Disobedient reflections of a feminist writing-theater: collisions, interruptions, and arrangements

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103522024e0102

Keywords:

female bodies, feminist writing-theater, epidermic episteme, ethics of pain

Abstract

The aim is to reflect on how female and feminized bodies circulate a map of affects that produces an episteme epidermic. A knowledge that breaks with the assumptions of a supposedly universal knowledge that disregards in its structuring the lived body. The research has been mapping certain devices in the contemporary scene of Latin America that take on the problem. In dialogue with the scenic experiments of trans artists Lia Garcia and Renata Carvalho, and the Brazilian Theater Company ("Free Flight/Futures"), radical acts of tenderness that affirm the potency of a corporealized feminist writing-theater are investigated for both the scene and critical theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Martha de Mello Ribeiro, Fluminense Federal University

Pós-Doutorado em Teatro pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP - FAPESP). Estágio de Pós-Doutorado na Università di Bologna (CAPES). Doutora em Teoria e História Literária pela UNICAMP, com período sanduiche na Università di Torino. Prof. Associada no Departamento de Arte do Instituto de Arte e Comunicação Social da Universidade Federal Fluminense. Docente no Programa de Pós-Graduação em Estudos Contemporâneos das Artes (UFF) e do Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena (UFRJ-ECO). Pesquisadora do CNPQ nível 2.

References

AHMED, Sara. La política cultural de las emociones. Trad. Cecilia Mansuy. Universidad Nacional Autónoma de México, Programa Universitario de Estudios de Género México, 2015.

AHMED, Sara. Notas para una supervivencia feminista / Asombro feminista. Revista Nomadías. Diciembre 2019, Número 28, p. 107-126. Acesso em: 01 maio 2023.

BISPO DOS SANTOS, Antônio. A terra dá, a terra quer. São Paulo, Ubu editora, 2023.

BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa da assembleia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Que emoção! Que emoção? São Paulo: Editora 34, 2016.

GANE, N. & HARAWAY, D. Se nós nunca fomos humanos, o que fazer? Entrevista com Donna Haraway. Ponto Urbe. Revista do Núcleo de Antropologia Urbana da USP, v. 6, p. 1-5, 2010.

GROS, Frédéric. Desobedecer. São Paulo, Ubu editora, 2018.

HARAWAY, Donna. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu, Campinas, n.5, p. 07-41, 2009. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/1773.

Acesso em: 01 abr. 2024.

HARAWAY, Donna. Quando as espécies se encontram. São Paulo: Ubu Editora, 2022

LARROSA, Jorge. Tremores: Escritos sobre Experiência. Tradução: Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

NANCY, Jean-Luc. Pele Escencial, Essencial Skin. O percevejo on-line. Vol. 06. Número 01 Janeiro-Junho, 2014, p. 01-12 . Acesso em: jan. 2024. DOI: 10.9789/2176-7017.2014.v6i1.

NANCY, Jean-Luc. 58 indícios sobre o corpo. Revista UFMG, Belo Horizonte, v.19, n.1 e n.2, p.42-57, jan./dez. 2012. Disponível em: https://www.ufmg.br/revistaufmg/pdf/REVISTA_19_web_42-57.pdf. Acesso em: 10 jan. 2021.

PRECIADO, Paul. Eu sou o monstro que vos fala, informe para uma academia de psicanalistas. Paris: Editions Grasset & Fasquelle, 2020.

RIBEIRO, Martha. Realismo Sedutor: o corpo-teatro e a invenção de realidades. São Paulo: Hucitec, 2022.

RIBEIRO, Martha. É possível habitar um corpo dançante? para uma anatomia furtiva dos afetos. Revista Kaylla. Núm. 1, p. 139-153, 2022. Disponível em: https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/kaylla/article/view/25312. Acesso em: 06 jun. 2024.

RIBEIRO, Martha. Interromper o espetáculo: o gesto político e estético das emoções. Pós: Revista do Programa de Pós-graduação, Belo Horizonte, v.13, n.27, p.49-71, 2023. Disponível em:

https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41744. Acesso em: 01 maio 2024.

Published

2024-09-22

How to Cite

RIBEIRO, Martha de Mello. Disobedient reflections of a feminist writing-theater: collisions, interruptions, and arrangements. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 52, p. 1–26, 2024. DOI: 10.5965/1414573103522024e0102. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25545. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Ações feministas/corpas decoloniais: cenários do sul