Sounds in alternative scenic spaces – management experiences of Espaço PÉ DiReitO
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103452022e0108Keywords:
Theater, Sounds, Alternative scenic space, Cultural managementAbstract
Based on the dialogue between the sonorities of the scene and the management experiences of Espaço PÉ DiReitO, located on the outskirts of the country’s capital, this article aims to present possibilities for creative resolutions in order to enable and enhance sound aspects of performance works in circulation. To this end, acoustic aspects and riders of space and works are discussed, as well as a list of professionals involved in the sounds of the scene, as well as challenges and multi-perspective assignments related to the managers of alternative scenic spaces demanded by the reality of recurrent scarcity.
Downloads
References
ALETTA, Francesco; KANG, Jian. Historical Acoustics: Relationships between People and Sound over Time. Mdpi AG, 2020.
AVELAR, Romulo. O avesso da cena: notas sobre produção e gestão cultural. 4. ed. Belo Horizonte: Duo Editorial, 2014.
AVELINO, Lívio; CORRÊA, João Carlos (org.). Catálogo de Espaços Cênicos Alternativos do Distrito Federal. Rio de Janeiro: Funarte, 2017.
CARLSON, Marvin. Places of Performance. The Semiotics of Theatre Architecture. Ithaca: Cornell University Press, 1989.
CELESTE, Guberfain; BALTAR, Mariana; BECKER, Lidia. Análise Acústica como uma contribuição para o estudo do grito cênico: relato de experiência nas vozes de atrizes. Revista Voz e Cena, Brasília, v. 02, nº 02, p.114-129, 2021.
Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/.
HILDY, F. J. Arquitetura teatral histórica: história do teatro aplicada em três lições. O Percevejo Online, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, 2012. Disponível em: http://seer.unirio.br/opercevejoonline/article/view/2401.
INGOLD, Tim. Making: anthropology, archaeology, art and architecture. Londres: Routledge, 2013.
JANIASKI, Flávia. O produtor e o produto no teatro de grupo. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 11, p. 067-077, 2018.
DOI: 10.5965/1414573102112008067. Disponível em:
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102112008067.
LIGNELLI, César. Sons & cenas: apreensão e produção de sentido a partir da dimensão acústica. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2011.
LIGNELLI, César. Sonoplastia: breve percurso de um conceito. OuvirOUver, Uberlândia, v. 10, n. 1, p. 142–150, 2015.
DOI: 10.14393/OUV13-v10n1a2014-9. Disponível em: <https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/32065>.
LIMA, E. F. W. Arquitetura teatral no Brasil: da Colônia às formas contemporâneas. Textos do Brasil, n. 16 p. 84-115, Brasília: MINC, 2010.
LIMA, E. F. W. in: Anais de resumos expandidos/ IV JORNADA NACIONAL – ARQUITETURA, TEATRO e CULTURA Coord. Geral: Evelyn Furquim Werneck Lima. Rio de Janeiro, Brasil: UNIRIO/CNPq, Laboratório de Estudos do Espaço Teatral e Memória Urbana, 2019.
LIMA, E. F. W. Dos galpões industriais aos espaços públicos da cidade: alguns processos de configuração espacial nas artes da cena brasileira. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1-31, 2020.
DOI: 10.5965/14145731023820200023. Disponível em:
<https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18005>.
NEUFERT, Ernst. A Arte de projetar em Arquitetura. Escola Politécnica de Darmstad, 1900. Tradução da 21ª edição alemã, 1976.
PASMADJIAN, U. La utilización de espacios teatrales no-convencionales en São Paulo: antecedentes a la década del 90. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 2, p. 041-059, 2017.
DOI: 10.5965/1414573101021998041. Disponível em:
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101021998041.
RUFFORD, Juliet. Conferência “Constructive Play: Architecture, Theatre and the Culture of Late Capitalism” realizada na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=92XP1XJtq-o&t=62s. Acesso em: 19 abr. 2022.
SAMPAIO, Daniela. In: ENECULT, 01 a 03 de agosto de 2019, Salvador (BA).
SERRONI, José Carlos. Teatros – Uma Memória do Espaço Cênico no Brasil. São Paulo: SENAC, 2002. Versão online de livre acesso em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=OvyrDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT4&dq=espa%C3%A7o+c%C3%AAnico&ots=UelJBR28ly&sig=9fvfJQr-VumchtxxiIca4xjmFuo#v=onepage&q=espa%C3%A7o%20c%C3%AAnico&f=false.
Acesso em: 19 abr. 2022.
SCHUMACHER, Thomas & KURTTI, Jeff. How Does the Show Must Go On? Disney Editions, 2007.
WEGNER, Ana Cristine & UHIARA, Rafaella. A Voz do ator em ambiente digital: entrevista com os sonoplastas e formadores da SP Escola de Teatro Edézio Aragão, Gregory Slivar e Raul Teixeira. Revista Voz e Cena, Brasília, v. 02, nº 02, p.194-211, 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.