Pedagogical prospects in academic spaces based on melodrama and Brazilian circus-theater

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101462023e0105

Keywords:

Circus-theater, Medlorama, Theater pedagogy, Creative processes

Abstract

This paper presents part of a doctoral research whose investigation focus is the creation process of the theatre play "Por Ti Não Importa Matar ou Morrer", a free adaptation of the work "Vem Buscar-me Que Ainda Sou Teu", by the author Carlos Alberto Soffredini, from the performance codes of French melodrama and the elements of circus arts, performed in the Theater Course at the Federal University of Uberlândia in 2015. For the analysis of this process, acting references of Brazilian circus-theater were used, considering the trajectory of Circo-Teatro Guaraciaba. This article contextualizes the ways in which the theater became part of circuses in Brazil in order to support the understanding of artistic and pedagogical experiences and to establish a dialogue between the history of 19th century French melodrama and the 20th century Brazilian circus-theater, evidenced through reflections about the learning ways of the old guard circus performers and young actresses and actors from universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria de Maria Andrade Quialheiro, University of Aveiro

Pós-doutorado pela Universidade de Aveiro - Portugal, em Estudos Culturais no Departamento de Línguas e Culturas. Doutorado, pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Mestre em Artes, pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Graduação em Artes Cênicas pela UFU.

References

BOGART, Anne; LANDAU, Tina. O livro dos Viewpoints: um guia prático para viewpoints e composição. São Paulo: Editora Perspectiva, 2017.

BOLOGNESI, Mario Fernando. Palhaços. São Paulo: Editora UNESP, 2003.

BOLOGNESI, Mario Fernando. Circo e teatro: aproximações e conflitos. Sala Preta, São Paulo, n. 6, p. 9-19, 2006.

BOLOGNESI, Mario Fernando. O novo-velho circo. Moringa – Artes do Espetáculo. João Pessoa, v. 9, n. 2, p. 55-62, 17 dez. 2018.

BROOKS, Peter. The Melodramátic Imagination: Balzac, Henry James, melodrama, and mode of excess. London: Yale Universit Press., 1995.

CARVALHO DA SILVA, Reginaldo. Dionísio pelos trilhos do trem: circo e teatro no interior da Bahia, Brasil, na primeira metade do século XX. 2014. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Universidade Federal da Bahia / Université Paris, Salvador / Nanterre, 2014.

CELESTINO, Vicente (intérprete e compositor). Coração Materno. In: CINZAS / Coração materno. Intérprete: Vicente Celesti [S.l.], Victor, 1937. 1 disco 78 RPM.

CHIARADIA, Maria Filomena Vilela. Um estudo de iconografia teatral: primeiros apontamentos metodológicos. Cadernos Virtuais de Pesquisa em Artes Cênicas, Rio de Janeiro, v. 1,pp. 132-136, 2007.

CIRCONTEÚDO, o portal da diversidade circense, 2009. Página inicial. Disponível em: <https://www.circonteudo.com/>. Acesso em: 15 de ago. 2019.

DAHER, Kátia. Sob o olhar da Sobrete: a linguagem do circo-teatro brasileiro na Cia. Os Fofo Encenam. 2016. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

DESGRANGES, Flávio. Pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. São Paulo: Hucitec, 2006.

DUARTE, Fernanda Jannuzzelli. Circo-Teatro através dos tempos: cena e atuação no Pavilhão Arethuzza e no Circo de Teatro Tubinho. 2015. Dissertação de Mestrado – Universidade Estadual de Campinas, Campinas: UNICAMP, 2015.

DUARTE, Regina Horta. Noites Circenses: espetáculos de circo e teatro em Minas Gerais no século XIX. Campinas: Editora da Unicamp, 1995.

FORBES, Jill. O Boulevard do Crime (Les enfants du Paradis). Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

GAULIER, Philippe. La Torturadora y Tres Obras De Teatro. Paris : Éditions Filmiko, 2009.

