Circus Representation in Chapadão do Bugre, by Mario Palmério

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101462023e0203

Keywords:

Circus representation, Circus, Memory

Abstract

This article proposes to reflect on the importance of research sources in performing arts, mainly on circus arts, and, from then on, present and analyze the use of literary sources in representations about circus. For this, it takes a look at the work Chapadão do Bugre, by Mário Palmério, a writer from Minas Gerais, who, in a vast work, portrays life in the corners of Minas Gerais. In his narrative, the author knew how to thematize the arrival of the circus, in a distant town, and thus, through a literary representation, approach themes debated in research on circus history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luiz Humberto Martins Arantes, Federal University of Uberlândia

Pós-doutorado em Artes Cênicas pela USP. Pós-doutorado em Artes Cênicas pela Universidade Autônoma de Barcelona e Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Doutorado em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Mestrado em História da Cultura pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Aperfeiçoamento em Teoria Literária pela UFU. Especialização em História da Filosofia pela UFU. Graduação em História pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Professor Titular atuando nos cursos de graduação em Teatro e nas pós-graduações em Artes Cênicas e Estudos Literários da Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

References

BOLOGNESI. Mário Fernando. O Novo Velho Circo. Revista Moringa. João Pessoa: UFPB, V. 9, n. 2, jul./dez. 2018, p. 55 a 62.

CHARTIER, Roger. A Construção Estética da Realidade - vagabundos e pícaros na Idade Moderna. Tempo, Rio de Janeiro, vol. 9, n. 17, p. 1-19, 2004.

FONSECA, André Azevedo da. A Construção do Mito Mário Palmério: um estudo sobre a ascensão social e política do autor de ‘Vila dos Confins’. São Paulo: Ed. Unesp, 2012.

LOURENÇO, Luís. A. Bustamante. A oeste das Minas: escravos, índios e homens livres numa fronteira oitocentista. Triângulo Mineiro (1750-1860). Uberlândia: EdUFU, 2005.

MARRA, Bárbara Rodrigues Pereira & BORGES FILHO, Oziris. A Construção do Espaço no Livro Chapadão do Bugre e da Identidade de Seu Personagem Principal, José de Arimatéia. In: Cadernos da Fucamp, v.20, n.43, p.131-142 /2021.

MERISIO, Paulo R. Pontos de confluência entre espaço cênico, dramaturgia e cena nos circos-teatros. Folhetim, Rio de Janeiro, v. 5, p. 22-33, 1999.

PALMÉRIO, Mário. Chapadão do Bugre. 10ª ed. Rio de Janeiro: José Olímpio, 1982.

PCZZUOL. Aynara L. Maquiagem teatral na construção do personagem. Dissertação de Mestrado - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2018.

SILVA, Ermínia. Circo-teatro: Benjamim de Oliveira e a teatralidade circense no Brasil. São Paulo: Altana, 2007.

TEIXEIRA, Edelweiss. O Triângulo Mineiro nos Oitocentos: séculos XVIII e XIX. Uberaba: Intergraff Editora, 2001.

VINAUD, Naiara Cristina Azevedo. Nos Confins dos Chapadões Sertanejos: pensamento geográfico em Mário Palmério. Dissertação de Mestrado - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011.

Published

2023-04-27

How to Cite

ARANTES, Luiz Humberto Martins. Circus Representation in Chapadão do Bugre, by Mario Palmério. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 46, p. 1–20, 2023. DOI: 10.5965/1414573101462023e0203. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23222. Acesso em: 23 nov. 2024.