Caixa de ilusões: The political-body in the show of Ânima companhia de dança
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103452022e0208Keywords:
Contemporary dance, Ânima companhia de dança, Caixa de ilusões, Political-body, Eva SchulAbstract
Starting from the understanding that the dancing body is political, this article establishes relations between dance and politics from the discourses that are taken to the scene in the show Caixa de ilusões, of the Ânima companhia de dança, directed by choreographer Eva Schul.
Downloads
References
ALBRIGHT, A.C. Caindo na memória. In: ISAACSSON, Marta (Org.); MASSA, Clóvis Dias; SPRITZER, Mirna; WEBER, Suzane. Tempos de memória: vestígios, ressonâncias e mutações. Porto Alegre: AGE, 2013. p. 49-67.
BUTLER, Judith. Como os corpos se tornam matéria: entrevista com Judith Butler. [Entrevista concedida à] Bauke Prins; Irene Costera Meijer. Ponto de Vista. Rev. Estud. Fem. número 10, Jan 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2002000100009. Acesso em: 13 mar. 2020.
CARDOSO, Inês. Pedaços de mim, pedaços de nós: Genet, Escobar e o Balcão. Revista Cult. Disponível em:
https://www.google.com/url?q=https://revistacult.uol.com.br/home/jean-genet-ruth-escobar-o-balcao/&sa=D&source=docs&ust=1654196092314550&usg=AOvVaw3aNpddlOVDuG0-0y3Kj4yV. Acesso em: jun. 2022.
DANTAS, Mônica. Desejos de memória: procedimentos de recriação de coreografias de Eva Schul. Cena, Porto Alegre, v. 2, n. 11, p. 1-24, 2012.
EAGLETON, Terry. A ideologia da estética. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1993.
FABIÃO, E. Corpo cênico, estado cênico. Revista Contrapontos. Eletrônica, Vol. 10, n. 3, p. 321-326 / set-dez 2010.
FOUCAULT, Michel. Estética: Literatura e Pintura, Música e Cinema. Ditos e escritos III. 2ª ed. Rio de Janeiro. Forense Universitária, 2009.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Trad. Raquel Ramalhete. Petrópolis, Vozes, 1987, 288p. Disponível em: https://www.ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/centrocultural/foucault_vigiar_punir.pdf
FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: a vontade de saber. Trad. Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Organização e tradução de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1979. Impresso no Brasil em 2004.
GENET, Jean. O balcão. Trad. Jaqueline Castro e Martim Gonçalves. Porto Alegre: Casa de Teatro de Porto Alegre. Disponível em: https://programadeleitura.files.wordpress.com/2013/06/jean-genet-o-balcc3a3o.pdf. Acesso em: 03 de abr. de 2020.
GUZZO, Marina Lobo; SPINIK, Mary Jane Paris. Arte, dança e política(s). Psicologia & Sociedade, 27(1), 3-12. (2015).
LEPECKI, André. Coreo-política e coreo-polícia. Ilha: revista de antropologia, Florianópolis, v.13, n. 1, p. 41-60, jan./jun. de 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/2175-8034.2011v13n1-2p41 Acesso em: 13 de mar. de 2021.
RESENDE, Fellipe Santos. Enrola um, dois, três até a cintura…: princípios organizativos de movimento nas aulas de dança contemporânea de Eva Schul. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.
ROTHFIELD, Philipa. The Future is Unknown: the future is past. Dancehouse Diary. Melbourne/ Austrália, s.d. Disponível em:
https://www.dancehousediary.com.au/?p=2045. Acesso em: 22 de fev. de 2021.
SCHUL, Eva. Caixa de ilusões. Proposta de montagem do espetáculo (1992). Acervo do Projeto Carne Digital: arquivo Eva Schul (UFRGS).
SCHUL, Eva. Caixa de ilusões. Programa do espetáculo (1994). Acervo do Projeto Carne Digital: arquivo Eva Schul (UFRGS).
SETENTA, Jussara Sobreira. Comunicação performativa do corpo: o fazer-dizer da contemporaneidade. Tese (Doutorado em Comunicação Semiótica), PUCSP, São Paulo, 2016.
SILVA, Thais Coelho. SWING ∙ MOMENTUM ∙ IMPULSO: Memória em processo de criação na Ânima Companhia de Dança. 2021. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) - Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2021.
SPINOZA, Baruch. Ética. Trad. Tomaz Tadeu. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.