Letters to the body: performative autographies in the formation of the body-artist-researcher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573104532024e0104

Keywords:

body, identity, performative education, autographs, artistic training

Abstract

This text explores the relationship between body and identity, based on Performative Education in dialogue with the methodology of (Auto)biographies. Through autographies as creative processes, we investigate how the presence of the body, or even the discursive body, contributes to the formation of the artist-researcher body. The study, carried out with Performing Arts students, examines the practice "Letters to the Body", revealing the discursive body as a significant material that re-signifies learning and identities in the construction of the subject and knowledge in artistic training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daiana Maria Holz de Souza, Federal University of Paraná

Doutoranda em Educação na Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestrado profissional em Educação pela UFPR. Especialização em Metodologia do Ensino de Artes pela Faculdade Internacional de Curitiba (FACINTER). Graduação-Licenciatura em Teatro pela Faculdade de Artes do Paraná (FAP/PR). 

Michelle Bocchi Gonçalves, Federal University of Paraná

Doutorado em Educação na Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestrado em Educação pela UFPR. Especialização em Ciência e Tecnologia Ambiental pela Universidade do Vale do Itajaí (UNIVILI). Graduação-Licenciatura em Ciências Biológicas pela UNIVALI. Profa. Adjunta na Universidade Federal do Paraná (UFPR). 

References

ANDRADE, Danielle Ferreira (org.). Inventário Vermelho: histórias de mulheres e contos de tradição oral. Salvador: Ed. Das Autoras, 2021.

AZEVEDO, Sônia Machado de. As vinte e nove cartas: Laban, uma gramática poética para atores. São Paulo: Perspectiva, 2020.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Trad. de Maria da Conceição Passegi, João Gomes da Silva Neto e Luis Passegi. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na a pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação. v.17, n.51, p. 523-536, set.-dez, 2012.

DELORY-MOMBERGER, Christine. De la recherche biographique en éducation: Fondements, méthodes, pratiques. Paris: Téraèdre, 2014a.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Histórias de vida. Da invenção de si ao projeto de formação. Trad. Albino Pozzer, Natal; Porto Alegre; Salvador: EDUFRN, EDIPUCRS, EDUNEB, 2014b.

DELORY-MOMBERGER, Christine; BOURGUIGNON, Jean-Claude. Medialidades biográficas, práticas de si e do mundo. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 08, n. 23, p. 01-09, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1129. Acesso em: 11 out. 2023.

DUARTE JÚNIOR, João Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. Curitiba: Criar, 2001.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de história de vida. In: Educação. Porto Alegre, ano XXX, n. 3 (63), p. 413-438, set./dez. 2007.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Tradução Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes,1999.

O INQUILINO. Direção: Roman Polanski. Produção: Roman Polanski, Alain Sarde. Roteiro: Roman Polanski, Gérard Brach. França: Marianne Productions, 1976. (125 min).

ORLANDI, Eni Puccinelli. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 3ed. Campinas: UNICAMPO, 1995.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Vozes, 2007.

PINEAU, Elyse Lamm. Teaching is performance: Reconfiguring a problematic metaphor. American Educational Research Journal, 31, 1, p. 3-25, 1994.

PINEAU, Elyse Lamm. Nos cruzamentos entre a performance e a pedagogia: uma revisão prospectiva. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 2, maio/ago. 2010, p.89-113.

PINEAU, Elyse Lamm. Pedagogia crítico-performativa: encarnando a política da educação libertadora. In: PEREIRA, Marcelo de A. Performance e Educação: Desterritorializando territórios. Santa Maria: Editora UFSM, 2013. p. 37-58.

Published

2024-12-18

How to Cite

SOUZA, Daiana Maria Holz de; GONÇALVES, Michelle Bocchi. Letters to the body: performative autographies in the formation of the body-artist-researcher. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 4, n. 53, p. 1–23, 2024. DOI: 10.5965/1414573104532024e0104. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26251. Acesso em: 22 dec. 2024.