Logos and color in Quartett –Quarteto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669040720240201

Keywords:

lógos, color, conception, Quartett, Quarteto

Abstract

This article discussed likely connections between spectacular logos and color. The process used the text Quartett by Heiner Müller as a reference and involved the observation of the Bahian production called Quarteto, carried out in 2014, through consultation of photography and video. Interpretations of what was seen on stage were mentioned, with the core theoretical foundation being provoked by Lee Watson, David Hays, and Linda Essig, touching on the notion of conception in the work of the theater designer. With this, we hoped to provoke theory through the artist's praxis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo Augusto da Silva Tudella, Federal University of Bahia

Prof. Dept. de Técnicas do Espetáculo - UFBA. Diretor, Designer e Professor-Pesquisador. Premiado, tanto na produção bibliográfica, quanto artística. Bacharel em Artes Cênicas - Direção Teatral pela Universidade Federal da Bahia (1979), Mestre em Design Teatral - Iluminação - New York University (1993) e Doutor em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia - PPGAC. Artista convidado para a Quadrienal de Praga, 2015, expondo o projeto de cenografia e iluminação para a cena, no espetáculo Quartet, texto de Heiner Muller, espetáculo premiado com o Prêmio Cenim, 2014, Melhor Iluminação de Espetáculo, no Brasil. Atual tópico de pesquisa: Imagem e praxis cênico-espetacular: percursos de visualidades em corpos transdimensionais. 

References

ALTON, John. Painting with light. California: University of California Press, 1995.

ARISTOTLE. Poetics. Translation by Gerald Frank Else. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1983.

Bíblia de estudo de Genebra. São Paulo: Editora Cultura Cristã,1999.

ESSIG, Linda. Lighting and the design idea. Fort Worth: Harcourt Brace College Publishers.1997.

FARAH. Is mental image really visual? Overlooked evidence from neuropsychology. Psychological Review, 1988, Vol. 95, No. 3, 307-317.

Freud, Sigmund; Obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Volume XVIII (1925-1926). Além do princípio do prazer: Psicologia de Grupos e outros trabalhos: edição standard brasileira/ comentários e notas de James Strachey e Alan Tysoti; traduzido do alemão e do inglês sob a direção geral de Jayme Salomão. -- Rio de Janeiro: Imago, 1996.

HAYS, David. Light on the subject. Stage Lighting for directors and actors and the rest of us. New York: Limelight editions, 1995.

Howard, Pamela. What is scenography? New York: Routledge, 2002

KOOB, George F. and LE MOAL, Michel. Neurobiology of addiction. London, 2006.

MÜLLER, Heiner. Quartett. Translated by Dennis Redmond [2002] Berlin: Rotbuch Verlag.1980.

Nightingale, Andrea Wilson. On wandering and wondering: Theôria in Greek philosophy and culture. In: A Journal of Humanities and classics, third series, volume 9, no. 2. Boston: 2001, p. 23-58.

STORARO, Vittorio, Scrivere con la luce, I colore, gli elementi. Milano: Mandatori Electa, 2010.

TUDELLA, E. A. da S. Design, cena e luz: anotações. Revista A[l]berto, São Paulo, n. 3, p 11-24, 2012.

TUDELLA, E. A. da S. A luz na gênese do espetaculo. Salvador: Edufba, 2017.

TUDELLA, Eduardo. Visualidade e Espetáculo: abordagens e conexões históricas. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas. Florianópolis, v. 2, n. 51, jul. 2024.

WATSON, Lee. Lighting design Handbook. New York: McGraw-Hill. Inc.1990

WILLIAMS, Tennessee. A streetcar named desire. New York: Signet Book. 1974

Published

2024-08-30

How to Cite

TUDELLA, Eduardo Augusto da Silva. Logos and color in Quartett –Quarteto. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 4, n. 07, p. 1–34, 2024. DOI: 10.5965/27644669040720240201. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/25666. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Luz e Cor em Cena