Experiments of a theatrical illuminator (iluminatriz) with alternative lighting resources in the home environment during pandemic period.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/127644669020420220401

Keywords:

theater lighting, scenic experiments, iluminatriz, covid-19 pandemic

Abstract

The present article of the research on my scenic experiments, presented in the period of the social isolation of the COVID-19 pandemic, with the use of alternative materials for the creation of lighting, experienced during the period from 2020 to 2022. From which experiments were conducted with light, in the construction of scenes with alternative iluminotechnical materials. The work is a case study, seeking to establish a dialogue with the object light, the actress illuminator (illuminatriz) and the camera. Seeks to create a dialogue with Roberto Gil Camargo, Eduardo Tudella and Fernanda Souza’s styles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nathalia Mendes de Aguiar, Federal University of Maranhão

Possui ensino-médio-segundo-grau pelo no Centro de Ensino Paulo VI (2016). Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Teatro. Graduação em andamento, Licenciatura em Teatro pela Universidade Federal do Maranhão - UFMA.

Abel Lopes Pereira, Federal University of Maranhão

Professor, ator, bonequeiro, iluminador e integrante do Grupo de pesquisa Casemiro Coco e da Companhia Oficina de Teatro - COTEATRO. Mestre em Artes e Licenciado em Teatro pela Universidade Federal do Maranhão- UFMA. Abel Lopes Pereira, nasceu em Arari (MA) cursou o ensino médio na Escola Modelo Benedito Leite São Luís - Ma. Atualmente é Professor Substituto do Departamento de Artes Cênicas da Universidade Federal do Maranhão e também desenvolve a função de coordenador técnico do Teatro Arthur Azevedo.

References

BACHEGA JUNIOR, V. A.; CONCÍLIO, V. . Por uma Pedagogia da Iluminação Cênica: do que estamos falando?. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 1-15, 2022. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/19941.

BONFATI, Guilherme. A luz no Teatro da Vertigem: Processo de criação e pedagogia. Sala preta, 2015.

CAMARGO, Roberto Gill. Função estética da luz. São Paulo, Perspectiva, 2012.

CAMARGO, R. G. Luz e cena: impactos e trocas. Sala Preta, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 106-116, 2015. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/107217. Acesso em: 1 jul. 2022.

CAMARGO, R. G. A escrita e a não escrita da luz. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 31, p. 216-224, 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101312018216.

FULLER, Loie. Quinze anos da minha vida. Tradução de Fernando L. Costa. Inhumas – GO. Performatus, 2020.

ICLE, G. Problemas teatrais na educação escolarizada: existem conteúdos em teatro?. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 17, p. 070-077, 2018. DOI: 10.5965/1414573102172011070. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102172011070.

LIMA, D. C. T. .; SHENG, D. S. Iluminação e Pandemia: Perspectivas estéticas da luz no contexto virtual. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 1, n. 01, p. 1-27, 2022. Disponível em:https://www.revistas.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/19939. Acesso em: 4 jul. 2022.

MOURA, L. R. G. A iluminação cênica no processo criativo da atuação: princípios e práticas na Companhia de Teatro Engenharia Cênica. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 37, p. 169-181, 2020. DOI: 10.5965/1414573101372020169.

SCHNEIDER, Catiúcia K. Parâmetros visuais como apoio à produção de vídeos educacionais para o ensino de ciência e tecnologia no contexto da mobilidade e conectividade. 2014. Pelotas: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense, 2014.

SOUZA, Fernanda Guimarães Mattos de. Gambiarras De Luz: reflexões sobre a formação do iluminador cênico sob a ótica de três gerações cariocas. Rio de Janeiro, 2018. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: http://ppgac-ecoufrj.com.br/uploads/f/s/disserta-fernanda-mattos_bpfr.pdf. Acesso em: 08 jul. 2022.

SOUZA, Iara Regina da Silva. A gambiarra na cena: uma poética de iluminação para ativação de obras de arte em Belém do Pará. 2011. 93 f. Dissertação (Mestrado em Artes). Programa de Pós-Graduação em Artes, Instituto de Ciências da Arte, Universidade Federal do Pará, Belém, 2011. Disponível em: https://www.ppgartes.propesp.ufpa.br/disserta%C3%A7%C3%B5es/2009/IARA%20REGINA%20DA%20SILVA%20SOUZA.compressed.pdf. Acesso em: 07 jul. 2022.

TEIXEIRA, J. C.; XÍMENES, F. L. O percurso contínuo do processo criativo da luz. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 31, p. 130-139, 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/141457310131201813 . Acesso em: 4 jul. 2022.

TUDELLA, Eduardo Augusto da Silva. Práxis cênica como articulação de visualidade: a luz na gênese do espetáculo / Eduardo Augusto da Silva Tudellla. - 2013. 629 f. il.Orientador: Prof. Dr. Ewald Hacklero. Tese (doutorado) - Universidade Federal da Bahia, Escola de Teatro. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/27309. Acesso em: 11 jul. 2022.

Published

2022-12-30

How to Cite

AGUIAR, Nathalia Mendes de; PEREIRA, Abel Lopes. Experiments of a theatrical illuminator (iluminatriz) with alternative lighting resources in the home environment during pandemic period. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 2, n. 4, p. 1–23, 2022. DOI: 10.5965/127644669020420220401. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/22738. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Fluxo Contínuo