Body, writing and performance: Performative education in initial teacher training in Arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573104532024e0105

Keywords:

body, perfomance, writing, performance writing, teacher training

Abstract

Based on our practical experience, in this article we present two procedures for teaching Art exploring the relationships between body, writing and performance. By means of different methodological choices, we attempted to understand how two distinct pedagogical practices have configured ways of thinking on performance in Education, especially those capable of expanding our understanding of performative writing in teacher training in a Bachelor's Degree in Visual Arts and a Bachelor's Degree in Dance at a public university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jair Mario Gabardo Junior, Universidade Estadual do Paraná

Pós-doutorando pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (PPGE/UFPR). Bacharel e licenciado em Dança pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). Docente do Curso Licenciatura em Dança da UNESPAR.

Shéurily Santos da Costa, Federal University of Paraná

Doutoranda e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Graduada em Tecnologia em Produção Cênica pela Universidade Federal do Paraná (2017) e graduanda em Licenciatura em Artes Visuais na Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR/FAP).  

References

AZEVEDO, S. M. As vinte e nove cartas: Laban, uma gramática poética para atores. São Paulo: Perspectiva, 2020.

BERTOLDI, Andrea Lucia Sério; SOUZA, Cláudia Aparecida Fantin de. Dança inclusiva e o efeito borboleta. Revista FACED, Salvador, n.16, p.51-62, jul./dez. 2009. Acesso em: 15 out. 2023. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/4366/3715. Acesso em: 10 abr. 2024.

BIRMAN, Joel. Arquivo e mal de arquivo: uma leitura de Derrida sobre Freud. Natureza Humana, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 105-128, jan./jun., 2008. Acesso em: 25 nov. 2023. DOI: 10.1590/0104-4060.68475.

BOAL, Augusto. Teatro do oprimido e outras poéticas políticas. 6. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Trad. Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

DERRIDA, Jacques. Mal de Arquivo: uma impressão freudiana. Trad. Cláudia de M. Rego. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.

GABARDO JUNIOR, Jair Mario. Ensino da dança e a Educação Performativa: possibilidades de corpo na (re)criação do espaço escolar. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) –Universidade Federal do Paraná, Curitiba. 2020.

GONÇALVES, Michelle Bocchi; GABARDO JUNIOR, Jair Mario. Educação performativa: travessias. In: GONÇALVES, Jean Carlos; Marynelma Camargo Garanhani; Michelle Bocchi Gonçalves (Org.) Linguagem, corpo e estética na educação. São Paulo: Hucitec, 2020. p. 97-108.

GONÇALVES, Maynara. Fazer da escrita uma postura [Instagram]. 25. fev. 2024. Disponível em: https://www.instagram.com/p/C3xb6E-LRN-/?igsh=cTJxNDFmY3R2eG50. Acesso em: 16 set. 2024.

GONÇALVES, Michelle Bocchi; CASTILHO, Thais; GABARDO JUNIOR, Jair Mario. Corpos dançantes na escola: diálogos entre a educação performativa e a perspectiva bakhtiniana. Bakhtiniana - Revista de estudos do discurso, v. 14, p. 136-155, 2019. DOI: 10.1590/2176-457337810.

GONÇALVES, Michelle Bocchi. Performance, discurso e educação: (re)construindo sentidos de escola com professores em formação na Licenciatura em Educação do Campo - Ciências da Natureza. 2016. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016.

GONÇALVES, Michelle Bocchi; OLIVEIRA, Odissea Boaventura de. Sentidos de escola em performance: um estudo na licenciatura em educação do campo. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 17, n. 49, p.392-441, jul./set. 2020. DOI: 10.5935/2238-1279.20200066.

hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

PINEAU, Elyse. Pedagogia crítico-performativa: encarnando a política da educação libertadora. In: Marcelo de Andrade Pereira. Performance e Educação: Desterritorializando territórios. Santa Maria: Editora UFSM, 2013. p. 37 - 58.

ROCHA, Bruna. Escrever é deixar cair [Instagram]. 25 jun. 2024. Disponível em: https://www.instagram.com/p/C8pIDdNAZbJ/?igsh=MTZkcGV2ajljd2N2cQ==. Acesso em: 10 set. 2024.

SCHECHNER, Richard; BRADY, Sara (Ed.). Performance studies: an introduction. 3. ed. Nova York: Routledge, 2013.

TAYLOR, Diana. O arquivo e o repertório: Performance e memória cultural nas Américas. Trad. Eliana de Lima Reis. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: a literatura medieval. Trad. Amálio Pinheiro. - São Paulo: Companhia das letras, 1993.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich - 2. ed. São Paulo: Cosacnaify, 2007.

Published

2024-12-18

How to Cite

GABARDO JUNIOR, Jair Mario; COSTA, Shéurily Santos da. Body, writing and performance: Performative education in initial teacher training in Arts. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 4, n. 53, p. 1–25, 2024. DOI: 10.5965/1414573104532024e0105. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26247. Acesso em: 22 dec. 2024.