Body_layers: a creative report by GruMa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669020420220701

Keywords:

collaborative creation, creative processes, hybrid arts, artistic research, art and technology

Abstract

This article-report has as main motivation to discuss the collaborative artistic processes from a collective text of the artists-researchers involved in the creation of the performance Corpo_camadas. We understand as the main contribution of this report the possibility of opening a dialogue with other artists on the challenges that arise from the elaboration of a multimedia performance, where the subject-actants, besides searching for convergences among the several languages, also need to launch themselves to the task of putting themselves personally in inventive and interpretive roles and actions that are not necessarily part of their usual enunciative practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Cardoso Bonin, University of São Paulo

Doutorando e Mestre em Música pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (USP). Licenciatura em Música na Faculdade de Artes do Paraná (UNESPR).

Beatriz Rodrigues de Oliveira, University of São Paulo

Graduação em andamento em Música Com Habilitação em Instrumento. Universidade de São Paulo, USP, Brasil.

Camille Laurent

Possui graduação em arquitetura pela école nationale superieure d'achitecture Paris Val de Seine (2013).

Eliane Tokeshi, University of São Paulo

Bacharel em Música - Bacharelado em Instrumento - Violino pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1992). Graduou-se em Mestrado em Música - Execução em Violino pela Boston University (1996) e Doutorado em Música - Execução em Violino pela Northwestern University (1999) com bolsa da CAPES. Atualmente é professora Livre Docente no ensino superior da Universidade de São Paulo Escola de Comunicações e Artes.

Juliana Di Fiori Pondian, University of São Paulo

Possui graduação em Letras - Português/Grego pela Universidade de São Paulo (2006), graduação em Licenciatura em Português pela Universidade de São Paulo (2012), mestrado em Lingüística pela Universidade de São Paulo (2011) e doutorado em Lingüística pela Universidade de São Paulo (2016).

Karine Viana Domingos, University of São Paulo

Graduação em andamento em Música Com Habilitação em Instrumento. Universidade de São Paulo, USP, Brasil.

Lucas Raimundo, University of São Paulo

Graduação em andamento em Bacharelado em Música - Clarineta. Universidade de São Paulo, USP, Brasil.

Lucia Nogueira Esteves, University of São Paulo

Mestranda em Processos de Criação Musical e graduanda do curso de Composição Musical pelo Departamento de Música da Universidade de São Paulo. É Bacharel em História pela mesma universidade.

Luís A Eugênio Afonso Montanha, University of São Paulo

É Doutor em Práticas Interpretativas pela UNICAMP-SP (2006). Desde 1992, é Professor de Clarinete/Clarone e Música de Câmara no Departamento de Música da Escola de Comunicações e Artes da USP.

Micael Antunes da Silva, Universidade Estadual de Campinas

É aluno de doutorado do Programa de Pós Graduação em Música do Instituto de Artes da Universidade de Campinas.

Samuel Oliveira Takehara, University of São Paulo

Graduação em andamento em Música Com Habilitação em Instrumento. Universidade de São Paulo, USP, Brasil.

Silvio Ferraz Mello Filho, University of São Paulo

Professor Titular do Departamento de Música da Universidade de São Paulo.

Ricardo de Figueiredo Bologna, University of São Paulo

É Timpanista solista da Orquestra Sinfônica do Estado de São Paulo (OSESP) e Professor do Departamento de Música da Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo. Bacharelado na UNESP, Mestrado na "Haute École de Musique de Genève","Artist Diploma" no "Rotterdam Conservatorium" e Doutorado pela UNICAMP

References

BONIN, G. Musical Enunciation: the modes of temporal existence in Iannis Xenakis. In: Atenas. Xenakis 22: Centenary International Symposium. Atenas: Spyridon Kostarakis, 2022. v.1. p. 43-53.

BONIN, G. Modos de contato na música cênica contemporânea. Estudos Semióticos, São Paulo, 2019. 166-182.

BRAGAGNOLO, B.; DALTRO, E.; SANCHEZ, L. P. Pesquisa Artística: performance, criação e cultura contemporânea. Rio Branco: Stricto Sensu Editora, 2022.

FITCH, F.; HEYDE, N. ‘Recercar’ – The Collaborative Process as Invention. Twentieth-century music, v. 4, n. 01, p. 71–95, mar. 2007.

LIGETI, G.; BERNARD, J. W. States, Events, Transformations. Perspectives of New Music, v. 31, n. 1, p. 164, 1993.

RAY, S. Colaborações compositor-performer no Século XXI: uma idéia de trajetória e algumas perspectivas. In: XX CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA. Anais do XX Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música. Florianópolis: 2010.

SILVA, I. A. Figurativização e Metamorfose: o mito de Narciso. São Paulo: Editora UNESP, 1995.

Published

2022-12-30

How to Cite

BONIN, Gustavo Cardoso et al. Body_layers: a creative report by GruMa. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 2, n. 4, p. 1–31, 2022. DOI: 10.5965/27644669020420220701. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/22799. Acesso em: 22 dec. 2024.