Color as experience: notes on color and space.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669040720240203

Keywords:

color, space, contemporary theater, color theory

Abstract

In this article, I investigate the role of color in visual compositions of contemporary theater, emphasizing its importance in creating meanings, atmospheres and emotions in the scenic space through images. I propose a reflection on the conception of color not only as a physical phenomenon perceived by the human eye, but also as an aesthetic element essential. In addition to exploring the scientific aspects, I approach color under the perspective of the spectator's experience, based on reflections developed by artists such as Hélio Oiticica and Kandinsky.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elaine Cristina Maia Nascimento, Universidade Federal de Santa Catarina

Cenógrafa, performer e diretora de arte. É Mestra em Arquitetura e Urbanismo pelo PosArq/UFSC e em Artes Cênicas pelo PPGT UFBA. Doutora no PosArq/UFSC, e professora substituta do Departamento de Arquitetura e Urbanismo da UFSC e no curso de Ares Cênicas da Universidade Federal de Uberlândia UFU. Foi professora do percurso de cenografia da Escola Porto Iracema das Artes (CE) e do curso de Design da faculdade Fanor Devry (CE).   

References

Bibliografia

ADCOCK, Craig. James Turrell: The art of light and space. University of California Press, 1990.

BARCELOS, Carolina Montebelo. O arranjo arquitetônico de Robert Wilson: a dramaturgia visual em “Sheakspeare Sonnets” e “A dama do Mar”. In: Revista Ouvirouver, Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 569-581, 2020.

CAMARGO, Roberto Gill. Função Estética da Luz. São Paulo: Perspectiva, 2012.

FARINA, Modesto; PEREZ, Clotilde; BASTOS, Dorinho. Psicodinâmica das cores em comunicação. São Paulo: Edgard Blucher Ltda, 2006.

HELLER, Eva. A psicologia das cores: Como as cores afetam a emoção e a razão. São Paulo: Editora Olhares, 2021.

KANDINSKY, Wassilly. Do Espiritual na Arte e na pintura em particular. Trad. Álvaro Cabral e Antonio de Pádua Danesi. Martins Fontes: 2006.

LEHMAN, Hans-Thies. O teatro Pós-Dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

MOTA, Marcus Santos. A Sonoridade Amarela, de W. Kandinsky. Belas Infiéis, Brasília, v. 9, n. 5, p. 367-378, out./dez.,2020.

OITICICA, Hélio. Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: ROCCO, 1986.

SIMÕES, Cibele Forjaz. À luz da linguagem. A iluminação cênica: de instrumento da visibilidade à “scriptura do visível”. Tese. 384f. Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade de São Paulo, 2013.

Published

2024-08-30

How to Cite

NASCIMENTO, Elaine Cristina Maia. Color as experience: notes on color and space. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 4, n. 07, p. 1–14, 2024. DOI: 10.5965/27644669040720240203. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/25380. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Luz e Cor em Cena