Research and learning processes in street clown working
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102472023e0111Keywords:
Street clown, Popular knowledge, Academic researchAbstract
This article seeks to reflect on how Academic Research in the Arts has been dialoguing with artists who are developing practical work. More than that, as an artist who works in spaces like the street, thus having to maintain his popular knowledge, he also dialogues with the academy and its theoretical developments. Thus, the article seeks to raise reflections, relationships and possible questions about the exchange between academic research and practical development, and how these reflections can expand to other languages and studies in the Performing Arts.
Downloads
References
BARROS, Rafael de. Palhaço de Rua – a experiência de um artista latino-americano: um estado de risco. São Paulo: Ed. Giostri, 2022.
CASTRO, Lili. Palhaços: multiplicidade, performance e hibridismo. 1ª Ed. – Rio de Janeiro: Mórula, 2019.
CHACOVACHI, Palhaço. Manual e Guia do Palhaço de Rua. Javier Miguel Yanantuoni; Martín Vallejos. Trad. Jeff Vasques (palhaço Magrólhos); contribuições de Lucía Salantino; ilustrado por Highlander Artista. 3ª Ed. La Plata: Ed. Contramar, 2019.
CONCEIÇÃO, Osvanilton. Os atores das Ruas: Caminhos entre risos e riscos. Teatro de Rua – Discursos, Pensamentos e Memórias em Rede. Licko Turle, Jussara Trindade e Vanéssia Gomes (org.) Revisão Jussara Trindade Fortaleza: Aldeia Casa Viva, 2016.
COUTINHO, Eduardo Tessari. Uma cena precisa. Procedimentos para uma cena quase pronta. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.
DUTRA, S. C. Teatro de rua: imprevistos e improvisação. In: Licko Turle; Jussara Trindade; Vanéssia Gomes (org.). Teatro de rua - discursos, pensamentos e memórias em rede. 1ed.Fortaleza: Aldeia Casa Viva, 2016, v. 1, p. 123-131.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo. Autores Associados: Cortez, 1987.
HYDE, Lewis. A astúcia cria o mundo: trickster: trapaça mito e arte. Trad. Francisco R. S. Innocêncio; revisão e trad. Marina Vargas. 1 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.
INGOLD, Tim. Trazendo as coisas de volta a vida. Emaranhados Criativos num mundo de materiais. Revista Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 18, n. 37, p. 25-44, jan./jun. 2012.
PÉRES ROYO, Vitória Pérez. Sobre a Pesquisa nas Artes: um discurso amoroso. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, Porto Alegre, v. 5, n. 3, p. 533–558. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/57862. Acesso em: 26 jul. 2023.
STRECK , Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (org.). Dicionário Paulo Freire. 2. ed., rev. amp. 1. reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.
VELARDI, Marilia. Questionamentos e propostas sobre corpos de emergência: reflexões sobre investigação artística radicalmente qualitativa. Moringa - Artes do Espetáculo, João Pessoa, v. 9 n. 1, p. 43-54, jan./jun. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.22478/ufpb.2177-8841.2018v9n1.40646. Acesso em: 26 jul. 2023.
VELARDI, Marília, FERNANDEZ, W.; MATSUO, Renata Frazão. A Investigação Baseada nas Artes ou o Arts Based Research como estratégia de investigação. In: Diamantino Alves Correia Pereira (org.). Estudos e Ações Transdisciplinares em Mudança Social e Participação Política. 1. ed. São Paulo: Annablume, 2017, v. 1, p. 161-172.
VELARDI, Marília; COSTA, Evelyn Fabiana; FLORINDO, Alex Antonio Florindo; ANDRADE, Douglas. A pesquisa qualitativa na intervenção Ambiente Ativo: uma abordagem com os Agentes Comunitários de Saúde . Experiências de promoção da atividade física na estratégia de saúde da família [ livro eletrônico] 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.