Small displacements: body, art, health and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431781642020196%20

Keywords:

Arte, Mulheres, Território, Educação, Saúde

Abstract

This article intends to problematize the idea of ​​small displacements that are experienced in the context of training practices that seek to compose other ways of thinking and acting in health, as a possibility to promote access to aesthetic experience and life in its expressive and creative power. To this end, we will present some aspects of a creation and education project that involves women from a vulnerable region of Santos, who present different physical, emotional and social challenges, and students from a public university. In this project, different proposals were made mobilized by the arts in their multiple languages, in order to promote sensitive and playful experiences that can produce small displacements. quicken bodies, activate memories, imaginations, recognize and awaken desires, affect and be affected by the encounter between bodies. We consider small displacements as minor movements within experiences, which have the power to activate and affect processes of subjectivation and the production of other sensitivities. We experimented dancing, singing, playing, dramatizing, moving and pausing, talking and silencing, among other things, attentive to what is small, the microscopic marks, to the details of events. Anchored in a micropolitical perspective, we bet on small interferences as a way of producing inventive training for students and the increase of individual and collective power with all and all participants of this collaborative project that takes place at the interface of body, art, health and education.

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Author Biographies

Flavia Liberman, Universidade Federal de São Paulo

Professora Associada do Curso de Terapia Ocupacional e nos Programas de Pós-Graduação Ensino em Ciências da Saúde e no Programa Interdisciplinar em Ciências da Saúde da Universidade Federal de São Paulo- Campus Baixada Santista.  Departamento Saúde, clínica e instituições.  Tem como linhas de pesquisa as temáticas:  corpo, arte na interface saúde e educação.  Membro do Laboratório Corpo e Arte e do Laboratório Trabalho e formação em saúde (LEPETS) da UNIFESP- BS e  integrante do Laboratório Interinstitucional de Atividades Humanas e Terapia Ocupacional.

Marina Souza Lobo Guzzo, Universidade Federal de São Paulo, Campus Baixada Santista

 Professora Adjunta da Unifesp no Campus Baixada Santista,  Departamento saúde, clínica e instituições Pesquisadora do Laboratório Corpo e Arte e coordenadora do Núcleo Interdisciplinar de Dança – N(i)D.  Tem como linhas de pesquisa  3 eixos:  a precariedade na arte - que ela possa acontecer em qualquer território, sem nenhuma necessidade técnica ou espacial;  acessibilidade estética - arte para todxs os públicos, que possa ser assistida e compartilhada por todxs as idades e classes sociais e as questões relacionadas ao Antropoceno e os novos modos de existir que emergem das mudanças climáticas.  

Elizabeth Maria Freire de Araújo Lima, Universidade de São Paulo

 Docente  do Curso de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo , Departamento de Fonoaudiologia, Fisioterapia e Terapia Ocupacional FMUSP e orientadora no Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Estadual Paulista. Pesquisadora e fundadora do Laboratório de Estudos e Pesquisa Arte e Corpo em Terapia Ocupacional. Seus estudos focalizam as exeriências contemporâneas que conectam as práticas estéticas e corporais com a produção de subjetividade.

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Published

2020-10-01

How to Cite

LIBERMAN, Flavia; GUZZO, Marina Souza Lobo; LIMA, Elizabeth Maria Freire de Araújo. Small displacements: body, art, health and education. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 16, n. 4, p. 196–215, 2020. DOI: 10.5965/198431781642020196 . Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/17844. Acesso em: 17 jul. 2024.