Circus Schools in Brazil and the presence of women in circus training
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101462023e0109Keywords:
circus, circus training, women in the circus, circus schools - BrazilAbstract
The opening of circus schools in Brazil favored a range for learning circus knowledge and sheltered an interdisciplinary dimension of these practices, presenting itself as a proposal for the formation of new circus artists. To expand this dialogue, this article aims to reflect on the formation of the circus in Brazil and the pedagogical developments developed by Amercy Marrocos and Delisier Rethy, who worked as teachers in Brazilian circus schools, demonstrating that it was possible to train people born “off the canvas”. These masters turned upside down many values deposited to the presence of women in the circus universe and built narratives based on female references in the formation and pedagogy of circus knowledge, expanding the influence of circus arts in the Brazilian scene.
Downloads
References
ANGELO, Fábio Henrique Bartolomeu. Corpo e Subjetividade: Um estudo sobre o processo de criação na Escola Nacional de Circo/FUNARTE. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2009.
BARRETO, Mônica (Lua); DUPRAT, Rodrigo Mallet; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. De norte a sul: Mapeando a formação em circo no Brasil. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 42, dez. 2021.
BENÍCIO, Eliene. Saltimbancos Urbanos: o circo e a renovação teatral no Brasil, 1980-2000. São Paulo: Perspectiva, 2018.
CIRCODATA. Dicionário do Circo Brasileiro. Artista. Maria Delisier de Oliveira Rethy. 2016. Disponível em: http://circodata.com.br/index.php?c=verbetes&m=exibir&t=artistas&id=914&. Acesso em: 23 mar. 2023.
DUARTE, Regina Horta. Noites Circenses: espetáculos de circo em Minas Gerais no século XIX. Campinas: Unicamp, 1995.
DUPRAT, Rodrigo Mallet. Realidades e Particularidades da Formação do Profissional Circense no Brasil: Ruma a uma Formação Técnica e Superior. 2014. Tese (Doutorado em Educação Física) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014.
DUPRAT, Rodrigo Mallet. Atividades circenses: Possibilidades e Perspectivas para a Educação Física Escolar. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.
FIGUEIREDO, Carolina Machado de Senna. As Vozes do Circo Social. 2007. Dissertação (Mestrado em História, Políticas e Bens Culturais) - Fundação Getúlio Vargas, Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil, 2007.
FIOCRUZ. Canal Saúde Oficial: Em Família-Famílias de Circo. 2014. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/en/node/55593 Acesso em: 10 de jan. 2022.
FUNARTE. Sobre a Escola Nacional de Circo. ENCLO, Rio de Janeiro, 08 de jul.2022. Disponível em: https://www.gov.br/funarte/pt-br/areas-artisticas/circo-1/escola-nacional-de-circo-luiz-olimecha. Acesso em: 23 mar. 2023.
FUNARTE. Escola Nacional de Circo: 35 anos. 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=g4B08v4uMJ0&t=8s. Acesso em: 10 dez. 2021.
HELENA, Emanuela. Academia Piolin de Artes Circenses. Notas sobre a entrevista com Amercy Marrocos, 15 dez. 2003. Disponível em: https://academiapiolin.wordpress.com/2003/12/15/notas-sobre-a-entrevista-com-amercy-marrocos/. Acesso em: 13 dez. 2022.
KRONBAUER, Gláucia Andreza; NASCIMENTO, Maria Isabel de Moura. Circo, Educação e Continuidade: a criação da Escola Nacional e a Formação do artista no Brasil entre 1975-1984. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 17, n. 2, p. 1578-604, 2017. Disponível em:
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8650407. Acesso em: 10 dez. 2022.
LIMA, Patrícia. Alunos da Escola Nacional de Circo lutam contra a transferência da sede da escola para local ainda desconhecido. Diário do Rio, Rio de Janeiro, 03 mar. 2021. Disponível em; https://diariodorio.com/alunos-da-escola-nacional-de-circo-lutam-contra-a-transferencia-da-sede-da-escola-para-local-ainda-desconhecido/ Acesso em: 23 mar. 2023.
LOPES, Daniel de Carvalho; SILVA, Erminia; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Dentro e fora da lona: continuidades e transformações na transmissão de saberes a partir das escolas de circo. Repertório, Salvador, ano 23, n. 34, p. 142-163, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revteatro/article/view/35551/23296.
Acesso em: 10 dez. 2022.
MATHEUS, Rodrigo Inácio Corbisier. As produções circenses dos ex-alunos das escolas de circo de São Paulo, na década de 1980 e a constituição do Circo Mínimo. 2016. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São Paulo, 2016.
MELO, Elderson de. O riso invade a educação: uma (des)proposta para a pedagogia do cômico. 2016. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.
SANTOS, Maria Clara Lemos dos. Transferência de Aprendizagem: um percurso entre as técnicas aéreas circenses e a formação do ator. 2006. Dissertação (Mestrado em Artes). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006.
SILVA, Erminia. O circo: sua arte e seus saberes: o Circo no Brasil do final do século XIX e meados do século XX. 1996. Dissertação (Mestrado em História). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1996.
SILVA, Erminia. O circo era uma escola única e permanente In: SILVEIRA, Cléia José (org.) Revista Circo do Mundo Brasil: uma proposta metodológica em rede. Rio de Janeiro: FASE, 2003. p. 34-38. Disponível em: https://fase.org.br/wp-content/uploads/2003/06/Revista+Circo+do+Mundo+Brasil_pequeno.pdf
SILVA, Erminia. Aprendizes permanentes: circenses e a construção da produção do conhecimento no processo histórico. In: BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; BARRAGÁN, Teresa Ontañón; SILVA, Erminia. Circo: horizontes educativos. São Paulo: Autores Associados, 2016. p. 7-26.
TRINDADE, Bóris Junior. Circo Social no Brasil. Recife: Funcultura, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.