A falecida as she is: the obsessions and recurring images in the creative process of Nelson Rodrigues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102512024e0203

Keywords:

theatre, creative process, Nelson Rodrigues

Abstract

This article discusses the creation of the play A falecida, by Nelson Rodrigues, seeking to sketch the biographical, literary, cinematographic references, as well as the author’s thematic obsessions, analogies, influences, echoes, patterns and recurring ideas. It also presents a self-referenciality in the textual construction, which were taken into account in the tessitura of his first carioca tragedy. It creates a panel of structural correlations, repetitions, recurrences, displacements and situations between her pieces and the chronicles of A vida como ela é..., as well as brief traces of his poetics and the influence of the city of Rio de Janeiro in the creation of language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Enjolras de Oliveira, Bahia State University

Doutor em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestre em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Especialista em Artes Visuais pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI). Graduado em Artes Cênicas – Habilitação em Direção Teatral pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor doutor da Licenciatura em Teatro da Universidade Estadual da Bahia (UNEB).

References

AUGUSTO, Sergio. O cinema em Nelson Rodrigues. In: Portal Brasileiro de Cinema. 2005. Disponível em: http://www.portalbrasileirodecinema.com.br/nelson/ensaios/03_04.php. Acesso em: 04 ago. 2023.

CASTRO, Ruy. O anjo pornográfico: a vida de Nelson Rodrigues. 11. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

FACINA, Adriana. Santos e canalhas: uma análise antropológica da obra de Nelson Rodrigues. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.

MAGALDI, Sábato. Teatro sempre. São Paulo: Perspectiva, 2006.

MAGALDI, Sábato. Moderna dramaturgia brasileira. São Paulo: Perspectiva, 2008. cap.2, p.21-40.

MAGALDI, Sábato. Nelson Rodrigues: dramaturgia e encenações. São Paulo: Perspectiva, 2010.

MATOS, Enjolras de Oliveira. A Falecida: leituras e releituras da peça de Nelson Rodrigues e do filme de Leon Hirszman. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/15093. Acesso em: 05 maio 2024.

MATOS, Enjolras de Oliveira. A falecida: leituras e releituras da peça de Nelson Rodrigues e do filme de Leon Hirszman. Curitiba: CRV, 2022.

MELLO, Gláucia Boratto R. de. Contribuições para o estudo do imaginário. In: Em aberto, Brasília, ano 14, n. 61, p. 45-52, jan./mar, 1994. Disponível em: http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/viewFile/910/816. Acesso em: 02 ago. 2023.

MENDES, Cleise Furtado. A gargalhada de Ulisses: a catarse na comédia. São Paulo: Perspectiva/Salvador: Fundação Gregório de Mattos, 2008.

MOSTAÇO, Edélcio. Nelson Rodrigues: a transgressão. São Paulo: Cena Brasileira, 1996.

PEREIRA, Victor Hugo Adler. Nelson Rodrigues e a obs-cena contemporânea. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1999.

ROBERT, Márcio. A menina sem estrela: a experiência de Nelson Rodrigues entre a morte e a memória. 2007. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2007. Disponível em: http://dspace.c3sl.ufpr.br:8080//dspace/handle/1884/11564 Acesso em: 29 jul. 2023.

RODRIGUES, Nelson. Teatro completo de Nelson Rodrigues: tragédias cariocas I. In: MAGALDI, Sábato (Org.). 1. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.

RODRIGUES, Nelson. O Óbvio Ululante: as primeiras confissões. Rio de Janeiro: Agir, 2007.

RODRIGUES, Nelson. O Reacionário: memórias e confissões. Rio de Janeiro: Agir, 2008.

RODRIGUES, Nelson. A menina sem estrela. Rio de Janeiro: Agir, 2009.

RODRIGUES, Nelson. A vida como ela é... Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011.

RODRIGUES, Nelson. A vida como ela é… 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012a.

RODRIGUES, Nelson. A vida como ela é... em 100 inéditos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012b.

RODRIGUES, Nelson. Nelson Rodrigues por ele mesmo. In: Sonia Rodrigues (org.). Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012c.

RODRIGUES, Nelson. Teatro desagradável. In: Folhetim - Teatro do pequeno gesto, Rio de Janeiro, n. 7, p. 4-13, mai.-ago, 2000. Quadrimestral. Disponível em: http://www.pequenogesto.com.br/folhetim/folhetim7.pdf. Acesso em: 29 jul. 2023.

RODRIGUES, Stella. Nélson Rodrigues, meu irmão. Rio de Janeiro: José Olympio, 1986.

ROSENFELD, Anatol. O mito e o herói no moderno teatro brasileiro. São Paulo: Perspectiva, 1996. cap. 2, p. 46-48.

XAVIER, Ismail. O olhar e a cena: melodrama, Hollywood, cinema novo, Nelson Rodrigues. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.

Published

2024-07-24

How to Cite

OLIVEIRA, Enjolras de. A falecida as she is: the obsessions and recurring images in the creative process of Nelson Rodrigues. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 51, p. 1–25, 2024. DOI: 10.5965/1414573102512024e0203. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24699. Acesso em: 21 nov. 2024.