From anti-theatricality to the contemporary stage: visions of the other in theatricality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102512024e0111

Keywords:

theatricality, anti-theatricality, other, vision, current

Abstract

From Plato to the present day, the theatricality has been questioned through trans-historical theoretical prisms, arbitrarily contested for philosophers, artists and art critics. From the perspective of the actor-director-spectator triad, the aim is to understand the nuances between that one and anti-theatricality, whose intentions are not expected to be separate, but rather a feedback that takes place between the contradictions of their similarities and differences in the theatre. The other – individual, current, time, vision, artifice - becomes a key element in bringing the production closer to the perception of theatricality on the contemporary stage, through its particularities in the collective between art and life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bruno Leal Piva, University of Lisbon

 PhD student at the Centre for Theatre Studies of the Faculty of Letters of the University of Lisbon, financed by national funds through FCT - Foundation for Science and Technology, I.P., under project 2020.04605.BD. He has a Master's degree in Performing Arts from FCSH/UNL and a degree in Letters (Port./Esp.) from FFLCH/USP. Actor-researcher.

 

References

AGAMBEN, G. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. V. C. Honesko (Trad.). Chapecó, SC: Argos, 2009.

BARISH, J. The antitheatrical prejudice. Berkeley, Los Angeles and London: University of California Press, 1981.

CORNAGO, O. Teatralidade e ética. In Próximo Ato: questões da teatralidade contemporânea (p. 20-31). Saad, F., & Garcia, S. (Orgs.). São Paulo: Itaú Cultural, 2008.

DIÉGUEZ, I. Um teatro sem teatro: a teatralidade como campo expandido. E. Borges (Trad.). Sala Preta, v. 14, n. 1, 125-129, 2014. Disponível em https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/81758.

DORT, B. A representação emancipada. Sala Preta, v. 13, n. 1, 47-55, 2013. Disponível em https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57530.

FERNANDES, S. Teatralidades contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 2010.

FÉRAL, J. Theatricality: the specifity theatrical language. Substance, v. 31, n. 2/3, 94-108, 2002. Disponível em https://www.jstor.org/stable/3685480.

FRIED, M. Art and objecthood: essays and reviews. Chicago: The University of Chicago Press, 1988.

GROTOWSKI, J. Holiday [Swieto]: the day that is holy. In R. Schechner & L. Wolford (eds.). In The Grotowski sourcebook (p. 215-225). London and New York: Routledge, 2001.

GUÉNOUN, D. A exibição das palavras: uma ideia (política) do teatro. Rio de Janeiro: Teatro do Pequeno Gesto, 2003.

KANTOR, T. O teatro da morte: textos organizados e apresentados por Denis Bablet. J. Guinsburg, I. Kopelman, M. L. Pupo, & S. Fernandes (Trads.). São Paulo: Edições Sesc/SP, 2008.

PAIS, A. A teatralidade das artes. Sinais de cena, 11, 115-116, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2009.0027.

PELBART, P. P. Elementos para uma cartografia da grupalidade. In Próximo Ato: questões da teatralidade contemporânea (p. 32.37). Saad, F., & Garcia, S. (Orgs.). São Paulo: Itaú Cultural, 2008.

PICON-VALLIN, B. A arte do teatro: entre tradição e vanguarda – Meyerhold e a cena contemporânea. C. Fares, D. Vaudois & F. Saadi (Trads.). Rio de Janeiro: Teatro do Pequeno Gesto - Letra e Imagem, 2006.

PICON-VALLIN, B. Tradições e inovações nas artes da cena. Sala Preta, v. 9, p.319-332, 2009. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57415.

PUCHNER, M. Stage fright: modernism, anti-theatricality and drama. Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press, 2002.

RAMOS, L. F. Teatralidade e antiteatralidade. Sala Preta, vol. 13, n. 1, p.3-12, 2013. Disponível em https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57528.

RAMOS, L. F. Mimesis performativa: a margem de invenção possível. São Paulo: Annablume, 2015.

SARRAZAC, J.-P. A invenção da teatralidade – seguido de Brecht em processo e o jogo dos possíveis. A. M. da Silva (Trad.). Porto: Deriva Editores, 2009.

Published

2024-07-24

How to Cite

PIVA, Bruno Leal. From anti-theatricality to the contemporary stage: visions of the other in theatricality. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 51, p. 1–17, 2024. DOI: 10.5965/1414573102512024e0111. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25462. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: O que fazer com a teoria teatral?