Experiments of a theatrical illuminator (iluminatriz) with alternative lighting resources in the home environment during pandemic period.
DOI:
https://doi.org/10.5965/127644669020420220401Keywords:
theater lighting, scenic experiments, iluminatriz, covid-19 pandemicAbstract
The present article of the research on my scenic experiments, presented in the period of the social isolation of the COVID-19 pandemic, with the use of alternative materials for the creation of lighting, experienced during the period from 2020 to 2022. From which experiments were conducted with light, in the construction of scenes with alternative iluminotechnical materials. The work is a case study, seeking to establish a dialogue with the object light, the actress illuminator (illuminatriz) and the camera. Seeks to create a dialogue with Roberto Gil Camargo, Eduardo Tudella and Fernanda Souza’s styles.
Downloads
References
BACHEGA JUNIOR, V. A.; CONCÍLIO, V. . Por uma Pedagogia da Iluminação Cênica: do que estamos falando?. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 1-15, 2022. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/19941.
BONFATI, Guilherme. A luz no Teatro da Vertigem: Processo de criação e pedagogia. Sala preta, 2015.
CAMARGO, Roberto Gill. Função estética da luz. São Paulo, Perspectiva, 2012.
CAMARGO, R. G. Luz e cena: impactos e trocas. Sala Preta, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 106-116, 2015. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/107217. Acesso em: 1 jul. 2022.
CAMARGO, R. G. A escrita e a não escrita da luz. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 31, p. 216-224, 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101312018216.
FULLER, Loie. Quinze anos da minha vida. Tradução de Fernando L. Costa. Inhumas – GO. Performatus, 2020.
ICLE, G. Problemas teatrais na educação escolarizada: existem conteúdos em teatro?. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 17, p. 070-077, 2018. DOI: 10.5965/1414573102172011070. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102172011070.
LIMA, D. C. T. .; SHENG, D. S. Iluminação e Pandemia: Perspectivas estéticas da luz no contexto virtual. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 1, n. 01, p. 1-27, 2022. Disponível em:https://www.revistas.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/19939. Acesso em: 4 jul. 2022.
MOURA, L. R. G. A iluminação cênica no processo criativo da atuação: princípios e práticas na Companhia de Teatro Engenharia Cênica. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 37, p. 169-181, 2020. DOI: 10.5965/1414573101372020169.
SCHNEIDER, Catiúcia K. Parâmetros visuais como apoio à produção de vídeos educacionais para o ensino de ciência e tecnologia no contexto da mobilidade e conectividade. 2014. Pelotas: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense, 2014.
SOUZA, Fernanda Guimarães Mattos de. Gambiarras De Luz: reflexões sobre a formação do iluminador cênico sob a ótica de três gerações cariocas. Rio de Janeiro, 2018. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: http://ppgac-ecoufrj.com.br/uploads/f/s/disserta-fernanda-mattos_bpfr.pdf. Acesso em: 08 jul. 2022.
SOUZA, Iara Regina da Silva. A gambiarra na cena: uma poética de iluminação para ativação de obras de arte em Belém do Pará. 2011. 93 f. Dissertação (Mestrado em Artes). Programa de Pós-Graduação em Artes, Instituto de Ciências da Arte, Universidade Federal do Pará, Belém, 2011. Disponível em: https://www.ppgartes.propesp.ufpa.br/disserta%C3%A7%C3%B5es/2009/IARA%20REGINA%20DA%20SILVA%20SOUZA.compressed.pdf. Acesso em: 07 jul. 2022.
TEIXEIRA, J. C.; XÍMENES, F. L. O percurso contínuo do processo criativo da luz. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 31, p. 130-139, 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/141457310131201813 . Acesso em: 4 jul. 2022.
TUDELLA, Eduardo Augusto da Silva. Práxis cênica como articulação de visualidade: a luz na gênese do espetáculo / Eduardo Augusto da Silva Tudellla. - 2013. 629 f. il.Orientador: Prof. Dr. Ewald Hacklero. Tese (doutorado) - Universidade Federal da Bahia, Escola de Teatro. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/27309. Acesso em: 11 jul. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Nathalia Mendes de Aguiar, Abel Lopes Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.