HearingThe Color ofLightT:Audio description and a stage lighting class

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669040720240202

Keywords:

audio description, stage lighting teaching, visual impairment

Abstract

This report presents a proposal for a virtual stage lighting class, drawn up from the intersection of themes from light poetics studies and the words and expressions that describe natural light phenomena, based on the audio description script for the audiovisual: Caravana Time Lapse - Itatiaia National Park, prepared by audio describer Bell Machado, with consultancy from Emmanuelle Alkmin.I bring extracts from the script's text to analyze how the colors and other aspects of the luminous atmospheres were created through the audio description from the film.The concept of chronotope in Mikhail Bakhtin (2020) brings theoretical inspiration to observe the temporal and spatial movements, of the film's images in line with the semantic choices of the text. Such verbal creations of this audio description exemplify the chronotope of light on the mountain during a cycle, which goes from sunrise to deep night, intended for the enjoyment of blind people or people with low vision. I highlight the words that describe colors, nuances of shadows and refractions on a topography that interacts with the Park's meteorological and atmospheric conditions. I explore the potential of a didactic synthesis, between audio description and natural light, emphasizing a reading of each chronotope of movements and moments in the text. I make inferences relating the nomenclatures of the two languages: the verbal one of audio description and the visual one of the stage lighting class.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Maria Figueiredo, Federal University of Rio Grande do Norte

Doutora em Educação pelo PPGED/UFRN na linha de pesquisa Educação e Inclusão em Contextos Educacionais com a tese: AS LUZES E AS PALAVRAS: Um percurso didático para a audiodescrição da iluminação teatral. Professora efetiva no Curso de Licenciatura em Teatro da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Mestre em Artes pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo e Licenciada em Educação Artística/Teatro pela mesma ECA -USP. No CENOTEC - Laboratório de Estudos Cenográficos e Tecnologias da Cena, desenvolve materiais didáticos para o ensino de Iluminação Cênica, Sonoplastia e outras linguagens vinculadas às tecnologias da cena.

Jefferson Fernandes Alves, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduado em Pedagogia com mestrado em Ciências Sociais e Doutorado em Educação (UFRN). Pós-Doutorado com um estudo sobre teatro e audiodescrição (UECE). Professor Associado do Departamento de Práticas Educacionais e Currículo do Centro de Educação da UFRN. Professor do Estágio Supervisionado de Formação de Professores no Curso de Licenciatura em Teatro da UFRN. É membro dos Programas de Pós-Graduação em Educação, em Educação Especial e Artes Cênicas da UFRN. Coordena o Laboratório de Ensino e Aprendizagem em Artes do Centro de Educação/UFRN.

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR 16452: Acessibilidade na comunicação. Audiodescrição. Rio de Janeiro: ABNT, 2016.

ADERALDO Marisa; MASCARENHAS, Renata; ALVES, Jefferson et.al. Pesquisas teóricas e prática aplicadas em audiodescrição. Natal: EDUFRN, 2016.

ALVES, Jefferson. A audiodescrição e as tecnologias da cena: o espetáculo teatral (re)visto pela palavra. In: ADERALDO, Marisa Ferreira. Et ali. (Orgs). Pesquisas teóricas e práticas aplicadas em audiodescrição. Natal/RN: EDUFRN, p. 44-60, 2016.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2020.

BAKHTIN, Mikhail. As formas do tempo e do cronotopo. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2018.

CEREJEIRA, Thiago de Lima Torreão. A Coautoria do audiodescritor consultor na performance da audiodescrição poética. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. 2023. 333f.

FRANCO, Eliana. SILVA, Manoela. Audiodescrição: Breve Passeio Histórico. In: MOTTA; ROMEU FILHO. (orgs): Audiodescrição: Transformando Imagens em Palavras. São Paulo: Secretaria dos Direitos da Pessoa com Deficiência do Estado de São Paulo, 2010. p.23-42.

FIGUEIREDO, Laura M. Iluminação cênica: espaço, luz e corpos em foco. Florianópolis: Urdimento. v.1, n.31. p 152-161, 2018.

FRYER, Louisie. Putting it into words: the impact of visual impairment on perception, experience and presence. Tese (Doutorado) – Goldsmiths College, University of London: London, 2013.

MACHADO, Isabel P.R. A parte invisível do olhar audiodescrição no cinema: a constituição das imagens por meio das palavras – uma possibilidade de educação visual para a pessoa com deficiência visual no cinema. Dissertação (Mestrado). Universidade Estadual de Campinas, 2015.

MACHADO, Belll; ALKIMIN, Emmanuelle. Caravana Time Lapse: Parque Nacional do Itatiaia. Audiodescrição, 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=irMHv0emt2A. Acesso em 20 de maio de 2024.

MASZEROWSKA, Anna; MATAMALA, Anna; ORERO, Pilar. Audio description. New Perspectives Illustrated. Amsterdam: Benjamins, 2014.

MIANES, Felipe Leão. Consultoria em audiodescrição: contando o que os olhos não podem ver. In: SALASAR, Desirée Nobre; MICHELON, Francisca Ferreira (Org). Acessibilidade cultural: atravessando fronteiras. Pelotas: Editora da UFPel, 2020. p.230-243.

MOTTA, Lívia; ROMEU FILHO, Paulo. Audiodescrição: transformando imagens em palavras. São Paulo: Secretaria de Estado dos Direitos da Pessoa com Deficiência, 2010.

MOTTA, Lívia. Audiodescrição na Escola: abrindo caminhos para leitura de mundo. Campinas: Pontes, 2016.

NEVES, Josélia. Imagens que se ouvem. Instituto Politécnico de Leiria, 2011.

ORERO, Pilar. Film reading for writing audio descriptions: a word is worth a thousand images. In: PEREGO, Elena. Emerging topics in translation: audio description, Trieste, EUTEd izioni Università di Trieste, 2012. p. 13-28.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação (Reação), São Paulo, Ano XII, mar./abr. 2009, p. 10-16.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Nada sobre nós, sem nós: Da integração à inclusão – Parte 1 e Parte 2. Revista Nacional de Reabilitação, ano X, n. 57, jul./ago. 2007, p. 8-16.

SNYDER, Joel. Audio description: the visual made verbal. In: International Congress Series 1282 935-939, Elsevier, 2005.

Published

2024-08-30

How to Cite

FIGUEIREDO, Laura Maria; ALVES, Jefferson Fernandes. HearingThe Color ofLightT:Audio description and a stage lighting class. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 4, n. 07, p. 1–16, 2024. DOI: 10.5965/27644669040720240202. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/25636. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Luz e Cor em Cena