Inventions of space-time: imaginaries, narratives and cabarets of South world
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103452022e0205Keywords:
Space-time, Cabaret, Performing Arts, Imaginareis, South worldAbstract
The article addresses relationships between scenic and social space through the reflection on two artistic experiences, in dialogue with concepts from different authors and fields of knowledge. The focused experiences include the staging of Cidade Proibida, by Cia Rústica from Porto Alegre, and a more diffuse field of experiences and practices that we identify as " cabarets of South world ". The intention is to recognize and highlight knowledge and practices of small productions in the context of scenic arts from the South of the world, which are often structured in shared constructions that subvert the imposed precariousness and invent other spaces-time in the gaps of the prevailing neoliberalism. Collective, corporeal and festive performances that collapse binarism’s and can inspire imaginaries and narratives that announce renewed futures.
Downloads
References
BRAGA, Cleber. Tra(d)ição como ética decolonial do cabaré sudaca: Cantada em prosa, verso e rebolado! Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, set. 2021. DOI: 10.5965/1414573102412021e0101
BUTLER, Judith. Corpos em Aliança e a Política das Ruas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
FAGUNDES, Patrícia. Cidades Proibidas e Imaginadas: a cena festiva na rua. In: VI CONGRESSO ABRACE, 2016. Anais do IX Congresso de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, Belo Horizonte, 2016, p. 4400- 4424.
FAGUNDES, Patrícia, MARTINS, Iassanã. Imaginários para nosso tempo. In: FAGUNDES, Patrícia; DANTAS, Mônica Fagundes; MORAES, Andréa (org.). Pesquisa em Artes Cênicas em Tempos Distópicos: rupturas, distanciamentos e proximidades. Porto Alegre: PPGAC-UFRGS/Faísca Design Jr., 2020. Cap. 5. p. 90-112.
FAGUNDES, P.; ROSA, S. R. Espacialidades inquietas: SobreVivo, trajetórias de uma criação enegrecida. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1-32, 2020. Acesso em: 20 ago. 2022.
DOI: 10.5965/14145731023820200008.
FISCHER-LICHTE, Erika. The Transformative Power of Performance. Londres e Nova York: Routledge, 2008.
HARVEY, David. O espaço como palavra-chave. GEOgraphia, Rio de Janeiro, 14(28), p 8-39, 2013. Acesso em 26.07.2022. DOI:10.22409/GEOgraphia2012.v14i28.a13641.
HARVEY, David. Espaços de Esperança. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
HARVIE, Jen. Theatre & the city. Londres: Palgrave Macmillan, 2009.
KASTRUP, Virginia. A invenção de si e do mundo. Uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
LIMA, Evelyn Furquim Werneck. Espaços Teatrais de Lina Bo Bardi. Entre o Teatro Oficina e o Teatro SESC Fábrica da Pompéia. In: Evelyn Furquim Werneck Lima (Org.) Espaço e Teatro: do edifício teatral à cidade como palco. Rio de Janeiro: 7Letras, 2008, p.12-27.
SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço. São Paulo: Edusp, 2006.
SILVA, Armando. Imaginários, estranhamentos urbanos. São Paulo: Edições SESC, 2014.
STREVA, Christina. O Cabaré como objeto de estudo e o desafio de se (re)descobrir essa história. Cavalo Louco nº 20 – Revista de Teatro da Tribo de Atuadores Ói Nóis Aqui Traveiz – Porto Alegre, agosto de 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.