Curriculum and racism: curriculum analysis of bachelor’s programs in Performing Arts (Theater Education) in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103562025e0114

Keywords:

curriculum, racism, performing arts, racial democracy, whiteness

Abstract

This article addressed the negligence regarding the inclusion of content related to African and Afrodiasporic cultures and Indigenous peoples in Higher Education, as mandated by Resolution n. 001/04 and Report n. 003/04 of the National Council of Education, as well as the lack of faculty training on these themes in universities, and the consequent challenges in implementing antiracist curricula. The main hypothesis is that the racism present in the country - disguised and legitimized by the Myth of Racial Democracy - forms the basis of a colonial thought that persists today through a whiteness project, which enables the violation of the Law and the denial of rights to a pluriepistemic curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erico José Souza de Oliveira, Universidade de Brasília

 

                                                                                                   

Glaucilene Ferreira Soares, Universidade de Brasília

 

                                                                                                   

References

BENTO, Maria Aparecida Silva. Pactos narcísicos no racismo: Branquitude e poder nas organizações empresariais e no poder público. 2002. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.

BENTO, Maria Aparecida Silva. Branqueamento e branquitude no Brasil. In: CARONE, Iray; BENTO, Maria Aparecida Silva (Org..). Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Petrópolis (RJ): Vozes, 2016, p. 28-60.

BRASIL. Lei nº 1.390. Brasília: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1951. Disponível em:

https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l1390.htm. Acesso em: 20 set. 2025.

BRASIL. Lei nº 10.639. Brasília: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2003. Disponível em:

https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/2003/L10.639.htm. Acesso em: 20 set. 2025.

BRASIL. Parecer nº 03. Brasília: Ministério da Educação, 2004a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/cnecp_003.pdf. Acesso em: 20 dez. 2024a.

BRASIL. Resolução nº 01. Brasília: Ministério da Educação, 2004b. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_res01_04.pdf?query=etnico%20racial. Acesso em: 20 set. 2025b.

BRASIL. Lei nº 11.645. Brasília: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2008. Disponível em:

https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 20 set. 2025.

BRASIL. Lei nº 12. 990. Brasília: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2014. Disponível em:

https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l12990.htm. Acesso em: 12 set. 2025.

CAMPOS, Walter de Oliveira. Direito, ideologia e política: o processo de elaboração da Lei Afonso Arinos (1951). In: Anais do VI Congresso Internacional de História, Maringá: PPHUEM, 25 a 17 de setembro de 2013, p. 1-13.

CONRADO, Amélia Vitória de Souza. Artes Cênicas Negras no Brasil: das memórias aos desafios na formação acadêmica. Revista Repertório, Salvador, n. 29, p. 68-85, 2017.

DUMAS, Alexandra Gouvêa. Nominar é dominar? Universalização do teatro e o silenciamento epistêmico sobre manifestações cênicas afro-brasileiras”. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 12, n. 4, p. 1-21, 2022.

DUMAS, Alexandra Gouvêa. Encontros e desencontros de saberes: culturas populares+, teatro e universidade. PragMATIZES - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura, Niterói/RJ, Ano 13, n. 25, p. 346-376, set. 2023.

FERRAZ, Fernando Marques Camargo. Construindo um currículo negro: notas sobre identidade, diferença e aliança no campo das danças negras. Revista Arte da Cena, Goiânia, v. 7, n. 2, p. 6-45, 2021.

GILROY, Paul. Entre campos: nações, culturas e o fascínio da raça. Trad. Celia Maria Marinho de Azevedo et al. São Paulo: Annablume, 2007.

GOMES, Nilma Lino. Diversidade étnico-racial, inclusão e equidade na educação brasileira: desafios, políticas e práticas. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 27, n. 1, p. 109-121, jan./abr. 2011.

GOMES, Nilma Lino. As práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico-raciais na escola na perspectiva de Lei 10.639/2003: desafios para a política educacional e indagações para a pesquisa. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Editora UFPR, n. 47, p. 19-33, jan./mar. 2013.

GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis RJ: Editora Vozes, 2019.

NASCIMENTO, Abdias do. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. Rio de Janeiro: Paz e Terra S/A, 1978.

Published

2025-12-18

How to Cite

OLIVEIRA, Erico José Souza de; SOARES, Glaucilene Ferreira. Curriculum and racism: curriculum analysis of bachelor’s programs in Performing Arts (Theater Education) in Higher Education. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 56, p. 1–22, 2025. DOI: 10.5965/1414573103562025e0114. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/27954. Acesso em: 19 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê Temático: Currículo, Decolonialidade e Formação Docente nas Artes Cênicas