NAE: tension space between disability conceptions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178172021e0007

Keywords:

inclusive education , accessibility core, social model of disability, biomedical model

Abstract

This article aims to discuss the theoretical framework that underlies the actions developed in the care of NAE - Educational Accessibility Center based on the analysis of the guiding documents that legitimize it, as well as the instruments used to record the educational specificities of students. catered for, namely, Target Audience of Special Education- PAEE (people with disabilities, global developmental disorders, high skills / giftedness) and with specific educational needs-SEN. Methodologically, we use the theoretical analysis anchored in Minayo (2013) centered on the notion of theme that spells out a range of relationships graphically presented in words and / or expressions specifically studying the case of the State University and Santa Catarina-Udesc. For that, two categories were used: Biomedical Model and Social Model of Disability that, through reference units, allowed the analysis of the chosen objects. This investigation clarified the coexistence of both categories in 57% of the objects investigated and pointed to weaknesses that may, to some extent, compromise the results obtained in welcoming the NAE target audience.

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Author Biographies

Rose Clér Estivalete Beche, Santa Catarina State University

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002) e mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005). Atualmente é professora efetiva da Universidade do Estado de Santa Catarina - CEAD/UDESC, atuando como Coordenadora de Estágio e participando do LEDI, Laboratório de Inclusão.

Geovana Mendonça Lunardi-Mendes, Santa Catarina State University

Possui graduação em Pedagogia Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Catarina (1994), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000), doutorado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2005) com estágio de doutoramento no exterior em Currículo e Tecnologias na Universidade do Minho em Portugal. É Professora Titular do quadro permanente da Universidade do Estado de Santa Catarina, UDESC, atuando no Centro de Ciências da Educação, no curso de Pedagogia e no curso de Mestrado e Doutorado do Programa de Pós-graduação em Educação.

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Published

2021-06-17

How to Cite

BECHE, Rose Clér Estivalete; LUNARDI-MENDES, Geovana Mendonça. NAE: tension space between disability conceptions. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 17, p. e0007, 2021. DOI: 10.5965/19843178172021e0007. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/16704. Acesso em: 21 dec. 2024.