Inventions of space-time: imaginaries, narratives and cabarets of South world

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103452022e0205

Keywords:

Space-time, Cabaret, Performing Arts, Imaginareis, South world

Abstract

The article addresses relationships between scenic and social space through the reflection on two artistic experiences, in dialogue with concepts from different authors and fields of knowledge. The focused experiences include the staging of Cidade Proibida, by Cia Rústica from Porto Alegre, and a more diffuse field of experiences and practices that we identify as " cabarets of South world ". The intention is to recognize and highlight knowledge and practices of small productions in the context of scenic arts from the South of the world, which are often structured in shared constructions that subvert the imposed precariousness and invent other spaces-time in the gaps of the prevailing neoliberalism. Collective, corporeal and festive performances that collapse binarism’s and can inspire imaginaries and narratives that announce renewed futures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patricia Fagundes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Ciências del Espectáculo pela Universidade Carlos III de Madri, com a tese A Ética da Festividade na Criação Cênica (2010). Mestre em Direção Teatral pela Middlessex University (Londres, 2003). Graduada em Artes Cênicas - Habilitação em Direção Teatral- pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995). Docente no Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas e no Departamento de Arte Dramática da Universidade Federal do Rio Grande do Sul  (UFRGS). Encenadora.

 

References

BRAGA, Cleber. Tra(d)ição como ética decolonial do cabaré sudaca: Cantada em prosa, verso e rebolado! Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, set. 2021. DOI: 10.5965/1414573102412021e0101

BUTLER, Judith. Corpos em Aliança e a Política das Ruas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

FAGUNDES, Patrícia. Cidades Proibidas e Imaginadas: a cena festiva na rua. In: VI CONGRESSO ABRACE, 2016. Anais do IX Congresso de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, Belo Horizonte, 2016, p. 4400- 4424.

FAGUNDES, Patrícia, MARTINS, Iassanã. Imaginários para nosso tempo. In: FAGUNDES, Patrícia; DANTAS, Mônica Fagundes; MORAES, Andréa (org.). Pesquisa em Artes Cênicas em Tempos Distópicos: rupturas, distanciamentos e proximidades. Porto Alegre: PPGAC-UFRGS/Faísca Design Jr., 2020. Cap. 5. p. 90-112.

FAGUNDES, P.; ROSA, S. R. Espacialidades inquietas: SobreVivo, trajetórias de uma criação enegrecida. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1-32, 2020. Acesso em: 20 ago. 2022.

DOI: 10.5965/14145731023820200008.

FISCHER-LICHTE, Erika. The Transformative Power of Performance. Londres e Nova York: Routledge, 2008.

HARVEY, David. O espaço como palavra-chave. GEOgraphia, Rio de Janeiro, 14(28), p 8-39, 2013. Acesso em 26.07.2022. DOI:10.22409/GEOgraphia2012.v14i28.a13641.

HARVEY, David. Espaços de Esperança. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

HARVIE, Jen. Theatre & the city. Londres: Palgrave Macmillan, 2009.

KASTRUP, Virginia. A invenção de si e do mundo. Uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

LIMA, Evelyn Furquim Werneck. Espaços Teatrais de Lina Bo Bardi. Entre o Teatro Oficina e o Teatro SESC Fábrica da Pompéia. In: Evelyn Furquim Werneck Lima (Org.) Espaço e Teatro: do edifício teatral à cidade como palco. Rio de Janeiro: 7Letras, 2008, p.12-27.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço. São Paulo: Edusp, 2006.

SILVA, Armando. Imaginários, estranhamentos urbanos. São Paulo: Edições SESC, 2014.

STREVA, Christina. O Cabaré como objeto de estudo e o desafio de se (re)descobrir essa história. Cavalo Louco nº 20 – Revista de Teatro da Tribo de Atuadores Ói Nóis Aqui Traveiz – Porto Alegre, agosto de 2020.

Published

2022-12-12

How to Cite

FAGUNDES, Patricia. Inventions of space-time: imaginaries, narratives and cabarets of South world . Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 45, p. 1–25, 2022. DOI: 10.5965/1414573103452022e0205. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22688. Acesso em: 21 nov. 2024.