What should we say? Recreating Brecht’s learning plays in She She Pop’s Oratorium

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102472023e0207

Keywords:

German theater, Brecht, Aesthetics and politics

Abstract

The article analyzes the play Oratorium, by the German group She She Pop, and how it seeks to bring the Brechtian model of Lehrstück into a contemporary political scene, discussing one of the most urgent themes of Berlin society today: the question of housing. Thus, we examine how certain post-dramatic and comic theater finds in “not-knowing” an emancipatory potential.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Artur Sartori Kon, University of São Paulo

Pós-doutorando em Artes Cênicas pela Universidade de São Paulo (USP). Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (Fapesp), processo nº 2021/13778-6. Doutor em Filosofia pela Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Filosofia pela USP. Bacharel em Artes Cênicas pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Ator, dramaturgo e pesquisador na área de Estética e Filosofia do Teatro.

References

BIRGFELD, Johannes (org.). She She Pop: Sich fremd werden. Berlim: Alexander Verlag, 2018.

BRECHT, Bertolt. “Para as Peças de Aprendizagem”. Trad. Mariana Sapienza Bianchi. Rebento 11, São Paulo, dez. 2019, 597-610.

GARCIA, Tristan. We Ourselves: The Politics of Us. Edimburgo: Edinburgh University Press, 2021.

GRÖSCHNER, Annett. “Feminismus allein reicht nicht”. In: QUIÑONES, Aenne (org.). She She Pop. Berlim: Alexander Verlag, 2022.

HAß, Ulrike. Kraftfeld Chor. Berlim: Theater der Zeit, 2020.

HOLM, Andrej. “Das Politische ist nicht nur privat“. In: nachtkritik.de, 13 maio 2019. Disponível em: https://www.nachtkritik.de/index.php?option=com_content&view=article&id=16746:oratorium-das-berliner-theatertreffen-2019-von-aussen-betrachtet-andrej-holm&catid=1725&Itemid=100075. Acesso em: 11 dez. 2022.

KON, Artur. “E a verdade não libertará etc. etc.: Sobre a peça Verdade, do grupo Tablado SP”. Revista Rosa 6, set. 2022. Disponível em: https://revistarosa.com/6/a-verdade-nao-libertara. Acesso em: 28 jun. 2022.

KÖNIG, Romy. “She She Pop: Politely but firmly to the boundary of shame”. The Theater Times, 9 dez. 2018. Disponível em: https://thetheatretimes.com/she-she-pop-politely-but-firmly-to-the-boundary-of-shame/. Acesso 11 jan. 2022.

KOUDELA, Ingrid. Brecht: um jogo de aprendizagem. São Paulo: Perspectiva, 1991.

KRIEGER, Sascha. “Lasst uns Summen”. Stage and Screen, 11 fev. 2018. Disponível em: https://stagescreen.wordpress.com/2018/02/11/lasst-uns-summen/. Acesso: 11 jan. 2022.

KUBERG, Maria. Chor und Theorie. Constança: Konstanz University Press, 2021.

LANGNER, Paul Martin e GOSPODARCZYK, Joanna (eds.). Zur Funktion und Bedeutung des Chors im zeitgenössischen Drama und Theater. Berlim: Peter Lang, 2019 (recurso digital).

LEHMANN, Hans-Thies. Escritura política no texto teatral. Trad. Werner S. Rothschild e Priscila Nascimento. São Paulo: Perspectiva, 2009.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. Trad. Pedro Süssekind. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

LEHMANN, Hans-Thies. Brecht lesen. Berlim: Theater der Zeit, 2016.

LEHMANN, Hans-Thies e VAROPOULOU, Helene. “Zukunft des Lehrstücks”. In: MASSALONGO, Milena, VASSEN, Florian e RUPING, Bernd (orgs.). Brecht gebrauchen. Uckerland: Schibri-Verlag, 2016, p. 401-418.

LUCASSEN, Lisa. “Wir sind einige von euch“. In: BIRGFELD, Johannes (org.). She She Pop: Sich fremd werden. Berlim: Alexander Verlag, 2018, p. 7-32.

MASCAT, Jamila. “Hegel and the Misadventures of Consciousness”. In: MASCAT, Jamila e MODER, Gregor (eds.). The object of comedy. Cham: Palgrave Macmillan, 2019, p. 51-73.

MATZKE, Annemarie. “Spiel-ldentitäten und Instant-Biographien. Theorie und Performance bei She She Pop”. In: KLEIN, Gabriele e STING, Wolfgang (ed.). Performance: Positionen zur zeitgenössischen szenischen Kunst. Bielefeld: transcript Verlag, 2005, p. 93-106.

MODER, Gregor. “Comedy as performance”. In: MASCAT, Jamila e MODER, Gregor (ed.). The object of comedy. Cham: Palgrave Macmillan, 2019, p. 231-246.

NANCY, Jean-Luc. A comunidade inoperada. Trad. Soraya Hoepfner. Rio de Janeiro: 7Letras, 2016.

NUNES, Rodrigo. “Posfácio – Por onde começar?” In: PARANÁ, Edemilson e TUPINAMBÁ, Gabriel. Arquitetura de Arestas. São Paulo: Autonomia Literária, 2022, p. 239-246.

PARANÁ, Edemilson e TUPINAMBÁ, Gabriel. Arquitetura de Arestas. São Paulo: Autonomia Literária, 2022.

POTTER, Nicholas. “Popping the property bubble”. Theatertreffen-Blog, 12 maio 2019. Disponível em: https://theatertreffen-blog.de/blog/popping-the-property-bubble/. Acesso em: 11 jan. 2022.

QUIÑONES, Aenne. “25 Jahre She She Pop”. In: BIRGFELD, Johannes (org.). She She Pop: Sich fremd werden. Berlim: Alexander Verlag, 2018.

SAFATLE, Vladimir. Cinismo e falência da crítica. São Paulo: Boitempo, 2008.

SARRAZAC, Jean-Pierre. Poética do drama moderno: de Ibsen a Koltès. Trad. Newton Cunha, J. Guinsburg e Sonia Azevedo. São Paulo: Perspectiva, 2017.

SÜSSEKIND, Flora. Coros, contrários, massa. Recife: Cepe, 2022 (recurso digital).

Published

2023-07-24

How to Cite

KON, Artur Sartori. What should we say? Recreating Brecht’s learning plays in She She Pop’s Oratorium. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 47, p. 1–25, 2023. DOI: 10.5965/1414573102472023e0207. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23418. Acesso em: 19 may. 2024.