Contemporary theater and voice: the context of vocal preparation in Samuel Beckett's short plays

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102472023e0209

Keywords:

Contemporary Theater, Voice, Vocal Preparation

Abstract

This article intends to point out some of the aspects that were established in the theatrical scene from the transformations and revolutions after the end of the 19th century, a period in which it was possible to observe the interweaving between plastic arts, music, dance, cinema, video and performance, providing opportunities for an aesthetic plurality that overflows and exceeds the dramatic text. Such experiments stimulated new ways of understanding how the voice emancipated itself from a compilation of signs linked to the dramatic text, reverberating in new ways of activating the practices and poetics that touch the voice. From this panorama, reports of vocal practices in the montage of some short pieces by the Irish author Samuel Beckett, developed with interpreters from Brasilia, will be presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valéria Cristina Machado Rocha, Federal University of Bahia

Doutoranda pelo PPGAC da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestra pela Universidade Federal de Uberlândia(UFU). Especialização em Educação Física Escolar ( Faculdade Alvorada Brasília- DF). Bacharel em Artes Cênicas (Faculdade de Artes Dulcina de Moraes. Brasília-DF), e Licenciatura em Artes Visuais (Claretiano. Brasília-DF). Professora na Faculdade de Artes Dulcina de Moraes.

References

BECKETT, Samuel. Teatro completo. São Paulo: Edições 70, 2021.

LEHMANN, Hans Thies. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

FERÁL, Josette. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Sala Preta, São Paulo, v. 8, p. 197-210, nov. 2008. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v8i0p197-210. Acesso em: 27 jul. 2023.

FERNANDES, Silvia. Teatralidades contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 2010.

MONTENEGRO, Mônica de Almeida Prado. O corporal: concepções e prática. Uma abordagem de trabalho de voz para o ator. 2019. Tese (Doutorado em Pedagogia do Teatro) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.11606/T.27.2019.tde-19092019-162137. Acesso em: 27 jul. 2023.

SARRAZAC, Jean Pierre. Poética do drama moderno. São Paulo: Perspectiva, 2017.

SOUCHARD, Philippe Emmanuel. Respiração. São Paulo: Summus, 1989.

SZONDI, Peter. Teoria do drama moderno. São Paulo: Cosac Naify, 2001.

RYNGAERT, Jean-Pierre. Para ler o teatro contemporâneo. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

Published

2023-07-24

How to Cite

ROCHA, Valéria Cristina Machado. Contemporary theater and voice: the context of vocal preparation in Samuel Beckett’s short plays. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 47, p. 1–18, 2023. DOI: 10.5965/1414573102472023e0209. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23655. Acesso em: 21 nov. 2024.