Returning to the land: body-territory and indigenous arts in Pindorama

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103522024e0105

Keywords:

indigenous arts, body-territory, whiteness, environment

Abstract

This article addresses the phenomenon of indigenous arts through a multidisciplinary literature and a brief analysis of three artistic works by Barbara Kariri, Juão Nyn e Iris e Iara Campos. We discuss how art has been a reclaimed space, subverting the senses of coloniality (Quijano, 2005) that constitutes the institutionalized artistic field (Meireles, 2020). Based on the notion of body-territory, we reflect upon indigenous paths of indigenous arts, acknowledging its elements and cosmoperceptions (Martins, 2021). 

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Author Biography

Flavia Pinheiro Meireles, Federal Center for Technological Education Celso Suckow da Fonseca

Pós-doutorado pela Universidade de São Paulo (USP) no projeto Mecila (UzK/AL). Doutorado em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestrado em Artes Visuais pela UFRJ. Graduação em Licenciatura Plena em Dança pela Faculdade e Escola Angel Vianna (FAV). Professora Permanente do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ). 

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Published

2024-09-22

How to Cite

MEIRELES, Flavia Pinheiro. Returning to the land: body-territory and indigenous arts in Pindorama. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 52, p. 1–25, 2024. DOI: 10.5965/1414573103522024e0105. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25759. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Ações feministas/corpas decoloniais: cenários do sul