The internship in teacher training in visual arts: identity between the lines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267932023337

Keywords:

teaching identidy, supervised curricular internship, visual arts

Abstract

This article aims to discuss initial training based on experiences in the subject of Supervised Curricular Internship IV in the Degree in Visual Arts at the University of the State of Santa Catarina (UDESC). Bringing teaching identity as a central concept (Pimenta, 1999), the specific spaces for artistic practices within schools and their influence on teacher training are discussed, as well as the project Between the lines of teacher training as a possibility of poetic reflection on the building and rebuilding oneself as a teacher. In this context, the authors Freire (1997) and hooks (2020) are addressed by weaving a dialogue with the perspective of an engaged pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lara Nunes Rodrigues, Santa Catarina State University

Graduanda da Licenciatura em Artes Visuais pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Bolsista de monitoria na disciplina de Estágio Curricular Supervisionado III, ministrada pela professora Dra. Tharciana Goulart da Silva. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/4293199002706174. Email: laraanunesr@gmail.com

Tharciana Goulart da Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina

Professora adjunta no curso de Licenciatura em Artes Visuais da UDESC, atua nas disciplinas de Estágio Curricular Supervisionado. Doutora em Ensino das Artes Visuais pelo PPGAV/UDESC (2022). Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/6262703963941419. Email: tharcianagoulart@gmail.com

References

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 58. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1997. 144 p.

HOOKS, Bell. Ensinando Pensamento Crítico: sabedoria prática. São Paulo: Editora Elefante, 2020. 294 p.

INGOLD, Tim. Linhas: uma breve história. 1ª edição, Petrópolis: Editora Vozes, 2022. 225 p.

JERÔNIMO, Fernanda Bernardino. Análise sobre a produção dos TCCs do Curso de Pedagogia da UFSC: desafios, permanências e tensões (2013 - 2015). 2015. 62 f. Tese (Doutorado) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.

BRASIL. LDB : Lei de diretrizes e bases da educação nacional. - Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017. 58 p.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez Editora, 1999. (p. 15 a 34)

SILVA, Tharciana Goulart da. Coletas docentes: uma leitura a/r/tográfica. 2022. 338 f. Tese (Doutorado) - Linha de Pesquisa de Ensino de Artes Visuais, Programa de Pós Graduação em Artes Visuais, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2022.

Published

2024-01-04

How to Cite

RODRIGUES, Lara Nunes; SILVA, Tharciana Goulart da. The internship in teacher training in visual arts: identity between the lines. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 9, n. 3, p. 337–348, 2024. DOI: 10.5965/24471267932023337. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/24311. Acesso em: 30 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Iniciação Científica