This is an outdated version published on 2021-07-30. Read the most recent version.

For a Scenic Lighting Pedagogy: what are we talking about?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669010120210212

Abstract

This text has as its theme the teaching of Scenic Lighting. To articulate it, the authors proposed a reflection on the use of the expression Scenic Lighting Pedagogy, from an intersection with ideas of Theater Pedagogy. The aim of this text is to call on professionals and artists in the area to produce other reflections on the discussion raised. For this, a brief analysis is raised about the presence of Scenic Lighting in the teaching of the Performing Arts and Staging Production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanderlei Antonio Bachega Junior, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Mestrando no Programa de Pós-graduação em Teatro  da Universidade do Estado de Santa Catarina. Graduado em Artes Cênicas (licenciatura em teatro) pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) - 2018.

Vicente Concílio, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Professor Doutor do Departamento de Artes Cênicas da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC),e do Programa de Pós-graduação em Teatro e o Mestrado Profissional em Artes – ProfArtes da mesma universidade.

References

COSTA, Ronaldo. A Oficina de Iluminação e a Construção de Espetáculo: anotações para uma proposta pedagógica. 2010. p. 186. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.

ICLE, Gilberto. Da Pedagogia do Ator à Pedagogia Teatral: verdade, urgência, movimento. O Percevejo, Rio de Janeiro, v. 01, n. 02, 2009.

KOUDELA, Ingrid Dormien; ALMEIDA JUNIOR, José Simões de (org.). Léxico de Pedagogia do Teatro. São Paulo: Perspectiva: SP Escola de Teatro, 2015.

LEAL, Dodi. ILUMILUTAS: tecnopolíticas da iluminação cênica, pedagogia crítica da luz e visualidades de corpos não-hegemônicos. Urdimento, Florianópolis, v. 1, n. 37, p. 116-135, mar. 2020.

SIMÕES, Cibele Forjaz. À Luz da Linguagem: A iluminação Cênica: do instrumento de visibilidade à ‘Scriptura do visível’. 2008. 232 p. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) –Programa de Pós-graduação em Artes, Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

SOUZA, Fernanda Guimarães Mattos de. Gambiarras de luz: reflexões sobre a formação do iluminador cênico sob a ótica de três gerações cariocas. 2018. 119 f. Dissertação (Mestrado) Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.

VASSEN, Florian. Teatro ± pedagogia do teatro: correspondências entre teatro e pedagogia do teatro. Tradução de Ingrid Dormien Koudela. A[L]Berto, São Paulo, n. 7, p. 11-20, set. 2014.

Performance studies: an introduction. Nova York: Routledge, 3ª ed., 2013.

Published

2021-07-30

Versions

How to Cite

BACHEGA JUNIOR, Vanderlei Antonio; CONCÍLIO, Vicente. For a Scenic Lighting Pedagogy: what are we talking about?. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 1–15, 2021. DOI: 10.5965/27644669010120210212. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/19941. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê temático: A luz e as relações cenográficas