This is an outdated version published on 2021-07-30. Read the most recent version.

The relations between Scenic Space and Lighting at the turn of the 19th to the 20th century: The performativity in Appia's rhythmic space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669010120210205

Abstract

The aesthetic proposals of the turn of the 19th to the 20th century around the explosion of scenic space, will guide the work of modern stage directors who, questioning the Italian scenic structure, invest in studies on the spatiality discovered by lighting. In this context, I develop an initial reflection about the concept of theatricality brought to the scenography and on its performativity traits, inaugurated by the experiments of Adolphe Appia, mainly with regard to the creation of what the director will call “Rhythmic Spaces”, resulting from his contact with the studies on rhythmics by Émile Jacques Dalcroze.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elaine Cristina Maia Nascimento, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Elaine Maia Nascimento é cenógrafa, performer e diretora de arte. É Mestra em Arquitetura e Urbanismo pelo PosArq/UFSC e em Artes Cênicas pelo PPGT UFBA. Atualmente é doutoranda no PosArq/UFSC, onde desenvolve pesquisa prático-teórica relacionada ao estudo das urbgrafias: cartografias de ações cênicas no espaço urbano, com foco nas espacialidades potencializadas por elas, tendo a tríade deriva-mapaperformativo-arquivo como processo de investigação. Foi professora do percurso de cenografia da Escola Porto Iracema das Artes (CE) e do curso de Design da faculdade Fanor Devry (CE). Pelo escritório Estúdio Craft produziu e concebeu o projeto expográfico de exposições como "A Falta que Você Faz", exposição realizada pelo Comitê Internacional da Cruz Vermelha; "Reinventando a Marchetaria", exposição com a obra do artista Silvio Rabelo; "Pinturação - Sérgio Pinheiro", exposição da obra do artista Sérgio Pinheiro e "A Palavra e o Traço", exposição biográfica contando um pouco da história do arquiteto e letrista Fausto Nilo. Além disso, atuou como cenógrafa nos espetáculos ?João Botão?,Direção de Fran Teixeira, Teatro Máquina, ?Quem tem medo de Travesti?, do coletivo As Travestidas e direção de Silvero Pereira, ?Mahagonny ? Ascenção e Queda?, onde foi premiada na categoria melhor cenário no prêmio Destaques do Ano (2009) e indicada pela mesma categoria em 2010.

References

AAPPIA, Adolphe. A Obra de Arte Viva. Lisboa: Arcádia, 1921.

ASLAN, Odette. O Ator no século XX: evolução da técnica, problema da estética. São Paulo: Editora Perspectiva, 1994.

BABLET, Denis; BABLET, Marie-Louise. Adolphe Appia. 1862-1928. Acteur-espace-lumière. (Catálogo da exposição). Lausanne, Pro Helvetia Et Editions L’âge D’Homme, 1981.

FÉRAL, Josette. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Sala Preta. São Paulo, v.8, p.197-210, 2008.

JUNIOR, José de Oliveira. Iluminação e Espacialidade em Adolphe Appia. Arte da Cena. Goiânia, v.2, n.3, p.188-202, jul/dez, 2016.

MONTEIRO, Gabriela Lírio Gurgel. As obras de Appia e Craig: contribuições artísticas para o teatro cinético. Moringa Artes do Espetáculo. João Pessoa, v.8, n.2, p.95-107, 2017.

MOSTAÇO, Edelcio. Espaço e Performatividade. Percevejo. Rio de Janeiro, v.8, n.1, p.103-111, jun/jul, 2016.

RODRIGUES, Cristiano Cezarino. Cenografia: um outro modo de experimentar e praticar. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.

ROUBINE, Jean-Jacques. A Linguagem da Encenação Teatral. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

SOUZA, Henrique Bezerra. Em busca de choques estéticos: a influência do controle na anestesia afetiva do espectador. Urdimento. Florianópolis, v.2, n.27, p.339-349, 2016.

Published

2021-07-30

Versions

How to Cite

NASCIMENTO, Elaine Cristina Maia. The relations between Scenic Space and Lighting at the turn of the 19th to the 20th century: The performativity in Appia’s rhythmic space. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 1–15, 2021. DOI: 10.5965/27644669010120210205. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/19934. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê temático: A luz e as relações cenográficas