GUARACIABA, Circo-Teatro. A Paixão no Circo. Youtube. 25 de set. de 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=BFbuPNZLYqY&feature=youtu.be. Acesso em: 10 de jan. de 2020.

HUPPES, Ivete. Melodrama: o gênero e sua permanência. Cotia: Ateliê Editorial, 2000.

LECOQ, Jacques. O Corpo Poético: Uma pedagogia da criação teatral. São Paulo: SENAC/SESC, 2010.

LISBÔA, Eliane Tejera. A teatralidade na dramaturgia lírico-épica de Carlos Alberto Soffredini. 2001. Tese de Doutorado – Universidade Estadual de Campinas, Campinas: UNICAMP, 2001.

MAVRUDIS, Sula Kyriacos (org.). 36 textos de dramaturgia circo-teatro: drama e comédia. Belo Horizonte, Cena Minas, 2012.

MERISIO, Paulo. O espaço cênico no circo-teatro: caminhos para a cena contemporânea. 1999. Dissertação (Mestrado em Teatro) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1999.

MERISIO, Paulo. Um estudo sobre o modo melodramático de interpretar: o circo-teatro no Brasil nas décadas de 1970 a 1980 como fonte para laboratórios experimentais. 2005. Tese de Doutorado em Artes – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro: UNIRIO, 2005.

PIMENTA, Daniele. Antenor Pimenta e o Circo-Teatro Rosário: uma história do Circo-Teatro no Brasil. 2003. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.

PIMENTA, Daniele. A dramaturgia circense: conformação, persistência e transformações. 2009. Tese (Doutorado em Artes) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

QUIALHEIRO, Maria De Maria. A contemporaneidade da interpretação melodramática: um olhar à luz de Almodóvar. 2011. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011.

QUIALHEIRO, Maria De Maria. Perspectivas melodramáticas na formação de atrizes e de atores: um olhar pelo viés do circo-teatro brasileiro. 2020. Tese (Doutorado em Artes) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São Paulo, 2020.

REIS, Angela de Castro. Aprendizado atorial em âmbito familiar: paralelos entre o “teatro antigo” e o circo tradicional no Brasil. In: XXVIII Simpósio Nacional de História, 2015, Florianópolis. Anais SNH/ANPUH, Florianópolis, s/p, 2015.

SILVA, Daniel Marques. O palhaço negro que dançou a chula para o Marechal de Ferro: Benjamim de Oliveira e a consolidação do circo-teatro no Brasil – mecanismos e estratégias artísticas como forma de integração social da Belle Époque carioca. 2004. Tese (Doutorado em Teatro) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2004.

SILVA, Ermínia. As múltiplas linguagens na teatralidade circense: Benjamim de Oliveira e o circo-teatro no final do século XIX e início do XX. 2003. Tese (Doutorado em Artes da Cena) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.

SILVA, Ermínia. Circo-teatro: Benjamim de Oliveira e a teatralidade circense no Brasil. São Paulo, Altana, 2007.

SILVA, Ermínia. Circo-Teatro: É Teatro No Circo. In: V Reunião Científica da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, 2009, São Paulo. Anais da V Reunião Científica da ABRACE, São Paulo: Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, v. 10, n. 1, s/p, 2009b.

SOFFREDINI, Carlos Alberto. De um trabalhador sobre o seu trabalho. Revista Teatro, São Paulo, ano I, n. 0, pp. 3-8, jun./jul. 1980.

THOMASSEAU, Jean-Marie. O Melodrama. Tradução de Claudia Braga e Jacqueline Penjon. São Paulo, Perspectiva, 2005.

THOMASSEAU, Jean-Marie. Mélodramatiques. Saint-Denis, Presses Universitaires de Vincennes, 2009.

Published

2023-04-27

How to Cite

QUIALHEIRO, Maria de Maria Andrade. Pedagogical prospects in academic spaces based on melodrama and Brazilian circus-theater. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 46, p. 1–28, 2023. DOI: 10.5965/1414573101462023e0105. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23223. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier: Clown Arts, Circus Arts, Circus-Theater and Popular Comedy