Teaching knowledge of the pedagogical-musical practice of the final years of Fundamental Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431781722021025

Keywords:

teaching knowledge, pedagogical-musical practice, music teacher, final years of elementary school

Abstract

This article aimed to understand which are and how they are articulate the teaching knowledge of the musical-pedagogical practice of the licensed teacher in Music, of the curricular component Art, of the final years of Elementary Education, in schools of the Mossoró (RN) state education system. For this study, we chose to adopt the qualitative approach, appropriating the case study. The data were constructed through semi-structured interviews, documentary research and observations. The theoretical framework of the research is based on studies on teaching knowledge by Tardif (2014), on some studies in the area of ​​education, such as Freire (1996) and Pimenta (1996), and music education, such as Beineke (2000) and Beaumont (2003). The results demonstrate that the knowledge present in the pedagogical-musical practice of the final years of Elementary Education is diverse. Such knowledge is acquired through pre-professional training, which includes the knowledge of family experience; school life and musical trajectory; professional training for teaching, including initial and continuing training courses; they come from textbooks, as well as produced and validated by the teaching practice itself. It was noticed that knowledge is integrated into teaching practice in different ways and is mobilized according to the situations of the teaching profession.

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Author Biographies

Gustavo Gomes Pereira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE) , Campus Pau dos Ferros (CAPF). Graduado em Licenciatura em Música pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Fez parte do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID. Está como membro do Grupo de Pesquisa "Perspectivas em Educação Musical" da Licenciatura em Música da Universidade do Rio Grande do Norte. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Música, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de música em múltiplos contextos, formação de professores de música, saberes docentes, musicalização infantil.

Giann Mendes Ribeiro, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutorado em Educação Musical pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor Artes/Música do IFRN. Professor Adjunto IV da UERN. Mestre em etnomusicologia pela Universidade Federal da Paraíba, especialista em Metodologia do ensino de Artes pela Universidade Estadual do Ceará (2002). Possui graduação em Licenciatura Plena em Música pela UECE (1999). Tem experiência em ensino de música, com ênfase em Educação Musical, Ensino Coletivo de instrumento, Educação Musical a Distância e Tecnologias em Educação Musical. No segundo semestre de 2014, o professor Giann Ribeiro desenvolveu um projeto de pesquisa em Desenvolvimento de Tecnologias Inovativas em Educação Musical com bolsa de desenvolvimento tecnológico e inovação SETEC/ MEC e CNPq na Universidade de Ciências Aplicadas de Tampere/Finlândia. Atualmente é o Diretor da Diretoria de Educação a Distância (DEaD/UERN) e coordenador UAB/UERN.

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Published

2022-06-23

How to Cite

PEREIRA, Gustavo Gomes; RIBEIRO, Giann Mendes. Teaching knowledge of the pedagogical-musical practice of the final years of Fundamental Education. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 17, n. 2, p. 025–053, 2022. DOI: 10.5965/198431781722021025. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/17405. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

INCLUSÃO E ARTE: DEBATES ATUAIS