Sound action and interaction models: genesis of an improvisation system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2764.4669020420220203

Keywords:

sound action, sound interaction, improvisation, music-theater, sound theater

Abstract

The genesis of SomAção, an improvisation system for on-scene sounds, is based on the author's understanding of listening experiences and models of sound action and interaction, in music-theater and sound-theater. Listening experiences are plurivalent, emergent and situated, encompassing multiple focuses, dimensions and references. Each model of sound action and interaction mobilizes intentions and attitudes, articulating body poetics and listening experiences. Collaborative experiments and reflections with sound action and interaction models such as Support, List, Ostinato, Reading, Melos and Dialog give rise to initial results and reflections on the possibilities and limitations of the system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Heitor Martins Oliveira, Federal University of Tocantins

Professor adjunto da Universidade Federal do Tocantins. Possui bacharelado em Música (Regência) e licenciatura em Educação Artística pela Universidade de Brasília (2002 e 2006), mestrado em Música (Composição) - Texas State University - San Marcos (EUA) (2004), título reconhecido no Brasil pela Universidade Federal de Goiás (2008), e doutorado em Música (Composição) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2018). | Blog: http://teatrodeinstrumentos.blogspot.com/

References

BOGART, Anne; LANDAU, Tina. O livro dos viewpoints: um guia prático para viewpoints e composição. São Paulo: Perspectiva, 2017.

BONFITTO, Matteo. O ator-compositor: as ações físicas como eixo - de Stanilávski a Barba. São Paulo: Perspectiva, 2002.

CHION, Michel. A audiovisão: som e imagem no cinema. Tradução: Pedro Elói Duarte. Lisboa: Texto & Grafia, 2011.

CINTRA, Larissa Felipe de Melo. O afastamento entre cena e música, corpo e voz no Teatro Musical: o diluir através dos Viewpoints. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas). Lisboa: Universidade Nova de Lisboa, 2020. Disponível em: https://run.unl.pt/handle/10362/112983. Acesso em: 30 set. 2022.

CORONATO, Vivian; COLLAÇO, Vera. Radioteatro e o direito de sonhar. DApesquisa, Florianopólis, v. 3, n. 5, p. 1279-1283, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.5965/18083129030520081279. Acesso em: 30 set. 2022.

DESMONTAJES. Episodio 2: El Teatro Oscuro de Marcela Juárez. IPROCAE, Centro de Investigaciones Dramáticas. Facultad de Arte. UNCPBA. Argentina. Junho, 2021. Podcast. Disponível em: https://open.spotify.com/episode/3G5UVcYbNum9gfmCHgwlT7. Acesso em: 30 set. 2022.

DUBATTI, Jorge. O Teatro dos Mortos: introdução a uma filosofia do teatro. Tradução de Sérgio Molina. São Paulo: Edições SESC, 2016.

GUERRA-PEIXE, César. Melos e harmonia acústica. Rio de Janeiro: Irmãos Vitale, 1988.

LAZZARATTO, M. Improvisação, uma necessidade. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 2, n. 1, p. 33–41, 2012. Disponível em https://doi.org/10.20396/pita.v2i1.8634776. Acesso em: 30 set. 2022.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

MINORS, Helen Julia; THOMPSON, Walter. Reassessing the thinking body in soundpainting. In: Minors, Helen Julia, (ed.) How performance thinks. Kingston upon Thames, U.K.: Practice Research Unit, Kingston University and Performance and Philosophy Working Group, PSi, 2013. Proceedings.... p. 142-148.

REBSTOCK, Matthias; ROESNER, David. Composed Theatre: aesthetics, practices, processes. Kindle Edition. Bristol, UK / Chicago, USA: Intellect, 2012.

SALZMAN, Eric; DÉSI, Thomas. The New Music Theater: seeing the voice, hearing the body. Kindle Edition. New York: Oxford University Press, 2008.

SCHAEFFER, Pierre. Tratado de los objetos musicales. Versión española de Araceli Cabezón de Diego. Segunda reimpresión. Madrid: Alianza Editorial, 2003.

SCHAFER, Murray. A afinação do mundo. Tradução de Marisa Trench de Oliveira Fonterrada. 2. ed. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

TRAGTENBERG, Livio. Música de cena: dramaturgia sonora. São Paulo: Perspectiva, 2008.

TRUBERT, Jean-François. Théâtre musical et théâtre instrumental. In: DONIN, Nicolas; FENEYROU, Laurent. Théories de la composition musicale au XXe siècle. Volume 2. Lyon: Symétrie, 2015, p. 1269-1295.

ZBIKOWSKI, Lawrence. Foundations of musical grammar. New York: Oxford University Press, 2017.

Published

2022-12-30

How to Cite

OLIVEIRA, Heitor Martins. Sound action and interaction models: genesis of an improvisation system. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 2, n. 4, p. 1–20, 2022. DOI: 10.5965/2764.4669020420220203. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/22798. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê temático: Sonoridades das Cenas