Sound action and interaction models: genesis of an improvisation system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2764.4669020420220203

Keywords:

sound action, sound interaction, improvisation, music-theater, sound theater

Abstract

The genesis of SomAção, an improvisation system for on-scene sounds, is based on the author's understanding of listening experiences and models of sound action and interaction, in music-theater and sound-theater. Listening experiences are plurivalent, emergent and situated, encompassing multiple focuses, dimensions and references. Each model of sound action and interaction mobilizes intentions and attitudes, articulating body poetics and listening experiences. Collaborative experiments and reflections with sound action and interaction models such as Support, List, Ostinato, Reading, Melos and Dialog give rise to initial results and reflections on the possibilities and limitations of the system.

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Author Biography

Heitor Martins Oliveira, Federal University of Tocantins

Professor adjunto da Universidade Federal do Tocantins. Possui bacharelado em Música (Regência) e licenciatura em Educação Artística pela Universidade de Brasília (2002 e 2006), mestrado em Música (Composição) - Texas State University - San Marcos (EUA) (2004), título reconhecido no Brasil pela Universidade Federal de Goiás (2008), e doutorado em Música (Composição) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2018). | Blog: http://teatrodeinstrumentos.blogspot.com/

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Published

2022-12-30

How to Cite

OLIVEIRA, Heitor Martins. Sound action and interaction models: genesis of an improvisation system. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 2, n. 4, p. 1–20, 2022. DOI: 10.5965/2764.4669020420220203. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/22798. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê temático: Sonoridades das Cenas