, 2013.
RAMIN, L. Z; LORENZETTI, L. A experimentação no ensino de química como uma ferramenta para a inclusão social. In: XVIII Encontro Nacional de Ensino de Química, 2016, Santa Catarina. Anais: Santa Catarina: UFSC, 2016.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Trad. Ernani F. da F. Rosa _ 3. ed. _ Porto Alegre: Artmed, 2000.
SANTANA, L. C. et al. Inclusão e a prática pedagógica no ensino de química: aproximações e distanciamentos da aprendizagem. Scientia Naturalis, v. 1, n. 4, p. 135-149, 2019.
SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. - 3. Ed.; 11. reimp. - Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
THOMA, A. S. Sobre a proposta da Educação Inclusiva: notas para ampliar o debate. Cadernos de Educação Especial, Santa Maria (RS), n.23, p. 45-52, 2004.
VEIGA-NETO, A.; LOPES, M. C. Inclusão e Governamentalidade. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 947-963, out, 2007.
ZANON, L. B.; MALDANER, O. A. A Química escolar na inter-relação de saberes constitutivos da educação básica para todos. In: SANTOS, W. L. P. dos.; MALDANER, O. A.; MACHADO, P. F. L. Ensino de Química em foco. 2. ed. Injuí: Ed. Unijuí, 2019. 312 p. (Coleção educação em química).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Thanielle Souza Silva, Jackson Ronie Sá da Silva, Clara Virgínia Vieira Carvalho Oliveira Marques
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.